Verkoop dvd's en blu-ray in 2012 sterk gedaald

Er gloort wel hoop aan de horizon, in de vorm van het digitale aanbod.

De omzet uit de verkoop van dvd’s en Blu-rays is in 2012 flink gedaald. Dit ondanks het feit dat de verkoop van Blu-rays het afgelopen jaar met een klein percentage groeide. Dat was helaas niet genoeg, want de totale verkoop van de twee mediadragers samen liep met maar liefst 18 procent terug dit jaar. In 2011 was de krimp nog acht procent. Tegenover deze enorme daling staat een groei van de online markt, die maar liefst 36% groeide ten opzichte van 2011.

De content die op dvd en Blu-ray uitgebracht wordt, valt in ruwweg twee segmenten in te delen: speelfilms en televisieseries. Vooral de verkoop van speelfilms is flink teruggelopen. Vergeleken met 2011 werden er bijna drie miljoen speelfilms minder verkocht.

Ook daalde het aantal titels waarvan er meer dan 100.000 stuks over de toonbank vlogen van vijf in 2011 naar twee in 2012. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling, omdat de verkoop van films op dvd en Blu-ray belangrijk is voor de financiering van speelfilms.

Voor deze daling zijn verschillende redenen aan te wijzen. Zo daalden zowel het aantal verkooppunten van dvd’s en blu-rays, maar ook het aanbod was kleiner dan voorgaande jaren het geval was. De belangrijkste reden ligt echter in de overgang van de traditionele mediadragers naar digitale technologie.

Deze markt is het afgelopen jaar flink gegroeid. Niet alleen steeg het aantal consumenten, maar ook werd er meer geconsumeerd. De verwachting is dat deze trend de komende jaren flink door zal zetten, omdat steeds meer mensen zich bewust zijn van het grote en snelle aanbod van nieuwe films en series op online kanalen.

Er wordt zelfs verwacht dat internetdiensten als Netflix voor een soort revolutie zullen zorgen in de verkoop van films en televisieseries, zoals ook bij muziek gebeurde met de introductie van Spotify. Bekijk hieronder een tabel met de cijfers van de afgelopen jaren.
[img][/img]



NieuwsFilm

meest populair