Blu-Ray Review: Fast & Furious 5

Vin Diesel, Brian O’Conner, Dwayne Johnson en Justin Lin boeken in de zesde versnelling het succesvolste Fast & Furious deel.

Regie: Justin Lin | Cast: Paul Walker (Brian O'Conner), Vin Diesel (Dominic Toretto), Dwayne Johnson (Hobbs), Jordana Brewster (Mia), Tyrese Gibson (Roman), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 26 april 2011 | Retail release: 29 september 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, IJslands, Italiaans, Noors | EAN: 5050582829563 | FilmTotaal Recensie

Na het derde deel leek de The Fast and the Furious franchise op zijn retour te zijn. Regisseur Justin Lin, die ook The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006) regisseerde, wist echter de oude cast, met o.a. Vin Diesel en Paul Walker, terug te krijgen voor het vierde deel uit 2009, dat nieuw leven in de reeks blies en de box office resultaten weer flink omhoog krikte. Met Fast & Furious 5, die in de States de titel Fast Five kreeg, deed de gewilde regisseur er nog een schepje bovenop. Hij verving de veelvuldig aanwezige straatraces door een overdosis aan actiescènes en lanceerde een zeer goed ontvangen actiefilm, die uiteindelijk goed was voor de enorme box office score van ruim $600 miljoen wereldwijd. Ondertussen staan deel zes en zeven al op de "starting grid" en kunnen we sinds kort nogmaals van het vijfde deel genieten via een uitstekende Blu-Ray uitgave.

SYNOPSIS
In Fast & Furious 5 belanden ex-agent Brian O'Connor (Walker) en Dom Toretto (Diesel) in Rio de Janeiro. Om hun vrijheid terug te krijgen moet ze nog één klus aannemen. Ze worden echter op de hielen gezeten door FBI-agent Luke Hobbs (Johnson), die alles op alles zet om Dom, Brian en hun team op te pakken.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Fast & Furious 5 of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Fast & Furious 5 een flinke 78%. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,4 (bij ruim 76 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een half punt hoger met een 7,9. FT recensent Arman Avsaroglu geeft naar aanleiding van zijn recensie vier sterren aan Fast & Furious 5.
Een reactie van FT bezoeker Jaime91: ...Een bijzondere over de top actieknaller met een topcast! Zo zou ik deze film het best willen omschrijven. Het bijzondere en vooral ook fijne aan deze film vond ik dat ze het straatracen eigenlijk voor een groot gedeelte aan de kant geschoven hebben en zich totaal hebben vernieuwd met een heerlijk heist/actiekneiter. Er zitten wat mij betreft best veel hoogtepunten in deze film waarvan het einde met die kluis toch best vaak genoemd wordt maar wat ik ook een enorm hoogtepunt vond was het gevecht van Vin vs Dwanye. Want damn wat was dat top zeg maar ik moet ook eerlijk zeggen ik had ook niet anders verwacht...
Het productiebudget van Fast & Furious 5 bedroeg circa $125 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Justin Lins zevende film $86,2 miljoen en eindigde na 105 dagen op $209,8 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het flinke bedrag van $626,1 miljoen. In Nederland leverde de vliegensvlugge actiefilm zo'n €3,4 miljoen op.

BLU-RAY DISC
We bekijken de twee disc Blu-Ray uitgave van Fast & Furious 5. Het recensie-exemplaar komt in een Blu-Ray steelcase, met daaromheen een kartonnen omhulsel met de Nederlandse beschrijving. De vormgeving heeft veel weg van de eerdere filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Deleted scenes | Bloopers | De grote treinroof: de geheimen achter de openingsscène | De hereniging van het team | Doms Reis: Een profiel van een legende | Een nieuwe auto: De waanzinnige auto's in Fast 5 | Brian O'Conner: Van agent tot crimineel | Federaal agent Hobbs | Dom vs. Hobbs | Op de set met regisseur Justin Lin | De achtervolging van de kluis | Tyrese TV | Audiocommentaar met regisseur Justin Lin
Disc 2: Dvd van Fast & Furious 5
Disc 3: Digital Copy (+ code)
De Blu-Ray van Fast & Furious 5 bevat naast BD Live en een Pocket Blu app een stevig aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van zo'n 70 minuten, exclusief het audiocommentaar. De extra's op deze schijf zijn om van te smullen, want wie van de film heeft genoten krijgt een flink aantal onmisbare (korte) docu's voorgeschoteld over de belangrijkste hoofdpersonages Dom, O'Conner en Hobbs. Ook wordt er ingezoomd op een aantal belangrijke scenes met Dom vs. Hobbs en de openings- en slotscène). Tevens ontbreekt een blik op de gebruikte auto's niet. Via het audiocommentaar en een making off docu horen en zien we meer van regisseur Justin Lin.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Top! Het aantal scenes met straatraces is flink afgenomen, maar dit neemt niet weg dat er flink wat actie te zien én te horen is. Het is duidelijk een schijf om het volume weer een tandje bij te schroeven en volop te genieten van het briljante surround geluid. In dat opzicht is deze uitgave echt een topper. Ook het beeld stelt niet teleur. In High Definition zien de vliegensvlugge beelden er prima uit. Gecombineerd met het geluid is het één van de beste schijven van dit jaar als het je te doen is om optimaal HD geluid en beeld!

CONCLUSIE
Ook de vijfde Fast & Furious gaat in een razend tempo over het scherm. Het is overduidelijk dat regisseur geen seconde twijfelde om van dit deel een actiefilm van formaat te maken. Na het vierde deel en met een zesde en zevende deel in het vooruitzicht lijken we nog lang van deze franchise te kunnen genieten. Ook regisseur Lin lijkt er veel plezier in te hebben, aangezien hij de voorkeur geeft aan de FF reeks boven bijvoorbeeld Terminator 5 met Arnold Schwarzenegger.
De Blu-Ray van Fast & Furious 5 is een topper. Alles wat de liefhebber wil, is aan boord. Prima beeld, voortreffelijk surround geluid en een overdosis aan krachtige extra's. En dit alles in een fraaie steelcase, met extra Dvd en Digital Copy.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Fast & Furious 5 is er een 1 disc Dvd en een 5 disc Blu-Ray/Dvd uitgave van de vijf F&F films verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.