Blu-Ray Review: The Raid

Stevige Indonesische actie-/martial artsfilm die de liefhebber op zijn wenken bedient.

Regie: Gareth Evans | Cast: Iko Uwais (Rama), Joe Taslim (Jaka), Donny Alamsyah (Andi), Yayan Ruhian (Mad Dog), Ray Sahetapy (Tama), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 5 juli 2012 | Retail release: 25 oktober 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.77 : 1) | Geluid: o.a. Indonesisch, Frans 5.1 DTS-HD | Ondertitels: o.a. Nederlands | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: A-film | EAN: 8716777942345 | FilmTotaal Recensie

Een van de grootste actiefilms van buiten de States was dit jaar ongetwijfeld het Indonesische The Raid / Serbuan maut, die ook onder de titel The Raid: Redemption bekend is. De martial arts-/actiefilm van de Welse regisseur Gareth Evans en met de Indonesische martial artist-expert Iko Uwais, die gezamenlijk niet veel eerder de film Merantau (2009) afleverden, heeft eigenlijk weinig meer weg van een film. Het is namelijk meer een aaneenschakeling van uiterst stevige scènes waarin de slechteriken op uiteenlopende manieren een kop kleiner gemaakt worden. Dat vele mensen dit bevalt, laten de ratings zien. Het uiterst snel en druk gefilmde The Raid krijgt namelijk een nette 7,7 op de IMDb en een nog fraaiere 84% op Rotten Tomatoes. Sinds afgelopen maand ligt The Raid in het schap en staat het mogelijk al bij vele liefhebbers in de kast.

SYNOPSIS
The Raid speelt zich diep in de sloppenwijken van Jakarta af, in een appartementencomplex waar enkele van de werelds gevaarlijkste moordenaars en gangsters wonen. Tot nu toe werd het gebouw altijd beschouwd als onneembaar en met rust gelaten. Daar komt verandering in als een eliteteam van agenten de opdracht krijgt de beruchte drugsbaron die het complex beheerst uit te schakelen. Die bivakkeert op de dertigste verdieping van het gebouw, maar op de zesde komt het team er al achter dat de missie hopeloos is. Helaas is er geen weg terug en is de enige mogelijkheid die ze nog hebben de overige vierentwintig verdiepingen omhoog te gaan, om hun doelwit alsnog uit te schakelen.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlandse trailer van The Raid of check de verschillende HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Raid een fraaie 84%. De IMDb noteert een mooie 7,7 bij ruim 46 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een iets lagere 7,2 (Stem zelf!). FT recensent Frank Stol gaf 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker RyanC: ...Van het plot hoeft niet veel verwacht te worden maar wat is deze film toch bloederig vermakelijk. Er wordt erop los geschoten, gestoken, gehakt, getrapt en gestoten. Met als absoluut hoogtepunt het eindgevecht van Rama & Andi tegen Mad Dog! Dit is by far de beste actiefilm sinds jaren. Ookal is de voertaal Indonesisch, het drukt de pret niet en het is verre van storend. Ook de acteerprestaties zitten vol emoties en goede realistische gelaatsuitdrukkingen...
Het productiebudget van The Raid bedroeg circa $1,8 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Gareth Evans' derde bioscoopfilm circa $1,0 miljoen en eindigde op $4,1 miljoen. Het totale wereldwijde cijfer is niet bekend. In Nederland kwam het tot zo'n 1,5 ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Raid. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepkase met daaromheen een vergelijkbare sleeve. De vormgeving van de cover is bijna gelijk aan de filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1: Videoblogs | Claycat's The Raid
Deze Blu-Ray uitgave van The Raid bevat zo'n veertig minuten aan extra's. Er zijn zes videoblogs te zien, die deels Engels is gesproken en deel Engels wordt ondertiteld. Voor de liefhebber is dit een leuke reeks kortere docu's die inzoomen op bijvoorbeeld de bootcamp, verschillende vechttechnieken, opnamelocaties en de post-productie, waarin onder meer wordt ingegaan op de geluidseffecten. Ook is er de leuke klei-versie "Claycat's The Raid" te zien van de film. Veel voegt dit echter niet toe.
De extra's zijn uiterst lastig op te sporen op de schijf. Pas als er vanuit de hoofdfilm teruggegaan wordt naar het bovenliggende menu springen de extra's in beeld. Misschien verschilt dit per speler. Raar is het echter wel... De gebeurde eerder bij de Blu-Ray van Take Shelter, ook van A-Film.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De Blu-Ray van The Raid ziet er redelijk uit. Het lijkt echter in de scherpte iets niet helemaal te kloppen. In sommige close-ups ziet het beeld er nog vrij netje uit, maar in de diepte is niet de herkenbare scherpte van High Definition terug te vinden. De donkere beelden zijn redelijk te volgen, al blijken de snelle beelden soms iets te rap te zijn voor het menselijk oog. De 5.1 DTS-HD track klinkt overigens wel netjes en er zijn zo nu en dan wat surround effects te horen. Bij alles is het netjes om te vermelden dat dit waarschijnlijk (ook) komt door het gebruikte productiemateriaal, die niet overeenkomt met die van de grote Hollywood studio's.

CONCLUSIE
Het Indonesische The Raid is niet bepaald een actiefilm voor de gemiddelde Hollywood-fan. Het barst namelijk van de martial-arts, waardoor het waarschijnlijk grotendeels alleen echt aanslaat bij liefhebbers van Bruce Lee, Jackie Chan en Jet Li films. Het mag wel gezegd worden dat de film er kwalitatief goed uitziet. Regisseur Evans werkt ondertussen aan het vervolg Berandal (2013) en Hollywood zou een remake in de stijgers hebben staan. Hoe verrassend.
De Blu-Ray uitgave van The Raid is een gemiddelde uitgave. Beeld en geluid zijn redelijk, maar dit had duidelijk beter gekund. De extra's, waarvan de videoblogs vermakelijk zijn, zijn om een of andere reden moeilijk terug te vinden op de schijf.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van The Raid is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever A-Film voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.