Blu-Ray Review: Transformers: Dark of the Moon (Limited 3D Edition)

De rijkelijk gevulde editie van Michael Bays derde Tranformers film die wederom alleen weet uit te blinken in SFX en VFX.

Regie: Michael Bay | Cast: Shia LaBeouf (Sam Witwicky), Rosie Huntington-Whiteley (Carly), Josh Duhamel (Lennox), John Turturro (Simmons), Tyrese Gibson (Epps), Frances McDormand (Mearing), Patrick Dempsey (Dylan), e.a. | Speelduur: 154 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 29 juni 2011 | Retail release: 8 feburari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels 7.1 Dolby True HD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans. Duits, Italiaans, Engels voor doven en slechthorenden | Uitgever: Paramount Pictures | EAN: 5050582870794 | FilmTotaal Recensie

Toen in april 2010 de Blu-Ray uitgave van James Camerons Avatar verscheen, was menig fan verbouwereerd over het feit dat er geen enkele extra op de schijf terug te vinden was. Pas een half jaar later kwam er met de Extended Blu-Ray Collector's Edition een complete set beschikbaar. Het enige dat bij de uitgave ontbrak was een 3D Blu-Ray versie. In deze opzet zagen regisseur Michael Bay en zijn compagnons waarschijnlijk een mooie kans om de release van het financieel uiterst succesvolle Transformers: Dark of the Moon flink uit te buiten en koos voor een vergelijkbare strategie. De Blu-Ray uitgave van november 2011 kreeg enkel een prachtige High Definition transfer mee. De fans moesten tot begin deze maand wachten op de spectaculaire extra's. Voor diegenen die geduld hadden of de zo'n (extra) 30 euro kunnen missen, ligt er nu een prachtige Limited 3D Edition met een mooie reeks goed verzorgde extra's in het schap. Zelfs de 3D versie ontbreekt niet.

SYNOPSIS
In Transformers: Dark of the Moon lukt het Sam Witwicky niet om werk te vinden en dat zet de relatie met zijn vriendin Carly onder druk. Sam ontdekt dat de NASA tijdens de eerste maanlanding in 1961 een gestrand ruimteschip heeft aangetroffen afkomstig van de planeet Cybertron, waar de moedige Autobots een bittere strijd voerden tegen de boosaardige Decepticons. Wanneer Optimus Prime, de leider van de Autobots, hoort van het ruimteschip op de maan, plant hij een missie om de waardevolle zuilen aan boord veilig te stellen. Sam ontdekt echter dat de Decepticons hem voor zijn geweest en met de zuilen een ruimtebrug maken die een heel leger naar de aarde brengt.

TRAILER
Bekijk hieronder de aankondiging van Michael Bay van de 3D Blu-Ray van Transformers: Dark of the Moon of bekijk de trailer in verschillende HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Transformers: Dark of the Moon een matige 35%. De IMDb noteert ruim beter met een 6,4 bij ruim 123 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het actiespektakel nog iets hoger met een 6,9. FT recensent Frank Stol gaf naar aanleiding van zijn recensie drie sterren aan de derde Transformers film.
Een reactie van FT bezoeker Tarkus: ...Ik vond deze film weer prima, weer beter dan de tweede en even goed als de eerste. Het scenario is ook niet slecht, maar wat mij vooral beviel in deze film zijn de prachtige beelden van de actie in Chicago. De stad zelf is indrukwekkend in beeld gebracht, en ze is, ondanks de verwoestingen, herkenbaar wat een realistische indruk geeft. Shia LaBeouf, niet mijn favoriete acteur, doet het steeds beter in deze films, en ook de andere leden van de cast bevielen me wel, zelfs John Malkovich in zijn kleine rol...
Het productiebudget van Dark of the Moon bedroeg circa $195 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Michael Bays 9e bioscoopfilm $97,9 miljoen en eindigde na 107 dagen op $352,4 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op het enorme bedrag van $1.123,7 miljoen. In Nederland leverde de "Hasbro" film zo'n €4,0 miljoen op.

