Blu-Ray Review: Game of Thrones (Seizoen 2)

Een prachtige box om jezelf startklaar te maken voor het aanstaande derde seizoen.

Bedenkers: David Benioff, D.B. Weiss Regie meerdere | Cast: Peter Dinklage (Tyrion Lannister), Lena Headey (Queen Cersei Lannister), Michelle Fairley (Lady Catelyn Stark), Emilia Clarke (Princess Daenerys Targaryen), Alfie Allen (Theon Greyjoy), Iain Glen (Ser Jorah Mormont) e.a. | Speelduur: 10 x 55 minuten (totaal 542 min.) | Jaar: 2012 | Tv-release: USA: 1 april 2012 - NL: 16 april 2012 | Retail release: 6 april 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Uitgever: Warner Bros. | EAN: 5051888093436 | Geen FilmTotaal Recensie

De die-hard GoT-fans kijken waarschijnlijk al halsreikend uit naar volgende week. Dan gaat namelijk het derde seizoen van de populaire tv-serie Game of Thrones in première op de betaalzender HBO. De kwalitatief hoogstaande serie boekte van het begin af aan grote successen. Het succesvolle eerste seizoen - lees de Blu-Ray Review - werd wekelijks gevolgd door gemiddeld zo'n 2,6 miljoen Amerikanen. Het seizoen erop stemden er gemiddeld al 4,0 miljoen Amerikanen af op HBO. Het succes van GoT en ook de andere HBO series heeft er toe geleid dat ook de Nederlandse liefhebbers de serie snel kunnen zien. Bij het eerste seizoen duurde het nog bijna een jaar voordat de serie in Nederland was te zien. Door de komst van HBO NL was het tweede seizoen, waarin ook een rol was weggelegd voor onze eigen Carice van Houten, al na twee weken te zien en bij het derde seizoen is er eindelijk geen vertraging meer, aangezien we al de dag na de officiële Noord-Amerikaanse première op de serie kunnen afstemmen. Het tweede seizoen, dat verleden jaar 6 Emmy Awards in de wacht sleepte, werd goed getimed eerder deze maand op een prachtige Blu-Ray uitgebracht.

SYNOPSIS
In het tweede seizoen van Game of Thrones neemt de wrede Joffrey Baratheon (Gleeson) plaats op de begeerde troon, bijgestaan door zijn moeder Cersei (Heady) en zijn oom Tyrion (Dinklage), die "Hand of the King" is geworden. De troon, die de Lannister's veroverden, wordt echter op verschillende fronten bedreigd. Robb Stark (Madden) wil autonomie voor het Noorden en houdt Cersei's broer gegijzeld. Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) wil met behulp van haar drie pasgeboren draken haar macht in het Oosten verstevigen. Stannis Baratheon (Dillane) weigert Joffrey te erkennen en plant een paleisrevolutie, terwijl zijn broer Renly (Anthony) ook de troon claimt sinds zijn vlucht uit King's Landing. Ten Noorden van de muur staat een nieuwe leider op tussen de "Wildlingen" wat een nieuw gevaar betekent voor Jon Snow (Harington) en de Nachtwacht.

TRAILER
Bekijk hieronder de "recap" van het tweede seizoen van Game of Thrones:

WAARDERING & BOX OFFICE
De serie verzilverde zes van de elf Emmy Awards nominaties. Het won echter niet de prijs voor Beste Tv-Serie. Deze was voor Homeland. Op Metacritic krijgt het tweede seizoen van Game of Thrones een mooie 88/100. De IMDb noteert een enorm hoge 9,4 bij ruim 284 duizend stemmen. Ook de bezoekers van FilmTotaal beoordelen de fantasyserie met een 9,4.
Het productiebudget van het tweede seizoen van Game of Thrones bedroeg circa $70 miljoen. Naar de eerste aflevering van seizoen 2 keken zo'n 3,9 miljoen Amerikanen. Bij de laatste aflevering waren dit er al 4,2 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de vijf disc Blu-Ray uitgave van het tweede seizoen van Game of Thrones. De schijven zit in een dikke en opvallende verpakking. Naast de vijf discs zit er ook een gevouwen postertje in met o.a. een plattegrond. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1 - 5: Creating the Battle of Blackwater Bay | Game of Thrones: Inner Circle | The Religions of Westeros | Character Profiles | Audio Commentaries | War of the Five Kings | Histories & Lore | In-Episode Guide | Hidden Dragon Eggs

Net als bij de Blu-Ray uitgave van seizoen 1 kunnen de fans zich weer helemaal uitleven op de indrukwekkende extra's. Dit keer wordt elke aflevering voorzien van audiocommentaar en een "In-Episode Guide". Ook wordt er uitgebreid stilgestaan bij "the Battle of Blackwater Bay", een scene uit de duurste aflevering van Game of Thrones. De schrijver van de serie George R.R. Martin krijgt ruimte in de extra's via de docu "The Religions of Westeros", welke inzoomt - zoals de titel ook al zegt - op de religies binnen de serie. Fraai zijn ook de korte animaties onder "Histories & Lore". De interactieve extra "War of the Five Kings" oogt mooi en dit is een leuke extra voor de die-hard fan. Al met al weer een hele hoop achtergrondinformatie, die de serie ook daadwerkelijk verdient.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van het tweede seizoen van Game of Thrones sluit aan op de uiterst goede kwaliteit van het eerste seizoen. Het voelt allemaal zeer goed aan en het overtreft de veel magerdere tv-rips, die zo hier en daar op het net rondhangen. Zeker de DTS-HD 5.1 is een genot.

CONCLUSIE
Voor wie nog even snel de draad wil oppakken, komt het tweede seizoen net op tijd uit op Dvd en Blu-Ray. Vanaf 1 april start namelijk het derde seizoen, die waarschijnlijk weer veel goeds te bieden zal hebben. Het is bij voorbaat al niet het laatste seizoen, aangezien het vierde seizoen al aangekondigd is. Tevens gaat er al enige tijd het gerucht dat er een spin-off serie zou moeten komen. De strijd om Westeros zal dus nog wel even voortduren.

Hieronder de trailer van seizoen 3:

De vijf disc Blu-Ray van Game of Thrones is uiterst fraai te noemen. In de misschien net iets te dikke hoes zitten vijf rijkgevulde schijven, die beschikken over een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De uitgebreide extra's geven de fans nog een dosis extra kijkplezier!

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Game of Thrones is er een 5 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels. Er zijn ook seizoen 1 + seizoen 2 duo uitgaven verkrijgbaar.
Met dank aan de distributeur Warner Bros. Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.