Blu-ray

Blu-Ray Review: Conan the Barbarian (Limited Edition)

Fraaie Blu-Ray uitgave van een remake die het niet helemaal waar heeft gemaakt.

door Bram de Groot op 29.12.2011 om 10:17 in Blu-ray

Regie: Marcus Nispel | Cast: Jason Momoa (Conan), Stephen Lang (Khalar Zym), Rachel Nichols (Tamara), Ron Perlman (Corin), Rose McGowan (Marique), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 8 september 2011 | Retail release: 13 december 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8715664093238 | FilmTotaal Recensie

Een remake/reboot maken van een film met Arnold Schwarzenegger, één van de meest geliefde actiehelden ooit, is geen makkelijke opgave. Dit ondervonden ook de makers van Conan the Barbarian. Hun poging om een nieuwe versie te maken van de gelijknamige klassieker uit 1982 kreeg dusdanige kritieken en presteerde zo zwak aan de wereldwijde Box Office dat het vrij snel uit de bioscoopzalen werd verwijderd. De 3D film werd vooral verweten dat het vol saaie gewelddadige actiescènes zit. Op zich al een knappe prestatie. Ook waren er positieve geluiden te horen. Visueel zit het sterk in elkaar en ondanks dat hoofdrolspeler Jason Momoa het niet haalt bij zijn voorganger, laat hij - als actieheld - een sterke indruk achter. Regisseur Marcus Nispel kan echter niet terugkijken op een uitblinkende remake en heeft na matige films als Friday the 13th (2009) en Pathfinder (2007) wederom een streepje achter zijn naam. Momoa kan enkel hopen dat zijn volgende (hoofd)rol meer indruk achterlaat. Voor diegene die hebben genoten van de Conan remake vindt sinds kort een prachtige Limited Edition van de 2D+3D Blu-Ray / Dvd uitgave in het schap.

SYNOPSIS
In Conan the Barbarian is Conan een geboren krijger en zit de strijd hem in het bloed. Van zijn vader leert hij overleven in een brute, barbaarse wereld. Wanneer zijn dorp wordt aangevallen door de boosaardige Khalar Zym en zijn troepen, wordt Conans vader op brute wijze vermoord. De rest van de dorpelingen wordt als slaaf afgevoerd. Dit is voor Conan het begin van een reis vol gevaren, een reis die van hem een man zal maken. Een reis met maar één eindbestemming: wraak!

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Conan the Barbarian of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Conan the Barbarian een zeer matige 22%. De IMDb noteert een niet veel betere 5,2 (bij ruim 25 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de avonturen/-actiefilm met een 4,3. FT recensent Frank Stol geeft naar aanleiding van zijn recensie 1,5 ster aan de Conan remake.
Het productiebudget van Conan the Barbarian bedroeg circa $90 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Marcus Nispels vierde bioscoopfilm een zwakke $10,0 miljoen en eindigde na slechts 49 dagen op teleurstellende $21,3 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het magere bedrag van $48,8 miljoen. In Nederland leverde de film nog geen 5 ton in dollars op.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de 2 disc Limited Edition 2D/3D Blu-Ray + Dvd uitgave van Conan the Barbarian. Het aangeleverde recensie-exemplaar bevat de volgende zaken: de 2 disc 2D/3D Blu-Ray + Dvd uitgave, een filmposter (gevouwen), 5 kaarten, een 3D Motion kaart en een klein hardcover stripalbum van een compleet nieuwe en unieke Conan comic. Dit alles zit verpakt in een stevige box met luxe uitstraling. Op de box staan enkel het Conan filmlogo en de tekst "Limited Edition". Op de achterzijde is een los papiertje geplakt met de Nederlandse beschrijving. De vormgeving van de verpakking van de daadwerkelijke Blu-Ray uitgave is zeer fraai. Op de voorkant prijkt een Lenticular 3D hologram en de schijven zijn verpakt in een uitneembare hoes bedrukt met afbeeldingen van de personages in de film. De voorkant is een kopie van de eerdere filmposter, nu dus in 3D. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: 2D + 3D uitgave van de hoofdfilm | audiocommentaar door Jason Momoa & Rose McGowan | Robert E. Howard: The Man Who Would Be Conan | Battle Royal: Engineering the Action | The Conan Legacy | Staging the Fights | Interview cast & crew | Behind The Scene
Disc 2: Dvd
De Blu-Ray van Conan the Barbarian bevat mooi aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van zo'n drie kwartier, exclusief het audiocommentaar. Meest opvallende extra's zijn de docu's "Robert E. Howard: The Man Who Would Be Conan" en "The Conan Legacy". De eerste gaat uiteraard over de bedenker van Conan. Robert E. Howard geeft e.e.a. prijs over hoe hij tot zijn verhalen komt. In "The Conan Legacy" wordt er een kleine 20 minuten stilgestaan bij de ontwikkeling die het personage Conan heeft doorgemaakt. Van comic tot animatieserie en van tv-serie tot de films. De andere extra's laten beelden van achter de schermen zien bij o.a. een aantal gevechten.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Meer energierijker dan dit kan het waarschijnlijk niet worden. Het geluid van de DTS-HD geluidstrack is bij de vele actiescènes werkelijk een genot voor de liefhebber. Samen met de prima beeldkwaliteit, die de supersnelle scenes haarscherp in beeld brengt, is deze Blu-Ray uitgave op het gebied van beeld en geluid meer dan prima.

CONCLUSIE
Ondanks dat de 2011 versie van Conan the Barbarian vol met heftige actiescènes zit, een enorme spierbundel in de hoofdrol heeft en voldoende blote borsten laat zien zal het nooit uitgroeien tot een klassieker als de versie met Arnold Schwarzenegger. De fans van die film en de opvolger Conan the Destroyer (1984) kunnen mogelijk uitkijken naar een andere Conan revival mét Schwarzenegger: King Conan. Met Total Recall kunnen we in 2012 overigens nog een remake van een filmklassieker met Schwarzenegger verwachten. Spierbundel Momoa zien we binnenkort naast Sylvester Stallone in de actiefilm Bullet to the Head.
Met de erg fraaie Limited Edition Blu-Ray van Conan the Barbarian is er alles aan gedaan om de film netjes aan de man te brengen. De verpakking van de Limited Edition heeft voornamelijk met de comic een vermakelijke inhoud. Ook de 2D/3D Blu-Ray / Dvd uitgave ziet er met de Lenticular 3D hologram voorkant zeer gaaf uit. Ook de extra's, beeld- en geluidskwaliteit zijn goed te behappen.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Limited Edition Blu-Ray uitgave van Conan the Barbarian zijn er een 2 disc 2D/3D Blu-Ray + Dvd en een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Dutch Filmworks voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.