Blu-Ray Review: Looper

Rian Johnsons uiterst geliefde sci-fi topper.

Regie: Rian Johnson | Cast: Joseph Gordon-Levitt (Joe), Emily Blunt (Sara), Bruce Willis (Old Joe), Pierce Gagnon (Cid), Jeff Daniels (Abe) e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 29 november 2012 | Retail release: 19 maart 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Entertainment One | EAN: 8713045235550 | FilmTotaal Recensie

Zo nu en dan verschijnt er een sci-fi film die daadwerkelijk origineel kan zijn. Ondanks dat Looper in de basis veel weg heeft van titels als Duncan Jones' Source Code, Steven Spielbergs Minority Report en Terry Gilliams 12 Monkeys weten schrijver / regisseur Rian Johnson (The Brothers Bloom, 2008) en sterren als Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis en Emily Blunt een redelijk intelligente en vernieuwende indruk achter te laten. Ook de critici en het publiek dachten er zo over, aangezien de sci-fi actiethriller uiteindelijk uitkwam op een kleine $200 miljoen aan de wereldwijde bioscoopkassa. Heel veel filmprijzen wist de tijdreisfilm echter niet in de wacht te slepen, maar dat zal de gemiddelde fan waarschijnlijk weinig interesseren. Sinds kort kunnen de fans Looper in huis halen via de Blu-Ray uitgave van distributeur Entertainment One.

SYNOPSIS
In Looper wordt tijdreizen gebruikt door zogenaamde Loopers om mensen uit de toekomst in het heden te vermoorden. Joe is zo'n Looper. Hij verdient veel geld en leeft een goed leven, totdat hij de enige regel voor Loopers overschrijdt: laat je doelwit nooit ontsnappen, zelfs al ben je het zelf. Op een dag wordt de oudere Joe opgepakt en terug gestuurd naar het verleden, wat volgt is een spannende achtervolging en een zoektocht naar een oplossing om het brein achter het illegale tijdreizen te slim af te zijn.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Looper:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Looper een uiterst sterke 93%. De IMDb noteert tevens een prima 7,6 bij ruim 199 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een 7,8 (Stem zelf!). FT recensent Thierry Verhoeven gaf 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Benjamin: Wie gewoon een simpel actie- en achtervolgingsverhaaltje verwacht, zal bedrogen uitkomen deze keer. Het plot met het oude zelf van Joe is zelfs maar een deel van het plot, maar de rest moet je zelf maar gaan ontdekken. Looper is een prima geacteerde, maar vooral geweldig slimme sciencefictionthriller, die tussen de actie en het tijdreizen door nog eens bijzonder slimme vragen durft te stellen...
Het productiebudget van Looper bedroeg circa $30 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Rian Johnsons derde bioscoopfilm circa $20,8 miljoen en eindigde op een nette $66,5 miljoen. Wereldwijd kwam de teller op een prima $176,5 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot een kleine 7 ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Looper. Het recensie-exemplaar is gelijk aan het winkelexemplaar en de schijf zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave gebruikt van de herkenbare filmposter. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Audio Commentary | Deleted Scenes | The Future From The Beginning | The Science Of Time Travel | Scoring Looper | Animated Trailer
Deze Blu-Ray uitgave van Looper bevat een kleine vijf kwartier aan extra's, exclusief het audiocommentaar van regisseur Rian Johnson en acteurs Joseph Gordon-Levitt en Emily Blunt. De meest fraaie gedeeltes van de extra's zijn de door Johnson en Noah Segan becommentarieerde verwijderde scenes. Ook de kortere docu's "Scoring Looper" - over het maken van de filmmuziek door componist Nathan Johnson - en "The Future From The Beginning" - over de opstartfase van de hoofdfilm - zijn meer dan de moeite waard. Een leuke extra is de creatieve "Looper Animated Trailer". Al met al prima extra's, maar het blijft jammer dat Entertainment One extra's niet laat ondertitelen.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Het meest positieve van deze Blu-Ray uitgave is de DTS-HD 5.1 track. Er zijn voldoende goede surroundeffecten waarneembaar en het klinkt heerlijk vol. De beeldkwaliteit van deze Entertainment One is helaas wat minder. Ondanks dat het mogelijk de bedoeling van de filmmakers is geweest om de kleuren er niet heel erg uit te laten knallen, toont de HD transfer iets flets. Daarbij komt wederom kijken dat er op sommige ogenblikken te veel grain naar voren komt. Grain hoeft uiteraard helemaal niet storend te werken, maar bij deze schijf is het helaas te opzichtig aanwezig. De scherpte is overigens door de hele film meer dan redelijk, waardoor de Blu-Ray uitgave duidelijk een voordeel zal bieden boven de Dvd uitgave.

CONCLUSIE
Met Looper heeft regisseur Rian Johnson zich duidelijk in de kijker gespeeld. De sci-fi actiefilm met grote namen als Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis en Emily Blunt kreeg lovende recensies en ook de genre-liefhebbers waren dolenthousiast. De regisseur richt zich ondertussen ook op de regie van enkele afleveringen van de tv-serie Breaking Bad en zal zich hoogstwaarschijnlijk opnieuw storten op een sci-fi film.
Deze Blu-Ray uitgave van Looper is in hoofdlijnen een prima uitgave met een scherp beeld en prima extra's. Het is echter jammer dat er onnodige grain aanwezig is en de extra's niet zijn ondertiteld.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van Looper is er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.