Blu-Ray Review: Scarface (Limited Cigar Box Edition)

De geliefde misdaadfilm met Al Pacino in de onvergetelijke rol als Tony Montana.

Regie: Brian De Palma | Cast: Al Pacino (Tony Montana), Steven Bauer (Manny Ribera), Michelle Pfeiffer (Elvira Hancock), Mary Elizabeth Mastrantonio (Gina Montana), e.a. | Speelduur: 169 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 5 april 1984 | Retail release: 8 september 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 7.1, DTS 2.0, DTS 2.0 mono | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels, Duits Italiaans | EAN: 8713045228064 | Geen FilmTotaal Recensie

Al Pacino mag met recht dé Godfather van het mafia-/misdaadgenre genoemd worden. Hij speelde de hoofdrol in de The Godfather trilogie van Francis Ford Coppola en was later te zien in Brian De Palma's Carlito's Way en Mike Newells Donnie Brasco. Tussendoor was hij uiteraard te zien in de genre-klassieker Scarface, geregisseerd door de eerder genoemde De Palma en met een script van Oliver Stone. De keiharde remake van de gelijknamige film uit 1932 is misschien wel de meest geciteerde film ooit en wordt door vele filmliefhebbers gezien als een van hun favorieten. Bij verschijning in 1983 was de misdaadfilm over de ambitieuze Cubaanse drugsdealer Tony Montana een redelijk succes, ondanks dat het ook flink wat kritiek te verduren kreeg. Zo werd De Palma genomineerd voor een Razzie Award. Met een productiebudget van $25 miljoen bracht het wereldwijd zo'n $65 miljoen op. De opbrengsten van de Vhs en Dvd uitgaven zijn waarschijnlijk een veelvoud nadat het uitgroeide tot een cultklassieker. Sinds begin deze maand is Scarface verkrijgbaar op een indrukwekkende Blu-Ray uitgave. Er is een Steelcase versie en een fraaie Limited Cigar Box Edition verkrijgbaar. Van de laatste versie de review.

SYNOPSIS
In Scarface vlucht de jonge Cubaan Tony Montana met zijn vriend Manny Ray naar Miami. Daar aangekomen ontsnapt hij uit het vluchtelingenkamp, en wordt daarna geconfronteerd met de harde werkelijkheid waarin vluchtelingen zich alleen staande kunnen houden met misdaad. Hij maakt kennis met de wereld van de cocaïnesmokkel en weet zich in deze keiharde wereld op te werken tot de baas van een reusachtige imperium.

TRAILER
Bekijk hieronder de Blu-Ray trailer van Scarface:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Scarface een mooie 89%. De IMDb noteert een 8,2 (bij ruim 190 duizend stemmen) en staat daarmee op de 147e plaats in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,8. Er is geen FT recensie beschikbaar.
Een reactie van FT bezoeker Ash_: ...een briljante film waarin de typische DePalma stijl (schitterende shots) volledig tot zijn recht komt. En natuurlijk is Pacino fantastisch: als Tony Montana schmiert hij af en toe zo erg dat de film bijna een parodie wordt (de scene met de berg coke) maar dat past prima in deze film.
Het productiebudget van Scarface bedroeg circa $25 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Brian De Palma's vijftiende bioscoopfilm $4,6 miljoen en eindigde op ruim $45,4 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een $65,9 miljoen. Rekening houdend met de inflatie komt dit neer op zo'n $135 miljoen.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray Limited Cigar Box Edition van Scarface. De Cigar Box ziet er op het oog al zeer fraai uit. Het doet aan als een echte sigarendoos met daarop een flink duidelijk aanwezige filmtitels en de initialen TM van hoofdpersonage Tony Montana. Als de box wordt geopend, blijkt dat het geen echte sigarenkist is. De inhoud bestaat uiteraard uit de Blu-Ray in een zeer fraaie vormgegeven steelcase, het boekje "Reflections on Scarface" met veel foto's en tekst, een setje van vijf ansichtkaarten, de Green Card van Tony Montana, een Scarface Dollar Bill en een metalen Money Clip met de initialen van Tony Montana. Het ziet er allemaal zeer netjes uit. Bekijk hieronder een aantal foto's van het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: U-Controller (Picture-in-Picture / Scarface Scorecard) | Het fenomeen Scarface | Pocket Blu | De wereld van Tony Montana | Het maken van Scarface: het videospel | Deleted Scenes | De wedergeboorte | Het acteren | Het creëren | Scarface: de Tv-versie
Disc 2: Scarface (1932) op Dvd
Digital Copy: Via cd-rom
De Blu-Ray van Scarface bevat een flink aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van ruim twee uur, exclusief de PiP track. Naast een reeks oude extra's terf je op de Blu-Ray ook een aantal nieuwe extra's aan, waarbij met name de Picture-in-Picture track opvalt met veel interviews en extra details over de productie. Alles is uiteraard te zien via schermpjes die opspringen tijdens het bekijken van de hoofdfilm. Ook de Scarface Scorecard is erg leuk gedaan. Er wordt bijgehouden hoe vaak er wordt geschoten en hoe vaak het woord "fuck" wordt gezegd. De docu Het fenomeen Scarface is erg aardig, aangezien het voornamelijk gaat over de groeiende cultstatus van de film, die in het begin flink werd bekritiseerd. Ook de korte docu De wereld van Tony Montana over de drugswereld is de moeite waard. De overige extra's waren al te zien op de voorgaande Dvd uitgaven. Mocht je deze niet eerder hebben bekeken dan zijn de Deleted Scenes en de reeks korte docu's over de productie aan te bevelen. De meegeleverde Scarface versie uit 1932 is voor de echte fan.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Ondanks dat de beeldkwaliteit van de hoofdfilm via deze Blu-Ray versie er flink op vooruit gegaan is, blijft in veel beelden duidelijk zichtbaar dat we te maken hebben met een film van zo'n 30 jaar oud. Vooral tijdens de iets donkere beelden valt de grain te veel op. Ook is het beeld niet bepaald scherp waardoor details wegvallen. Daartegenover staat de scenes overdag er keurig uitzien. Ook bij het geluid is (ondanks de compleet nieuwe 7.1 DTS-HD track, waarvoor je wel de apparatuur moet hebben staan) te merken dat we te maken hebben met een film uit 1983. Dit kan als negatief ervaren worden, maar eigenlijk kan gezegd worden dit dit juist de charme bewaard. De kanalen worden overigens netjes ingezet. Al met al een prima schijf van een flink oudere film.

CONCLUSIE
Brian De Palma leverde met Scarface een keiharde misdaadfilm af die tot op de dag vandaag erg geliefd is. De rol van Al Pacino als scheldkanonnade Tony Montana is in elk opzicht memorabel, al is het alleen al om de vele herkenbare oneliners en enkele ijzersterke scenes. Universal heeft ondertussen bekend gemaakt dat zij tijd gaan steken in een compleet nieuwe Scarface film.
De Blu-Ray van Scarface is top. De extra's zijn met name erg fraai en ook de beeld- en geluidskwaliteit vallen in positieve zin op, ondanks wat problemen met de donkere beelden. De fraai vormgegeven Cigar Box, die voor een kleine meerprijs verkrijgbaar is, is een leuke toevoeging waarbij met name de Money Clip een leuke must-have is. Een kritiekpuntje: jammer dat het geen écht sigarenkistje is. Deze variant is overigens wel verkrijgbaar voor een adviesprijs van 1000 dollar...

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Scarface zijn er verschillende Dvd versies versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van de Cigar Box.