Blu-Ray Review: New Kids: Nitro (Unkut)

De laatste New Kids film, kut!

Regie: Haars en Flip van der Kuil | Cast: Huub Smit (Richard Batsbak), Tim Haars (Gerrie van Boven), Wesley van Gaalen (Rikkert Biemans), Steffen Haars (Robbie Schuurmans), Flip van der Kuil (Barrie Butsers), e.a. | Speelduur: 77 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 8 december 2011 | Retail release: 24 april 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35) | Geluid: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Uitgever: Benelux Film Distributors | EAN: 8713053819001 | FilmTotaal Recensie

Eind 2010 verscheen de eerste New Kids film New Kids: Turbo met veel geweld in de bioscoop. Ondanks dat niet iedereen gecharmeerd is van de grofgebekte aso's Gerrie, Richard, Rikkert, Robbie en Barrie scoorde het aan de Nederlandse, Duitse, Belgische en Oostenrijkse bioscoopkassa een waanzinnige 14,0 miljoen euro. Geen wonder dat een jaar later de opvolger New Kids: Nitro al verscheen. Ondanks dat deze keiharde actiekomedie wederom goed presteerde, verslapte de aandacht vrij snel waardoor het succes van het eerste deel bij lange na niet geëvenaard kon worden. Toch is de totale opbrengst van zo'n €7,0 miljoen helemaal niet verkeerd en kwam de aankondiging dat de New Kids ermee gaan stoppen onverwacht. De Blu-Ray uitgave van Nitro verscheen onlangs in de schappen.

SYNOPSIS
In New Kids: Nitro wordt wederom pijnlijk zichtbaar hoe de hangjongeren Gerrie, Richard, Rikkert, Robbie en Barrie graag de dienst uit binnen en buiten de Brabantse plaats Maaskantje en hoe groot hun liefde voor hun dorp is. Zo ontstaat er een vete met het nabij gelegen Schijndel. De strijd tussen de twee concurrerende dorpen wordt geheel in New Kids stijl uitgevochten, waardoor de hele situatie via een omweg in een wel erg bizarre slip raakt.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer New Kids: Nitro:

WAARDERING & BOX OFFICE
De IMDb noteert een 6,2 bij ruim duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de Nederlandse actiekomedie met een 6,4. FT recensent Thierry Verhoeven gaf naar aanleiding van zijn recensie 2,5 ster.
Een reactie van FT bezoeker Larsje: Vind deze stukken beter dan deel 1! bij deel 1 had ik echt het gevoel deze film duurt te lang!! Nitro heeft me vanaf het begin tot het eind vermaakt.
Het productiebudget van New Kids: Nitro bedroeg circa €2,5 miljoen. In het eerste weekend in Nederland verdiende de tweede New Kids bioscoopfilm €1,1 miljoen en eindigde na zo'n 8 weken op €4,0 miljoen. Ook in Belgie, Oostenrijk en Duitsland draaide de film. Daar leverde het nog eens ruim $3,1 miljoen op.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van New Kids: Nitro. Het recensie-exemplaar komt in een Dvd keepcase met daaromheen een vergelijkbare sleeve. Net als bij de Blu-Ray van New Kids: Turbo is er iets verwerkt in de sleeve. Dit keer is het een irritant drukknopje die een hele reeks herkenbare New Kids soundbites kan produceren. De vormgeving is vrijwel een kopie van de filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Audiocommentaar New Kids | Farttrack | Making of New Kids Nitro | Comedy Central Clips | Trailer | Videoclip 'hoeren neuken nooit meer werken' | Op de radio | Première Eindhoven | Première België | Première Duitsland | Corry | Bots! | Wa zedde gij? | Bam!
De Blu-Ray uitgave van New Kids: Nitro bevat een flink aantal extra's met een totale speelduur van ongeveer een uur, exclusief het audiocommentaar. Net als de hoofdfilm hebben de extra's weinig om het lijf. Alleen "Making of New Kids Nitro" mag nog enigszins een goede extra genoemd worden. Verder betreft het een hele hoop onzin, jonguh.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van New Kids: Nitro ziet er netjes uit, maar is niet overweldigend. In sommige scenes lijkt de scherpte te missen. Op het moment dat de New Kids op "vampier"-jacht gaan, wordt het beeld een stuk vuiler en krijgt het de uitstraling van een oude zombiefilm. Jammer genoeg is dit te mager uitgewerkt. Aangezien er flink wat actie is mag het geluidsniveau een tikkeltje hoger. Overigens zijn de surroundeffecten niet zo enorm spectaculair en is hier en daar de ondersteunende muziek flink te hard ten opzichte van de dialoog.

CONCLUSIE
Net als bij het eerste deel moet je het wel ruim een uur kunnen uithouden met de bizarre en keiharde humor van de New Kids. Het gaat allemaal een stuk verder dan de originele tv sketches en dat is best jammer voor de liefhebber hiervan. Enige tijd geleden kondigden de mannen achter New Kids aan te stoppen met hun act. Ze geven eind oktober nog een afscheidsconcert in het Gelredome.
De Blu-Ray van New Kids: Nitro is een prima uitgave voor de liefhebber. Het start al met de hoes en vervolgens zijn de extra's een prima verlengstuk van de hoofdfilm, KUT!

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van New Kids: Nitro is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.