Blu-Ray Review: Shame

Een ijzersterke Michael Fassbender gunt ons een intieme blik in het leven van een weinig intieme seksverslaafde.

Regie: Steve McQueen | Cast: Michael Fassbender (Brandon Sullivan), Carey Mulligan (Sissy Sullivan), James Badge Dale (David Fisher), Nicole Beharie (Marianne), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 9 februari 2012 | Retail release: 4 juni 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Uitgever: Twin Pics / Cinéart | EAN: 5414939233913 | FilmTotaal Recensie

Op het moment dat bekend werd dat hoofdrolspeler Michael Fassbender niet voor een Oscar werd genomineerd voor zijn rol in de film Shame, haalde de regisseur Steve McQueen (Hunger, 2008) hard uit naar de Academy. Hij zei het onvoorstelbaar te vinden dat de Oscars Fassbender links lieten liggen terwijl hij wereldwijd werd bejubeld. McQueen noemde Amerika zelfs "bang voor seks". Hierover kan natuurlijk veel gezegd worden, maar dat McQueens drama zo nu en dan flink wat en op een weinig verhullende wijze bloot geeft, is niet minder waar. Dit neemt niet weg dat Fassbenders rol prachtig is en dat daarom een Oscar-nominatie voor de visueel zeer sterke film zeker niet onverdiend was geweest. In de States draaide de film over o.a. (seks)verslaving en vereenzaming nooit landelijk, waardoor daar het grote publiek niet werd bereikt. Toch haalde het uiteindelijk nog een kleine $20 miljoen op aan de wereldwijde bioscoopkassa. Sinds kort ligt de Blu-Ray van Shame in de winkel.

SYNOPSIS
In Shame is Brandon (Fassbender) een dertiger die in New York woont en moeite heeft om zijn seksleven onder controle te houden. Hij is verslaafd aan pornografie en hierdoor heeft hij moeite om echte relaties met vrouwen aan te knopen. Slechts één vrouw kan echt dicht bij hem komen: zijn eigenzinnige, jongere zus Sissy (Mulligan). Brandon mag dan wel in het openbaar de schijn ophouden een normaal leven te leiden, Sissy weet wel beter. Wanneer ze bij hem in zijn appartement komt wonen, loopt Brandons leven uit de hand. Broer en zus brengen immers het slechtste in elkaar naar boven.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer Shame of bekijk de trailer in de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Shame een nette 80%. De IMDb noteert een 7,5 bij ruim 39 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een 7,5. FT recensent Fabian Melchers gaf naar aanleiding van haar recensie 4,5 ster.
Een reactie van FT bezoeker Banned: ...Ik vond het een steen goeie film maar tegelijk een beetje zwaar voor in de bios. Maar wel heel goed...
Het productiebudget van Shame bedroeg circa $6,5 miljoen. In het eerste weekend in de States, waar het geen landelijke release kreeg, verdiende Steve McQueens tweede bioscoopfilm circa $350.000. Het eindigde na 105 dagen op een magere $3,9 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op $17,7 miljoen. In Nederland kwam het tot een dik half miljoen in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray+Dvd uitgave van Shame. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is praktisch gelijk aan de filmposter, waarop duidelijk vermeldt staat dat Michael Fassbender werd verkozen tot Beste Acteur tijdens het Filmfestival in Venetie. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Interview met Steve Mc Queen | Trailer
De Blu-Ray uitgave van Shame bevat sechts een echte extra die in totaal een ruim half uur duurt. Deze extra is speciaal voor de Nederlandse markt, aangezien het een interview betreft van de VPRO met regisseur McQueen. In dit interview, dat werd opgenomen tijdens het IFFR 2012, stelt tv-persoonlijkheid Daphne Bunskoek een aantal vragen. McQueen reageert open en dit maakt deze extra meer dan de moeite waard als je hebt genoten van de hoofdfilm. Tevens kun je de prachtige trailer terugkijken.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Ondanks dat er een flink bedroefde en grauwe sfeer hangt in de film, is het belangrijk dat zowel beeld als geluid van een goede kwaliteit zijn. Doordat er weinig gesproken wordt, is het van belang dat de scènes zonder dialoog goed overkomen. De geluids- en beeldkwaliteit van Shame is daarom gelukkig ruimschoots voldoende. Het beeld is erg scherp en dat uit zich in prachtige close-ups. De muzikale ondersteuning is de kers op de taart! Erg netjes dus.

CONCLUSIE
Shame ziet er in vele opzichten fantastisch uit. Michael Fassbender is ijzersterk, visueel is het prachtig en het valt de regisseur McQueen te prijzen dat hij met deze film is gekomen. Toch zal het niet iedereen raken, aangezien de sfeer niet altijd even aangenaam is, soms zelf erg deprimerend, en er had hier en daar toch iets meer vaart in kunnen zitten. De regisseur werkt ondertussen aan de film Twelve Years a Slave met wederom Michael Fassbender en andere grote en aansprekende namen als Brad Pitt, Benedict Cumberbatch en Paul Giamatti.
De single disc Blu-Ray van Shame is meer dan goed. Beeld en geluid doen het uitstekend en dat is mooi meegenomen bij een film die het deels moet hebben van de visuele presentatie. De toegevoegde extra is aardig, zeker voor de fan van het drama.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Shame is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Twin Pics / Cinéart voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.