Blu-ray

Blu-Ray Review: Django Unchained

Quentin Taratino en Christoph Waltz zijn wederom niet te stoppen!

door Bram de Groot op 27.05.2013 om 20:38 in Blu-ray

Regie: Quentin Tarantino | Cast: Jamie Foxx (Django), Christoph Waltz (Dr. King Schultz), Leonardo DiCaprio (Calvin Candie), Kerry Washington (Broomhilda), Samuel L. Jackson (Stephen), e.a. | Speelduur: 165 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 16 januari 2013 | Retail release: 16 mei 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Engels | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Sony Pictures Home Entertainment | EAN: 8712609652970 | FilmTotaal Recensie

Al jaren lijkt de zowel geliefde als bekritiseerde filmmaker Quentin Tarantino tegen een Oscar voor Beste Regisseur of zelfs Beste Film aan te hangen. Zeker na het uiterst sterke en vermakelijke Inglourious Basterds (2009), die mogelijk wel iets te opmerkelijk eindigde, leek hij helemaal het goede spoor te pakken te hebben. Met het dit jaar (in Nederland) verschenen Django Unchained had het er even schijn van dat hij daadwerkelijk een van de grote Oscarnominaties zou gaan verzilveren. Hij moest het echter doen met de Oscar voor "Best Original Screenplay", een prijs die hij ook won voor zijn doorbraakfilm Pulp Fiction (1994). Tarantino's ijzersterke en goed presterende "spaghetti western" herbergde wederom een van de meest opvallende rollen van het jaar. Christoph Waltz was - net als in Inglourious Basterds - flink op dreef en zette met zijn Oscarwinnende Dr. King Schultz zo'n beetje de complete cast in zijn schaduw, al werden ook Leonardo DiCaprio's Calvin Candie en Samuel L. Jacksons Stephen smakelijk ontvangen. Na de wereldwijde opbrengst van ruim $400 miljoen zullen de onlangs verschenen Dvd en Blu-Ray uitgaven het vast ook goed doen in het schap.

SYNOPSIS
Django Unchained speelt zich af in de 19de eeuw in Jackson, Mississippi. De slavenhandel is volop aan de gang en de twee geliefden Django en Broomhilda worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Django wordt bevrijd door de eigenaardige premiejager Dr. King Schultz. Samen met Django int Schultz een aantal premies en daarna krijgt Django de mogelijkheid zijn geliefde Broomhilda terug te vinden. Dit blijkt achteraf moeilijker te zijn dan gedacht nu zij het bezit is van Calvin Candie, een meedogenloze plantage-eigenaar die berucht is om de vreselijke slavenpraktijken die hij erop nahoudt.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Django Unchained:

WAARDERING & BOX OFFICE
De western verzilverde 2 van de 5 Oscarnominaties door de Oscars in ontvangst te nemen voor Best Original Screenplay (Quentin Tarantino) en Best Supporting Actor (Christoph Waltz). In dezelfde categorien won de film BAFTA awards (5 nominaties) en Golden Globes awards (4 nominaties). Op Rotten Tomatoes krijgt Django Unchained een prima 88%. De IMDb noteert een tevens erg mooie 8,6 bij ruim 340 duizend stemmen. Hiermee staat het op #46 in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadwestern met een 8,5 (Stem zelf!). FT recensent Jelle Fastenau gaf 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker DashX: Wat een geweldige film! Met zo'n geweldige cast. Met Christoph Waltz als de duitse premiejager, hij is zo droog maar zo overtuigend en grappig. Leonardo Dicaprio als de bad guy, je krijgt er kippenvel van. Normaal gesproken ben ik niet echt fan de western genre, had ook geen hoge verwachtingen. De dialogen zijn zo goed geschreven, kan ook niet anders met Quintin Tarantino. Vanaf de eerste scene tot het einde, was gewoon WOW. A must see film.
Het productiebudget van Django Unchained bedroeg circa $100 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Quentin Tarantino's achtste bioscoopfilm circa $30,1 miljoen en eindigde op een prima $162,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een flinke $422,8 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot zo'n $4,5 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Django Unchained. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave komt overeen met een van de latere filmposters, alleen heeft Django nu zijn zonnebril op en is er volop ruimte voor de aanduiding dat de film twee Oscars heeft gewonnen. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Remembering J. Michael Riva: The Production Design of Django Unchained | The Costume Designs of Sharen Davis | Reimagining the Spaghetti Western: The Horses and Stunts of Django Unchained | Django Unchained Soundtrack
Deze Blu-Ray uitgave van Django Unchained bevat een klein uur aan extra's. Heel speciaal zijn de extra's helaas niet, aangezien het veel interviews zijn die niet altijd even geïnspireerd overkomen. Er hadden veel meer en zeker betere beelden van de achter de schermen in kunnen zitten. De korte docu "J. Michael Riva: The Production Design of Django Unchained" is opgedragen aan de production designer J. Michael Riva, die tijdens de productiefase van de film kwam te overlijden door een hartaanval.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Met een goede scherpte en prima details, ook tijdens de donkere scenes, valt er weinig op de beeldkwaliteit aan te merken. Ook de kleuren werken prima mee om de tijdgeest neer te zetten. Nog fraaier is de DTS 5.1 HD track, die niet alleen prima surround effects levert maar ook een heerlijke soundtrack laat horen. De muzikale ondersteuning bestaat uit verschillende muzieksoorten, zelfs stevige hiphop, die op een verrassende manier worden ingezet. Genieten!

CONCLUSIE
Met Django Unchained laat Quentin Tarantino nogmaals zien dat hij een enorme liefde kent voor het vak. In zijn achtste film weet hij wederom dialoog te combineren met ijzersterke actiescènes en schotelt hij de liefhebber uiteraard een groot aantal verwijzingen voor naar klassieke genres en films. Dat Tarantino geen Oscar won voor Beste Regisseur is mogelijk niet helemaal onterecht, aangezien hij zich bij Django Unchained toch duidelijk mee liet slepen door zijn sterke wens om af te sluiten met een toch iets te stevig einde. Tarantino lijkt zich nu op te gaan maken voor Killer Crow, een derde film in de ″Django-Inglourious Basterds″ trilogie. Of zou hij zich dan toch wagen aan de langverwachte derde Kill Bill?
Deze Blu-Ray uitgave van Django Unchained is een redelijk degelijke uitgave. Beeld en geluid zijn netjes, maar de extra's wat mild. Dit zien we wel vaker bij uitgaven van films van Quentin Tarantino.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van Django Unchained is er een 1 disc Dvd uitgaves verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.