Blu-Ray Review: Captain America: The First Avenger (Limited 3D Edition)

Vermakelijk voorspel voor The Avengers!

Regie: Joe Johnston | Cast: Chris Evans (Steve Rogers/Captain America), Hugo Weaving (Johann Schmidt/Red Skull), Hayley Atwell (Peggy Carter), Sebastian Stan (James Buchanan 'Bucky' Barnes), Tommy Lee Jones (Colonel Chester Philips), Dominic Cooper (Howard Stark) e.a. | Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 27 juli 2011 | Retail release: 4 januari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, Deens, Noors, Zweeds, Fins | EAN: 5050582870510 | FilmTotaal Recensie

De afgelopen tien jaar verschenen er al films over de Marvel (super)helden Blade, The Punisher, Spider-Man, Daredevil, Elektra, Ghost Rider, Wolverine, The Hulk, Iron Man en Thor. Ook van de superheldenteams The Fantastic Four en X-Men zagen we enkele films voorbijkomen. Een moderne live-action film over de populaire en iconische superheld Capain America ontbrak echter nog. Afgelopen zomer was het zover. De titelrol in Captain America: The First Avenger van regisseur Joe Johnston (The Rocketeer, 1991) werd gespeeld door Chris Evans, die eerder te zien was als The Human Torch in de twee Fantastic Four films. Evans kreeg met Tommy Lee Jones en Hugo Weaving, die de vermakelijke villain Red Skull speelde, ondersteuning van twee gevestigde namen. Naast dit mooie affiche diende het actiespektakel als laatste inleiding op The Avengers, de Marvel team-up superheldenfilm waarin "Cap" wederom te zien zal zijn. Het grootste avontuur, dat uiterst sterk werd ontvangen en vervolgens redelijk scoorde aan de wereldwijde bioscoopkassa, is sinds kort verkrijgbaar op een fraaie 3 disc Limited 3D Edition Blu-Ray uitgave.

SYNOPSIS
In Captain America: The First Avenger geeft Steve Rogers zich op voor het leger, maar komt niet door de selectieprocedure vanwege zijn zwakke gestel. Steve probeert het nogmaals via generaal Chester Phillips, die hem een kans geeft deel te nemen aan een geheim overheidsproject, genaamd Operation: Rebirth.Na weken van diverse experimenten waarin hij het supersoldaat-serum kreeg toegediend en werd blootgesteld aan laserstralen met hoge waarden, verandert Steve in een gespierde supermens. Drie maanden later krijgt hij zijn eerste opdracht als Captain America en neemt hij het op tegen Red Skull.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Captain America: The First Avenger of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Captain America: The First Avenger een forse 79%. De IMDb noteert een lagere 6,9 (bij ruim 101 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de superheldenfilm met een 6,6 nog iets lager. FT recensent Fabian Melchers geeft naar aanleiding van zijn recensie 3 sterren.
Een reactie van FT bezoeker Major malfunction: ...Ik vond het echt een van de betere superheldenfilms van de laatste tijd. Ik geef hem een dikke 8. Thor vond ik ook leuk maar deze was beter en had qua verhaal meer te bieden, het acteerwerk was overtuigend, de vfx waren - voor zover die er waren - erg goed en de actiescenes waren ook prima in orde...
Het productiebudget van Captain America bedroeg circa $140 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Joe Johnstons achtste bioscoopfilm een mooie $65,1 miljoen en eindigde na 112 dagen op een redelijke $176,7 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het nette bedrag van $368,6 miljoen. In Nederland leverde de film bijna $1,6 miljoen op.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de drie disc Limited Blu-Ray 3D + Blu-Ray + Dvd uitgave van Captain America: The First Avenger. Het recensie-exemplaar komt in een iets dikkere Blu-Ray keepcase. De vormgeving is een uitsnede van de eerdere filmposters. Opvallend is dat op de achtergrond de Amerikaanse vlag ontbreekt, terwijl deze wel zichtbaar is op de vergelijkbare Blu-Ray versie uit de States. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar regisseur Joe Johnston, cameraman Shelly Johnson en redacteur Jeff Ford | Marvel One-Shot: A Funny Thing Happened on the Way to Thor's Hammer | Zeven featurettes: Outfitting a Hero, Howling Commandos, Heightened Technology, The Transformation, Behind the Skull, Captain America Origins en The Assembly Begins | Deleted Scenes (met commentaar) | Trailers
Disc 2: Blu-Ray 3D versie
Disc 3: Dvd
De Blu-Ray van Captain America: The First Avenger bevat een redelijk aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van ruim één uur, exclusief het audiocommentaar. Met zeven korte featurettes, vier verwijderde / verlengde scenes en de uiterst vermakelijke tweede "Marvel One-Shot" bevat de gewone Blu-Ray schijf interessante en leuke extra's. De featurettes zoomen in op enkele belangrijke onderdelen uit de hoofdfilm, zoals de villain Red Skull, de Howling Commandos en de wapens en andere high-tech apparatuur van Howard Stark (vader van Tony "Iron Man Stark) en HYDRA. Gelukkig ontbreekt een korte blik op de Marvel comics over "The Captain" niet. De Deleted Scenes duren bij elkaar slechts 5 minuten, maar ze zijn zeker de moeite waard en kunnen ook afgespeeld worden met commentaar van o.a. regisseur Johnston. De Marvel One-Shot, mocht je deze nog niet gezien hebben, is een soort van eerbetoon aan S.H.I.E.L.D. agent Phil Coulson, een heerlijke rol van Clark Gregg.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De Blu-Ray uitgave van Captain America: The First Avenger is zoals deze moet zijn: haarscherp, met fraaie kleuren en de surround effecten zijn veelal van sterke kwaliteit. De VFX vallen helaas in sommige scenes net iets teveel op en hier en daar doen ze zelfs denken aan scenes uit The League of Extraordinary Gentlemen (2003) en G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009). Helaas hebben we de 3D Blu-Ray niet kunnen testen, aangezien de juiste apparatuur simpelweg ontbreekt. Enerzijds jammer, maar aan de andere kant hebben nog maar weinig mensen de beschikking over een 3D thuisbioscoop.

CONCLUSIE
Net als Thor geeft Captain America: The First Avenger een prima eerste indruk van de krachtige en bekende Marvel superheld. Helaas werden nog niet heel veel van zijn superkrachten getoond en leek hij van het begin af aan (te) onoverwinnelijk, waardoor de film nooit echt spannend kon worden. In The Avengers zal Caps wederom op de proef gesteld worden en naar verwachting zal in 2014 een sequel verschijnen.
De Limited 3D Edition Blu-Ray van Captain America is een prima uitgave. Beeld en geluid zijn zoals we mogen verwachten en met enkele interessante featurettes, aardige deleted scenes en de tweede "Marvel One-Shot" zijn de extra's van prima kwaliteit. Een schijf die mooi aansluit op de onlangs verschenen Blu-Ray van Thor.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 3 disc Limited 3D Edition Blu-Ray + Dvd uitgave (ook in Steelcase beschikbaar) van Captain America: The First Avenger zijn er een 2 disc Blu-Ray + Dvd en een 1 disc Dvd uitgaves verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Paramount Pictures / Marvel Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.