Blu-Ray Review: Spider-Man Trilogy

Sam Raimi's recordbrekende trilogie die eigenlijk langer had moeten duren.

Regie: Sam Raimi | Cast: Tobey Maguire (Peter Parker/Spider-Man), Kirsten Dunst (Mary Jane Watson), Willem Dafoe (Green Goblin / Norman Osborn), James Franco (Harry Osborn / New Goblin), Alfred Molina (Dr. Otto Octavius/Doc Ock), J.K. Simmons (J. Jonah Jameson), Thomas Haden Church (Flint Marko/Sandman), Topher Grace (Eddie Brock), Bryce Dallas Howard (Gwen Stacy), e.a. | Speelduur: 121 / 127 / 139 minuten | Jaar: 2002, 2004, 2007 | Bioscooprelease: 4 juli 2002, 14 juli 2004, 1 mei 2007 | Retail release: 20 juni 2012 | Beeld: deel 1: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1), deel 2 en 3: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Deel 1: o.a. Engels 5.1 DD, deel 2: o.a. Engels 5.1 DTS-HD, deel 3: o.a. Engels 5.1 Dolby True HD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Uitgever: Sony Pictures Home Entertainment | EAN: 8712609655728 | Deel 1: Geen recensie, deel 2: FilmTotaal Recensie en deel 3: FilmTotaal Recensie

Deze week verscheen met The Amazing Spider-Man de reboot in de bioscoop die de eerdere Spider-Man films in de schaduw moet zetten. Ondanks dat de eerste reacties positief zijn, zal de nieuwe versie met Andrew Garfield er toch flink aan moeten trekken. Enerzijds is er de (marketing)concurrentie van het reeds verschenen The Avengers en het binnenkort te verschijnen The Dark Knight Rises en anderzijds was Sam Raimi's trilogie zowel bij de critici als bij het publiek een doorslaand succes. Het eerste deel luidde dit succes gelijk in. Met X-Men (2000) was Spider-Man een van de eerste VFX superheldenfilms en bij de release in 2002 noteerde het wereldwijd een indrukwekkende $800 miljoen. Ondanks dat het tweede deel Spider-Man 2 (2004) iets zwakker presteerde, wordt het nog steeds gezien als de beste van de drie. Het afsluitende derde deel Spider-Man 3, die in 2007 verscheen, is na The Avengers (2012) nog steeds de financieel meest succesvolle film die gebaseerd is op een strip van Marvel Comics. Eigenlijk moest er ook een vierde (en zelfs vijfde en zesde) deel verschijnen, waarin John Malkovich de rol moest spelen van de villain Vulture en Anne Hathaway werd gezien als Felicia Hardy, die zou moeten transformeren naar de compleet nieuwe villain Vulturess. Raimi's Spider-Man saga, dat wereldwijd bijna $2,5 miljard ophaalde, kwam begin 2010 plots tot een einde toen Sony Pictures de stekker uit het vierde deel trok. Volgens de geruchten kon Raimi het niets eens worden met het script en vond hij de releasedatum van 6 mei 2011 te vroeg komen. Niet veel later werd bekend dat Marc Webb ((500) Days of Summer, 2009) aan de slag mocht met de reboot. Een hernieuwde Blu-Ray uitgave van Sam Raimi's Spider-Man films verscheen afgelopen maand in de winkel.

SYNOPSIS
In Spider-Man leidt Peter Parker een onopvallend studentenleventje in New York. Hij is verliefd op de mooie Mary Jane Watson, maar als onpopulaire jongen maakt hij geen schijn van kans. Als hij tijdens een excursie wordt hij gebeten door een genetisch gemanipuleerde spin, ontdekt Peter hij dat hij buitengewone krachten heeft gekregen. In het tweede deel besluit Peter Parker colleges te volgen aan de New Yorkse Universiteit. Terwijl hij met diverse persoonlijke problemen zit wordt hij geconfronteerd met Dr. Otto Octavius, die door een wetenschappelijk ongeluk in Doctor Octopus is veranderd. In het "afsluitende" derde deel is het Peter Parker eindelijk gelukt om balans te vinden tussen zijn liefde voor MJ en zijn krachten als superheld. Maar ineens gebeuren er rare dingen. Als zijn pak verkleurt in zwart en zijn krachten versterkt worden veranderd Peter ook. De donkere kant van zijn persoonlijkheid komt naar boven. Onder invloed van het pak raakt Peter overmoedig en verwaarloost de mensen die het meest om hem geven. Heen en weer geslingerd tussen goed en kwaad moet hij het opnemen tegen zijn meest gevreesde schurken Sandman en Venom die hun krachten bundelen tegen Peter en iedereen van wie hij houdt.

