Blu-Ray Review: Hansel and Gretel: Witch Hunters

Het vermakelijke R-rated sprookje die zowaar niet al te zwaar op CG leunt.

Regie: Tommy Wirkola | Cast: Jeremy Renner (Hansel), Gemma Arterton (Gretel), Famke Janssen (Muriel), Pihla Viitala (Mina), Peter Stormare (Sheriff Berringer), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 28 februari 2013 | Retail release: 10 juli 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels Dolby True-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Universal Pictures / Paramount Pictures | EAN: 5050582887112 | FilmTotaal.nl recensie

Dat de creatieve geest van Hollywood een beetje begint op te raken, is ondertussen wel bekend. Vooral in het zomerseizoen vliegen de remakes, reboots, prequels, sequels en verfilmingen van (strip)boeken, games, sprookjes, tekenfilmseries, bordspelletjes en allerlei andere zaken je om de oren. Ook de Noorse regisseur Tommy Wirkola (Død snø, 2009) liet zich verleiden tot het verfilmen van een "onorigineel" verhaal. Hij koos voor het eeuwenoude verhaal rond Hans en Grietje van de gebroeders Grimm. Verrassend aan zijn R-rated film Hansel & Gretel: Witch Hunters, met onder meer Jeremy Renner, Gemma Arterton en onze eigen Famke Janssen, is dat er het alom bekende sprookje geheel uit zijn verband wordt gerukt door Hansel & Gretel als een stel huurmoordenaars te laten jagen op alles wat rondvliegt op een bezemsteel. Hierbij valt te prijzen dat regisseur Wirkola, mogelijk ook door toedoen van het beperkte budget, ook veelvuldig heeft gekozen voor het gebruik van make-up, kostuums en "ouderwetse" special effects in plaats van CGI. Het uiteindelijke resultaat, dat bijna vanzelfsprekend inhoudelijk weinig te melden heeft, beviel de critici overigens niet, aangezien het door de meeste recensenten erg matig werd ontvangen. Ook het Amerikaanse bioscooppubliek voelde zich minder aangetrokken tot het actiesprookje. Daartegenover staat dat Witch Hunters in de rest van de wereld wel flink wist te scoren, waardoor een sequel al lijkt gewaarborgd. Eerder deze maand verscheen het eerste avontuur van de heksenjagende Hans en Grietje op Blu-Ray.

SYNOPSIS
In Hansel & Gretel: Witch Hunters groeien Hansel (Renner) en Gretel (Arterton) na een jeugd vol geweld op tot bloeddorstige en heldhaftige heksenjagers. Nu wordt er op hen gejaagd en worden broer en zus geconfronteerd met hun geheime verleden. Daarnaast komen ze oog in oog te staan met de ultieme heks Muriel.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Hansel & Gretel: Witch Hunters:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Hansel & Gretel: Witch Hunters behoorlijk "Rotten" met 14%. De IMDb noteert een niet veel betere 6,1 bij ruim 70 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de stevige actiesprookje met een 5,8 (Stem zelf!). FT recensent Lieuwe van Albada gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Jaime91: ...gelukkig zijn de meeste monsters geen slechte CGI wezens maar is het grootste gedeelte een kostuum wat veel beter werkt. Al met al dus een aardige popcorn hersenloze actieflick, die weinig verassingen te bieden had. Een goed script had deze film overigens geen kwaad gedaan, maar ik verwachte ook geen film met een goed script dus in principe is dat ook niet echt kritiek maar meer een soort van kanttekening of zo. En een sequel hoeft van mij ook helemaal niet, vooral niet als ie PG-13 wordt.
Het productiebudget van Hansel & Gretel: Witch Hunters bedroeg circa $50 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Tommy Wirkola's vierde bioscoopfilm circa $19,7 miljoen en eindigde op een magere $55,7 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een uitstekende $225,7 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam uit op een klein miljoen in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Hansel & Gretel: Witch Hunters. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is een simpele uitsnede van een van de eerste filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Reinventing Hansel & Gretel | The Witching Hours | Meet Edward the Troll
Deze Blu-Ray uitgave van Hansel & Gretel: Witch Hunters bevat een half uur aan extra's. Van de drie korte docu's is "Meet Edward the Troll" eigenlijk veruit het aardigst. Er wordt stilgestaan bij de creatie van de niet uit de computer getoverde trol Edward, gespeeld door Derek Mears, die eerder invulling gaf aan de "Classic" Predator (Predators, 2010) en Jason Voorhees (Friday the 13th, 2009). Erg aardig dat hiervoor is gekozen. De extra "The Witching Hours" zoomt in op de heksen en vooral onze landgenoot Famke Janssen krijgt hierbij voldoende ruimte. "Reinventing Hansel & Gretel" is misschien wel het minst aardigst.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Het actiesprookje Hansel & Gretel: Witch Hunters ziet er visueel vaak prima uit en vraagt daarom ook om een prima HD transfer. Het is Universal Pictures / Paramount Pictures wederom gelukt om een nette schijf af te leveren. Het beeld voldoet in alle opzichten ruim voldoende aan de verwachten. Het geluid doet hier zelfs een schepje bovenop, aangezien het flink wat ruimte biedt aan surround effects. Een prima aanvulling op een meer dan vermakelijk tussendoortje.

CONCLUSIE
Zoals gezegd in de inleiding staat het vervolg alweer in de planning. Het is nog onduidelijk wie er wel en niet terugkeren voor het tweede avontuur van Hans en Grietje. Van regisseur Tommy Wirkola moet over enige tijd het Noorse Dead Snow: War of the Dead uitkomen, uiteraard een vervolg op het opvallende Dead Snow / Død snø uit 2009.
Deze Blu-Ray van Hansel & Gretel: Witch Hunters is een redelijke uitgave met een prima beeld en geluid, dat ruimschoots ruimte biedt aan surround effecten. De extra's zijn wat beperkt, maar er is al voldoende gekkigheid te zien in de hoofdfilm.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 1 disc Blu-Ray uitgave van Hansel & Gretel: Witch Hunters zijn er een 3 disc 2D+3D Blu-Ray + Dvd en een 1 disc Dvd uitgaves verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur Universal Pictures / Paramount Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.