Blu-Ray Review: Melancholia

Het visuele pareltje en Europees Film van het Jaar van de grofgebekte regisseur Lars von Trier.

Regie: Lars von Trier | Cast: Kirsten Dunst (Justine), Charlotte Gainsbourg (Claire), Kiefer Sutherland (John), Alexander Skarsgård (Michael), Stellan Skarsgård (Jack), Charlotte Rampling (Gaby), John Hurt (Dexter) e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 25 augustus 2011 | Retail release: 26 januari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Uitgever: A-Film | EAN: 8716777937181 | FilmTotaal Recensie

Net als zijn films is de Deense regisseur Lars von Trier niet het bepaald mainstream. Het grote verschil tussen beide is dat zijn films, zoals het eerdere Antichrist (2009), Manderlay (2005) en Dogville (2003) worden bejubeld en Von Trier zelf steeds vaker wordt uitgekotst door zijn opmerkelijke en dubieuze uitspraken in de media. Na de officiële première van Melancholia op het Cannes Filmfestival 2011 liet de regisseur zich van zijn slechtste kant zien door sympathie te uiten voor Adolf Hitler en vervolgens te grappen dat hijzelf een Nazi zou zijn. Buiten deze nare uitspattingen om kan hij met de film Melancholia een nieuw pareltje aan zijn uitgebreide cv toevoegen. Met de uitstekende cast, bestaande uit o.a. Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Alexander Skarsgård en John Hurt, werd het zelfs een bescheiden financieel succes aan de wereldwijde bioscoopkassa. Sinds eind januari ligt er een nette Blu-Ray uitgave in de winkel.

SYNOPSIS
In Melancholia vieren Justine en Michael hun bruiloft in het huis van haar zus Claire. Ondertussen beweegt de planeet Melancholia zich richting aarde en worden de twee zussen geconfronteerd met het snel naderende einde van de wereld. Terwijl Justine al in een diepe depressie verkeert, verzet Claire zich tot het einde.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Melancholia of klik verder naar de trailer in HD:

WAARDERING & BOX OFFICE
De film ontving vele filmprijzen en - nominaties. De belangrijkste zijn Best Actress (Dunst) op het Cannes Film Festival en drie prijzen (waaronder Best Film) op de European Film Awards. Ook benoemde het Noord-Amerikaanse National Society of Film Critics de film tot de beste film van 2011. Het ontbreken van Melancholia bij de nominatieronde voor de Oscars kan verschillende redenen hebben. Op Rotten Tomatoes krijgt Melancholia een nette 78%. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,4 (bij ruim 34 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het visuele drama nog net iets hoger met een 6,9. FT recensent Kaj van Zoelen gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een korte en duidelijke reactie van FT bezoeker Spawn999: De film is diepgaand, behoorlijk deprimerend en emotioneel...
Het productiebudget van Melancholia bedroeg circa $7,4 miljoen. Von Triers film kreeg geen landelijke release is de States. In het eerste weekend verdiende het in 19 theaters 2,5 ton in dollars om na 80 dagen uit te komen op een kleine $3,0 miljoen totaal. Wereldwijd stopte de teller op redelijke $15,9 miljoen. In Nederland scoorde de film meer dan aardig met $610.057.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de 1 disc Blu-Ray uitgave van Melancholia. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase, met een vergelijkbare sleeve eromheen. De vormgeving is een uitsnede van de eerdere filmposter, met het voornaamste verschil dat de filmtitel in een Antichrist-achtige opmaak is geplaatst. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: About Melancholia | The Visual Style | The Universe | Melancholia Visual Effects | Interviews with: Lars von Trier, Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg | Trailer
De Blu-Ray van Melancholia bevat een redelijk aantal extra's met een gezamenlijke speelduur van een klein uur. Vooral de vier kortere docu's zijn de moeite waard. De docu's zijn goed uitgesplitst en het geeft niet alleen een goed beeld van de SFX en VFX, maar ook van de geschiedenis van de film. De interviews zijn ook aardig om te bekijken, al is het alleen om Von Trier weer aan het woord te zien. Op buitenlandse uitgaven staan ook een audiocommentaar en de docu "Filmbyen: The New Mecca of Cinema". Jammer genoeg heeft A-Film besloten deze niet mee te nemen. Zeker jammer wat betreft de docu over de thuishaven van Deense regisseurs.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De film van Von Trier is alleen al visueel een pareltje. Het onderscheidt zich van wat we eerder hebben gezien en het is daarom simpelweg genieten. De scherpte en kleur zijn op deze uitgave bovengemiddeld en ook het audiogedeelte zit prima in elkaar. Belangrijk is wel dat de film in een goed donkere ruimte bekeken moet worden, zodoende komt het visuele gedeelte van Melancholia het beste over.

CONCLUSIE
Bedoeld of niet, Von Trier wist voldoende aandacht te vestigen op zijn Melancholia, een bijzondere film die zeker niet voor iedereen is weggelegd. De kritiek die Von Trier te verduren kreeg naar aanleiding van zijn uitspraken tijdens het festival in Cannes deed hem besluiten om nooit meer een woord met de pers te wisselen en zich te focussen op zijn nieuwe project: The Nymphomaniac, een film die vermoedelijk bestaat uit acht hoofdstukken en in twee versies moet gaan verschijnen.
De Blu-Ray van Melancholia wordt netjes afgeleverd door A-Film. De kwaliteit van het beeld en geluid zijn zoals we mogen verwachten en de extra's de moeite waard. Helaas ontbreekt de docu "Filmbyen: The New Mecca of Cinema", die wel op buitenlandse uitgaven te vinden is. Vermoedelijk alleen een schijf voor de liefhebber van Von Trier.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van Melancholia is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Wild Bunch / A-Film voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.