Blu-Ray Review: Nova Zembla

Gedreven Reinout Oerlemans legde de lat dit keer te hoog voor zichzelf.

Regie: Reinout Oerlemans | Cast: Robert de Hoog (Gerrit de Veer), Derek de Lint (Willem Barentsz), Victor Reinier (Jacob van Heemskerck), Jan Decleir (Petrus Plancius), Doutzen Kroes (Catharina Plancius), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 24 november 2011 | Retail release: 21 maart 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Nederland 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Uitgever: Benelux Film Ditributors | EAN: 8713053818509 | FilmTotaal Recensie

Na het doorslaande succes van de boekverfilming van Komt een vrouw bij de dokter (2009) wist Reinout Oerlemans niet hoe snel hij aan de slag moest met een tweede project. Hij koos voor een enorme uitdaging door een film te maken over de ontdekkingsreis van Willem Barentsz en Jacob van Heemskerck. In 3D! Via onder meer de aandacht van vele actualiteitenprogramma's was het productieproces van de film te volgen op TV en toen het eindresultaat eenmaal in de bioscoop verscheen, was er wederom volop aandacht voor de eerste Nederlandse 3D speelfilm, die zo'n €7 miljoen kosste om te maken. Met Robert de Hoog als prima hoofdrolspeler en Doutzen Kroes als oogappeltje presteerde het drama redelijk aan de bioscoopkassa. De critici was echter niet bepaald mild over bijvoorbeeld de verhaallijn, de cast en de montage. Ook het Amerikaanse Variety maakte gehakt van Oerlemans' tweede speelfilm. Sinds kort ligt er een degelijke 2D+3D Blu-Ray in de schappen.

SYNOPSIS
In Nova Zembla ondernemen Willem Barentsz en Jacob van Heemskerck een ontdekkingsreis waarbij ze met hun bemanning strandden op het eiland Nova Zembla waar ze moeten overwinteren in Het Behouden Huys. Het verhaal wordt beleefd door de ogen van Gerrit de Veer en is gebaseerd op het dagboek dat hij destijds bijhield.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer Nova Zembla:

WAARDERING & BOX OFFICE
De IMDb noteert een 5,8 bij ruim duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de eerste Nederlandse 3D film met een 5,0. FT recensent Thomas Hermssen gaf naar aanleiding van zijn recensie drie sterren.
Een reactie van FT bezoeker Katniss: ...Het is een echte mannenfilm en ik ben toevallig een vrouw... Toch heb ik genoten van het verhaal en de acteurs en de mooie beelden wisten mij in het verhaal te trekken. Ik wist voorheen weinig van het Nova Zembla verhaal en ik vond het toch interessant om er iets van te zien...
Het productiebudget van Nova Zembla bedroeg circa €7 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Reinout Oerlemans tweede bioscoopfilm een kleine €1 miljoen en eindigde na 12 weken op €8,2 miljoen. Ook in Belgie draaide de film, waar het zo'n $136 duizend verdiende.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc 2D+3D Blu-Ray uitgave van Nova Zembla. Het recensie-exemplaar komt in een Dvd (!) keepcase met daaromheen een bijzonder matige Lenticular kartonnen hoes. De vormgeving is vrijwel een kopie van de filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar van Reinout Oerlemans en Lennert Hillege | Making of | Premièreverslag | Videoclip | Foto's
De 2D+3D Blu-Ray uitgave van Nova Zembla bevat een aantal extra's extra's met een totale speelduur van zo'n uur, exclusief het audiocommentaar. De "Making of" is veruit het interessants van alle extra's. Ondanks dat (ook hier) de fast forward zo nu en dan wordt ingezet, is het uitermate boeiend om te zien hoe de film op IJsland tot stand is gekomen. De beelden komen soms bekend voor, aangezien er delen al op TV te zien waren. De rest van de extra's met de clip van Armin van Buuren, het premiereverslag, de trailers en de foto's zijn pure opvulling en eigenlijk niet de moeite waard.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Er kan veel over de film en de extra's gezegd worden. De beeld- en geluidskwaliteit zijn echter netjes. Ondanks dat je de personages soms maar moeilijk kunt verstaan (de ondertiteling komt zeker van pas), worden de surroundkanalen redelijk netjes ingezet. Ook het beeld doet zijn werk goed. Het ziet er scherp uit en de grauwe beelden geven de beelden een goede sfeer. De 3D versie is niet bekeken.

CONCLUSIE
Bij aanvang van het productieproces was er goede hoop dat Reinout Oerlemans een sterke film kon afleveren. Helaas blijkt het eindproduct op vele vlakken te kort te schieten en kan er eigenlijk alleen echt positief gesproken worden over Robert de Hoog en enkele fraaie shots van het landschap. De poging van Oerlemans kan echter gewaardeerd worden en mogelijk revancheert hij zich met een iets kleiner project. Voorlopig lijkt hij zich even op andere dingen te concentreren.
De 1 disc 2D + 3D Blu-Ray van Nova Zembla is degelijk. Beeld en geluid doen het prima en de extra's redelijk. De "Making of" is eerlijk gezegd nog boeiender dan de film zelf.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Nova Zembla is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.