TRAILER
Bekijk hieronder een fan-made trailer de drie Spider-Man films:

WAARDERING & BOX OFFICE
Met een opbrengst van zo'n $2,5 miljard wereldwijd is Sam Raimi's Spider-Man trilogie een van de succesvolste filmsaga's uit de filmgeschiedenis. Het eerste deel werd genomineerd voor twee Oscar, namelijk voor 'Best Sound' en 'Best Visual Effects'. Spider-Man 2 kreeg drie nominaties en won de Oscar voor 'Best Achievement in Visual Effects'. Met een productiebudget van $258 staat Spider-Man 3 nog steeds in de boeken als de op één na duurste film ooit. Alleen Pirates of the Caribbean: At World's End, die ook in 2007 uitkwam, kostte met $300 miljoen meer om te maken. Hieronder een overzicht met cijfers van waardering en de box office resultaten:

ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER> ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>ALIGN=CENTER>
DeelRT perc.IMDb cijferFT CijferFT SterrenBudget*Opening USA*Totaal USA*Totaal WW*Totaal NL*Trailer
Spider-Man89%7,47,1geen$139$114,8$403,7$821,7$4,1trailer
Spider-Man 293%7,57,44$200$88,2$373,6$783,8$3,0trailer
Spider-Man 363%6,36,74$258$151,1$336,5$890,9$4,3trailer

* in miljoenen

BLU-RAY
We bekijken de drie disc Blu-Ray uitgave. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcases met daarom heen een sleeve. De vormgeving is compleet nieuw. Op de covers van de afzonderlijke films staan Spider-Man en de belangrijkste villains afgebeeld. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Spider-Man - Disc 1: Blu-ray Exclusive Spider Sense Trivia Challenge: Test your SPIDER-MAN movie knowledge in this over feature trivia game | The Spider-man Cutting Room: Create your own video using clips and music from the movie and share it via BD-Live! | Commentary with Filmmakers & Cast | Commentary with Visual Effects Designer and Crew | Commentary with Tobey Maguire & JK Simmons | Historical Documentary - Spider-Man: The Mythology of the 21st Century | HBO Making of Spider-Man | "Spider-Mania" an E! Entertainment Special | Director Profile: Sam Raimi | Composer Profile: Danny Elfman | Behind the Scenes of Spider-Man: Documentaries, Featurettes, Filmmaker Profiles & More | Screen Tests | Gag/Outtake Reel | Webisodes | Music Videos: Chad Kroeger featuring Josey Scott "Hero" & Sum 41 "What We're All About"
Spider-Man 2 - Disc 1: Cast & Crew Commentary | Audio Commentary with Laura Ziskin and Alvin Sargent | Technical Commentary | Making the Amazing: 12 Featurettes | Hero In Crisis | Ock-Umentary: Eight Arms To Hold You | Blooper Reel | Visual Effects Breakdowns
Spider-Man 3 - Disc 1: Director & Cast Commentary | Filmmakers Commentary | Bloopers | Photo Galleries | Music Video: Snow Patrol "Signal Fire"
Zoals hierboven na te gaan is, bevatten de Blu-Ray uitgaves van de Spider-Man films een enorme waslijst aan extra's. Vooral de eerste film bevat uiteenlopend veel extra's met een aantal audiocommentaren en enkele fraaie docu's over de regisseur, de componist en Spider-Man zelf. Tevens is er een interactieve Spider-Man quiz terug te vinden, waarmee je je kennis over de schuwe superheld kan testen. De schijf van Spider-Man 2 bevat een aardige reeks met kortere featurettes die een compleet beeld geven op de Making-of van de film. De extra's op de schijf van Spider-Man 3 zijn beperkter. De oorspronkelijke uitgave van het derde deel bevatte een extra schijf met flink meer extra's. Deze is niet meegeleverd in deze verzamelbox. Toch jammer voor de die-hard fan die de films nog niet in High Definition heeft, al kan het de pret niet drukken aangezien de rest van de extra's al flink wat uren in beslag nemen.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van de drie Spider-Man films verschilt niet zo heel veel van elkaar. Mocht je deel 1 en 3 achter elkaar kijken, dan zal je slechts een klein beetje opvallen dat het eerste deel iets gedateerder is. Dit komt met name tot uiting in de special effects. Uiteraard vullen de DTS-HD 5.1 geluidstracks de beelden goed aan, aangezien de films vol met actiescènes zitten.

CONCLUSIE
De trilogie van Sam Raimi was in vele opzichten een prima start voor de schuwe superheld en ergens is het zeker jammer dat Raimi niet verder ging met een vierde en misschien zelfs met een vijfde en een zesde deel. Ondanks dat wordt gezegd dat de regisseur het niet eens kon worden met Sony Pictures, kwam het de filmstudio waarschijnlijk goed uit om een meer duistere versie van de Marvel held naar het witte doek te brengen. Regisseur Marc Webb schijnt hier niet helemaal in te zijn geslaagd, aangezien de verder prima cijfers (RT = 78%, IMDb = 7,7 (zal vermoedelijk nog gaan zakken), FilmTotaal recensie = 4 sterren) onder die van de eerste Spider-Man van Raimi liggen.
Deze drie disc Blu-Ray uitgave van Sam Raimi's Spider-Man is waarschijnlijk niet anders dan de eerdere drie disc box, die al enkele jaren in het schap ligt. Het enige dat veranderd lijkt is de verpakking. Dit niet meegeregekend kan geconcludeerd worden dat dit een uiterst fraaie verzamelbox is voor de fan van Raimi's "trilogie", aangezien beeld en geluid prima zijn en er flink wat extra's terug te vinden zijn. Het zachte prijs van nog geen 30 euro maakt het een goede aankoop voor diegene die de films graag nog eens terugziet in High Definition.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van de drie Spider-Man films, zijn de films ook als losse versies op Dvd en Blu-Ray verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.