Blu-Ray Review: Dark Shadows

Tim Burton en Johnny Depp zijn wederom succesvol, dit keer via de verontwaardigde Barnabas Collins.

Regie: Tim Burton | Cast: Johnny Depp (Barnabas Collins), Michelle Pfeiffer (Elizabeth Collins Stoddard), Eva Green (Angelique Bouchard), Johnny Lee Miller (Roger Collins), Chloë Grace Moretz (Carolyn Stoddard), Helena Bonham Carter (Dr. Julia Hoffman), Jackie Earle Haley (Willie Loomis), Bella Heathcote (Josette DuPres/Victoria Winters), Gulliver McGrath (David Collins) e.a. | Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 10 mei 2012 | Retail release: 10 oktober 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Duits | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Uitgever: Warner Home Video | EAN: 5051888097526 | FilmTotaal Recensie

De zeven eerdere films van Tim Burton en met Johnny Depp hebben uitgewezen dat een samenwerking tussen beide heren eigenlijk niet fout kan gaan. Hun achtste collaboratie voor de film Dark Shadows lijkt echter puur op naam een financieel succes te zijn geworden. Het werd namelijk erg matig ontvangen en mogelijk niet helemaal begrepen door het publiek. Vreemd is dit niet, aangezien het gebaseerd is op de gelijknamige tv-soap uit de jaren 60, die de grote meerderheid van het hedendaagse publiek waarschijnlijk weinig zegt. Daarnaast leek het in eerste instantie een wat stevigere horrorfilm a la Sleepy Hollow (1999) te worden. Achteraf bleek het overduidelijk een komedie te zijn met een knipoog naar het vampiergenre. Dat de studio hier geen raad mee wist, lieten de vele voorafgaande trailers zien. De eerste trailers zoomden vooral in op de humor. Nadat deze niet bepaald leken aan te slaan bij het publiek werden vooral de horrorelementen gepromoot. Het uiteindelijke resultaat is eigenlijk helemaal niet zo slecht. Met enkele vermakelijke rollen en prachtige en ook lachwekkende scènes is Dark Shadows een lust voor het oog en goed voor de lachspieren. Met een kleine $250 miljoen was de uiteindelijke Box Office score ook te doen. Sinds kort ligt er een redelijk basic Blu-Ray uitgave in het schap.

SYNOPSIS
Dark Shadows start in 1752 als Joshua en Naomi Collins met hun zoontje Barnabas naar Amerika gaan om daar een nieuw leven te beginnen. Maar zelfs de grote plas blijkt niet voldoende om te ontsnappen aan de vloek die hun familie kwelt. Twintig jaar later heeft Barnabas (Depp) is rijk, machtig en een onverbeterlijke playboy, totdat hij het hart breekt van de heks Angelique Bouchard (Green). Angelique vervloekt hem met een lot dat erger is dan de dood: Ze verandert hem in een vampier en begraaft hem levend. Twee eeuwen later wordt Barnabas bevrijd uit zijn graftombe en bevindt hij zich in de moderne jaren 70. Hij keert terug naar Collinwood en ziet hoe zijn landhuis is veranderd in een ruïne. De excentrieke afstammelingen van de familie Collins dragen stuk voor stuk duistere geheimen met zich mee. Familiehoofd Elizabeth Collins Stoddard (Pfeiffer) roept de hulp in van psychiater dr. Julia Hoffman (Bonham Carter) om haar te helpen met de familieproblemen.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlandse trailer van Dark Shadows of check de verschillende HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Dark Shadows een enorm lage 38%. De IMDb noteert een hogere maar nog steeds wat lage 6,4 bij ruim 71 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de (horror)komedie met een vergelijkbare 6,6 (Stem zelf!). FT recensent Arjan Welles gaf een verdiende 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Tarkus: Moet zeggen dat dit een van de meest bizarre films is die ik in afgelopen tijd heb gezien... Het grootste minpunt is de lengte, veeeels te kort! Ik denk dat hier de filmstudio als schuldig aangewezen moet worden... Het begin en einde van de film zijn eigenlijk het beste, grappig dat dit ook direct de meer Horror/bovennatuurlijke gedeeltes zijn... Het middenstuk vervalt echter in een vaak trager soap-achtige verhaallijn... >>
Het productiebudget van Dark Shadows bedroeg circa $150 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Tim Burtons vijftiende bioscoopfilm circa $29,7 miljoen en eindigde op $79,7 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een redelijke $238,7 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot zo'n $1,5 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray van Dark Shadows. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepkase. Deze uitgave is inclusief een digital copy. De vormgeving van de cover komt overeen met de personageposter van hoofdrolspeler Johnny Depp. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Maximum Movie Mode | Vijf Deleted Scenes
Deze Blu-Ray uitgave van Dark Shadows bevat zo'n 1,5 uur aan extra's, exclusief de Maximum Movie Mode en de daartoe behorende Focus Points. Dit zijn negen afzonderlijke korte passages die zijn opgenomen in Warners redelijk basic PiP track. Er volgen veel interviews van cast & crew met wat standaard beelden van achter de schermen. Het had fraaier geweest als hier twee of drie fatsoenlijkere docu's van gemaakt waren. De vijf verwijderde - niet begeleide - scènes zijn overigens erg leuk om even aan te zetten na de hoofdfilm. Al met al een beetje magere extra's voor de fan van Burtons film.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De vele donkere beelden pakken overwegend netjes uit. Toch lijkt het erop dat hier en daar wat details wegvallen. Scherpte en kleur zijn daarentegen prima en de typerende Tim Burton elementen zijn er uiteraard zo uit te pikken. De DTS-HD 5.1 track doet prima mee, aangezien de surround kanalen goed te horen zijn, terwijl de dialoog netjes uit de centerspeaker komt.

CONCLUSIE
Als er niet teveel gehoopt wordt op een tweede Sleepy Hollow dan is Tim Burtons Dark Shadows erg vermakelijk. De grappen en grollen zijn uiterst vermakelijk en de film ziet er visueel prachtig uit. Het milde ontvangst en magere reacties van het publiek hebben waarschijnlijk meer te maken met een stukje teleurstelling naar aanleiding van verkeerde verwachtingen dan dat de film van middelmatige kwaliteit is. Dark Shadows is namelijk een echte aanrader.
De single disc Blu-Ray van Dark Shadows is helaas wat minder een aanrader. Beeld en geluid zijn prima. De extra's zijn helaas te mager voor deze grote titel, waar voldoende extra's voor te bedenken zijn.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van Dark Shadows is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Warner Home Video voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.