BLU-RAY
We bekijken de vier disc 3D Blu-Ray uitgave van Transformers: Dark of the Moon. Het recensie-exemplaar komt in een iest dikkere Blu-Ray keepcase met daaromheen een vergelijkbare en prachtige Lenticular 3D hologram sleeve. Een van de meest uitgevoerde versies ooit gezien. Het gezicht van Optimus Prime zit een mooie diepte. De vormgeving is een uitsnede van een IMAX 3D promo-poster. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: 3D Blu-Ray van Transformers: Dark of the Moon
Disc 2: Blu-Ray van Transformers: Dark of the Moon
Disc 3: Above and Beyond: Exploring Dark of the Moon | Uncharted Territory: NASA's Future Then and Now | Deconstructing Chicago: Multi-Angle Sequences | The Art of CYBERTRON | The Dark of the Moon Archive | The Matrix of Marketing
Disc 4: Dvd van Transformers: Dark of the Moon
Deze Blu-Ray uitgave van Transformers 3 bevat zoals gezegd een flinke lading prachtige extra's met een totale speelduur van zo'n 3,5 uur. De meest indrukwekkende extra is de bijna twee uur durende Making Of-docu Above and Beyond: Exploring Dark of the Moon, waarin het gehele productieproces op de voet gevolgd wordt. Het is onderverdeeld in vijf delen, waarin achtereenvolgend vele interviews en beelden van de set voorbijkomen. De basejump scene krijgt flink de aandacht en in de laatste sessie zien we beelden van de première.
De extra Deconstructing Chicago: Multi-Angle Sequences laat het verschil zien tussen de previsualisaties en de uiteindelijke VFX. Erg aardig om even aan te zetten. Via de optie The Dark of the Moon Archive kunnen meerdere korte featurettes worden opgestart, waarvan sommige al eerder op het interweb te zien waren.
Als je van mooie plaatjes houdt, dan is The Art of Cybertron interessant. Er kan gekeken worden naar fraaie concept ontwerpen van de vele robots. De docu Uncharted Territory: NASA's Future Then and Now van een klein half uur heeft bijzonder weinig te maken met Bays film, aangezien het vooral over NASA gaat. Afsluitend kun je via The Matrix of Marketing kijken naar trailers, posters en ander promo-materiaal.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Zoals aangegeven in de Blu-Ray Review van de eerste uitgave van Dark of the Moon: het beeld en geluid van topkwaliteit. De High Definition beelden zien er simpelweg "AWESOME" uit en de 7.1 Dolby True HD knalt je speakers uit. De actiescènes zijn daarom een genot om naar te kijken. De schijf overtreft zelfs de fantastische Blu-Ray uitgave van Fast & Furious 5. Helaas is de 3D versie niet bekeken, om de simpele reden dat er geen beschikking is over een 3D home cinema.

CONCLUSIE
Het nieuws dat er een opvolger op Transformers: Dark of the Moon in de stijgers staat, komt niet geheel uit de lucht vallen. Dat we nu voor een vierde keer gaan uitkijken naar een Transformers film van de hand van Michael Bay is dat, ondanks de eerdere geruchten, wel. Eigenlijk moest Dark of the Moon zijn laatste film worden in de franchise. Laten we hopen dat de zowel geliefde als bekritiseerde regisseur ons in de zomer van 2014 weet te verrassen, want ook dit derde deel was - op de indrukwekkende SFX en oogstrelende VFX na - erg mager te noemen.
De 4 disc Blu-Ray Limited 3D Edition van Transformers: Dark of the Moon is fraai. Het is eigenlijk een uitgebreide uitgave van de eerdere versie. Nu zit er een disc bij met enkele indrukwekkende extra's en daarbovenop ook een 3D Blu-Ray. Dit alles is verpakt in een prima box met een prachtige sleeve. Ondanks dat de tweede uitgave in zeer korte tijd wegheeft van uitbuiting van de vele Transformers liefhebbers, is deze Limited 3D Edition wel een must-have voor de diehard fan. Zeker als die een 3D thuisbioscoop set heeft.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Transformers: Dark of the Moon zijn er een 1 disc Dvd, een 2 disc Blu-Ray+Dvd, een 3 disc Blu-Ray Transformers Trilogy, een 3 disc Dvd Transformers Trilogy en een Transformers 3 Movie Blu-Ray Collection - Big Head Collector's Edition (zie onder) verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.

Met dank aan de uitgever Universal Pictures Benelux voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.