Blu-Ray Review: Winter's Bone

Grauw en spannend drama, genomineerd voor de Oscar "Beste Film" en overduidelijk een dikke aanrader!

Regie: Debra Granik | Cast: Jennifer Lawrence (Ree Dolly), John Hawkes (Teardrop), Dale Dickey (Merab), Garret Dillahunt (Sheriff Baskin), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 25 november 2010 | Retail release: 21 juli 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 5414937041923 | FilmTotaal Recensie

De tien Oscarnominaties 2011 voor "Beste Film" waren voor de bijna logische titels Black Swan, The Fighter, 127 Hours, The Social Network, True Grit en The Kids Are All Right, de blockbusters Inception en Toy Story 3 en de uiteindelijke winnaar The King's Speech. De tiende en laatste titel zal menigeen vooraf weinig hebben gezegd en staat mogelijk ook nu nog op het lijstje "nog te zien". Het gaat over het grauwe drama Winter's Bone van de vrij onbekende regisseuse Debra Granik (Down to the Bone, 2004) en een op dat moment net zo onbekende cast met o.a. Jennifer Lawrence en John Hawkes. Beide werden genomineerd voor een Oscar en de film kreeg ook een nominatie voor het "Beste aangepaste script". Helaas werd geen van de nominaties verzilverd, maar won het wel zo'n 35 andere awards. Met fraai acteerwerk, prachtige beelden en een blijvende spanning is Winter's Bone een topper die je gezien moet hebben! Sinds kort op Blu-Ray.

SYNOPSIS
In Winter's Bone is de zeventienjarige Ree Dolly verantwoordelijk voor de zorg van haar broertje, zusje en zieke moeder. Wanneer Ree hoort dat haar vader hun huis als borg heeft opgegeven om onder zijn celstraf uit te komen, besluit ze hem te gaan zoeken. Met gevaar voor eigen leven begint Ree een tocht langs leugens en bedreigingen van criminele familieleden om zo de waarheid achter haar vaders verdwijning te achterhalen en haar familie te behoeden voor een dakloos bestaan in de bossen van het ruige Ozarkgebied.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Winter's Bone of klik verder naar de HD versie:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Winter's Bone een mooie 94%. De IMDb noteert een 7,3 (bij ruim 31 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,5. FT recensent Kaj van Zoelen geeft naar aanleiding van zijn recensie vijf sterren aan het meeslepende drama.
Een reactie van FT bezoeker Mlima: ...Toevallig of niet, tijdens mijn omzwervingen in de States in '74 reed ik van NY naar New Mexico en nam onderweg een lifter mee. Missouri, Ozarks. HillBilly country. De Ozarks is een tamelijk groot gebied met een even grote 'bad rep'. Frank en Jesse James huisden er en het was ooit 't epicentrum van de illegale whisky. Nu zijn dat dus drugs, met name cristal of crank. De sinistere sfeer is nagenoeg te snijden. Ik ben drie dagen blijven hangen in zo'n zelfde logcabin als Ree's huis. In ieder geval schetst die film een huiveringwekkend nauwkeurig beeld en ik heb zelfs het idee dat ze de meeste acteurs ook uit dat gebied hebben gehaald. Als je goed kijkt lijken al die vrouwen erg op elkaar. Enfin, de film staat in mijn rijtje favorieten...
Het productiebudget van Winter's Bone bedroeg circa $2 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Debra Graniks tweede speelfilm $84.797 en na 315 dagen in de Noord-Amerikaanse bioscopen te hebben gedraaid, eindigde de film op ruim $6,5 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een kleine $13 miljoen. In Nederland leverde het zo'n € 130.000 op.

BLU-RAY DISC
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Winter's Bone. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving komt overeen met de eerste filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Making of | Alternatieve opening | Verwijderde scenes | Hardscrabble Elegy | Trailer
De Blu-Ray van Winter's Bone bevat een mooie hoeveelheid aan extra's met een gezamenlijke speelduur van een uur. Bij de extra's valt met name "Making of 'Winter's Bone'" en de alternatieve opening op. De "making of" is misschien net iets te lang, maar het geeft een mooie afspiegeling van hoe de film tot stand is gekomen in de opmerkelijke omgeving. Ook wordt er stilgestaan bij de cast. De alternatieve opening is de moeite waard vanwege de extra mooie beelden van het landschap, maar voegt weinig toe. Dit laatste kan ook gezegd worden over de magere deleted scenes.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Verwacht geen kleurrijk geheel. Het is uiterst grimmig en zonder dat er al een woord gesproken is, is de stemming al droevig. De High Definition beelden maken dit nog een stuk intenser. De scherpte is prima en ook tijdens de donkerde scenes komen de details goed in beeld. Uiteraard moet je geen geluidstopper verwachten, aangezien er veelal alleen dialoog is.

CONCLUSIE
De die-hard actiefilm-liefhebbers moeten Winter's Bone vooral links laten liggen, maar als je van behoudende (spannende) drama's houdt of deze titel gewoon een kans wil geven, dan zal het je zeker verrassen. De hoofdrolspelers, die ondertussen al in de Hollywood blockbusters opduiken, zijn geweldig en de sfeer die wordt neergezet is opmerkelijk goed. Must see dus!
De Blu-Ray van Winter's Bone is met het oog op het beeld en geluid prima. De extra's zijn redelijk, maar niet enorm aan te prijzen. Bij uitstek een uitgave voor de fans van een enorm sterk drama met fantastisch acteerwerk en een continu voelbare spanning.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Winter's Bone is er een1 disc Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Paradiso Films voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.