Blu-ray

Blu-Ray Review: Spring Breakers

De spraakmakende "videoclip" met een plot en in een uiterst smakelijke verpakking.

door Bram de Groot op 22.07.2013 om 11:21 in Blu-ray

Regie: Harmony Korine | Cast: James Franco (Alien), Selena Gomez (Faith), Vanessa Hudgens (Candy), Ashley Benson (Brit), Rachel Korine (Cotty), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 11 april 2013 | Retail release: 10 juli 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels, Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray, 1 x Dvd | Distributeur: Belga Films | EAN: 5412370830296 | FilmTotaal.nl recensie

In videoclips en reclames werkt het veelal goed: stevige muziek en schaars geklede vrouwen. Nog niet zo lang geleden bleek de combo ook een groot succes in de komedie Project X en eind 2012 deed het misdaaddrama Spring Breakers het nog eens dunnetjes over, dit keer met wat meer plot en een opvallende rol van de veelzijdige acteur James Franco. Tevens kreeg het vrouwelijk schoon een herkenbare invulling, aangezien Selena Gomez en Vanessa Hudgens zich wilden blootgeven in het muzikale en kleurige eindresultaat dat wisselend werd ontvangen, al waren er voldoende critici, waaronder onze eigen Kaj van Zoelen, die de film bejubelend ontvingen. Het wisselend ontvangst bleek onder het gewone bioscooppubliek niet anders te zijn. Toch kan Spring Breakers meer dan tevreden zijn met de dikke $30 miljoen bioscoopomzet. Eerder deze maand verscheen de film van Harmony Korine op Blu-Ray.

SYNOPSIS
In Spring Breakers overvallen vier college studentes een restaurant om hun uitje naar het strand te bekostigen. Dit loopt helemaal mis als ze de drugsdealer/wapenhandelaar (Franco) tegenkomen die van hen verwacht dat ze nog meer duistere klusjes opknappen.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Spring Breakers:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Spring Breakers gemiddeld "Fresh" met 65%. De IMDb noteert een niet veel betere 5,7 bij ruim 37 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het misdaaddrama met een 5,1 (Stem zelf!). FT recensent Kaj van Zoelen gaf 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Jaime91: ...
Het productiebudget van Spring Breakers bedroeg circa $5 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Harmony Korine's vierde bioscoopfilm circa $4,8 miljoen en eindigde op een redelijk nette $14,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een prima $31,7 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam uit op een kleine vier ton in dollars.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray+Dvd uitgave van Spring Breakers. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard zwarte Blu-Ray keepcase met daaromheen een vergelijkbare roze getinte sleeve. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is een variant op een van de vele opvallende groepsfoto's die te zien zijn op de meeste filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Audio Commentary | Behind The Scenes | Featurette: Harmony Korine | Trailers
Deze Blu-Ray uitgave van Spring Breakers bevat een kleine tien minuten aan extra's, exclusief het audiocommentaar van schrijver/regisseur Harmony Korine. Ondanks dat het er allemaal erg netjes uitziet en is ondertiteld, stellen de extra's niet veel voor. De twee korte featurettes "Behind The Scenes" en "Harmony Korine" duren nog geen twee minuten en laten - buiten de regisseur - niet meer zien dan de hoofdfilm zelf. Voor wie dus meer wil weten, is genoodzaakt om gedurende het bekijken van Spring Breakers het audiocommentaar aan te zetten.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Visueel is Spring Breakers niet alleen vanwege de vele schaars geklede vrouwen een lust voor het oog. Ook het harde kleurgebruik is vaak erg aardig toegepast, veelal gecombineerd met een donkere omgeving. Om de verschillende scenes aan elkaar te lassen, wordt er gebruik gemaakt van een flinke dosis stevige muziek. Op de Blu-Ray schijf pakt alles meer dan goed uit. Uiteraard is de film met redelijk beperkt materiaal geschoten; het kostte namelijk slechts $5 miljoen om te maken. Desondanks is deze High Definition uitgave aan te raden boven de Dvd uitgave, die je overigens "gratis" meegeleverd krijg.

CONCLUSIE
Met Spring Breakers heeft regisseur Harmony Korine duidelijk aan zijn naamsbekendheid gewerkt. De vraag blijft wel hangen of de regisseur zich zou ook onderscheiden als hij de film niet had volgepropt met blote billen en borsten. Voor acteur James Franco bleek het wederom een mooie kans om zijn veelzijdigheid te tonen, aangezien hij zich van een heel andere kant liet zien dan in bijvoorbeeld Oz the Great and Powerful (2012) of 127 Hours (2010). Vooral dit zal de meeste kijkers de film doen herinneren. Veel van de andere beelden zijn namelijk al snel terug te zien op een willekeurige muziekzender.
Deze Blu-Ray van Spring Breakers wordt door Belga Films netjes afgeleverd met een sleeve, een extra Dvd, een goede beeld- en geluidskwaliteit en nog wat extra's ook.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc Blu-Ray+Dvd uitgave van Spring Breakers is er een 1 disc DVD uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.