Blu-Ray Review: Oz the Great and Powerful (3D)

Visueel een prachtig sprookje, maar duidelijk nog geen 'Alice in Wonderland'.

Regie: Sam Raimi | Cast: James Franco (Oz), Mila Kunis (Theodora), Rachel Weisz (Evanora), Michelle Williams (Annie / Glinda), Zach Braff (Frank / Finley), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 14 maart 2013 | Retail release: 17 juli 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans | Aantal Discs 1 x 3D Blu-Ray, 1 x Blu-Ray | Distributeur: Walt Disney Studios Home Entertainment | EAN: 8717418399627 | FilmTotaal.nl recensie

Na het succesvolle Alice in Wonderland van regisseur Tim Burton, kreeg Spiderman-regisseur Sam Raimi van Walt Disney Pictures de kans om een nieuw leven te blazen in de bekende Oz-verhalen, die door de jaren heen al vele malen zijn verfilmd. Met Oz the Great and Powerful werd, net als bij Alice in Wonderland, gekozen voor een prequel en moest het een eerbetoon worden aan de klassieke Oz-film The Wizard of Oz uit 1939. Met duizendpoot James Franco als titelheld, het trio Mila Kunis, Rachel Weisz en Michelle Williams als de heksen en een flinke dosis computeranimaties wist het eerder dit jaar met de redelijke $500 miljoen wereldwijd een stuk minder te presteren dan Burtons live-action "Disney-sprookje". Het ontvangst bleef ook wat achter, maar er kan zeker gesteld worden dat het een eerbetoon is geworden aan de wereld van Oz. Eerder deze maand kwam de (3D) Blu-Ray uitgave beschikbaar.

SYNOPSIS
In Oz The Great And Powerful komt de onbezorgde circusgoochelaar Oscar Diggs (Franco) door een tornado terecht in het kleurrijke land van Oz. In het begin denkt hij de loterij te hebben gewonnen, totdat hij drie heksen ontmoet: Theodora (Kunis), Evanora (Weisz) en Glinda (Williams), die er niet van overtuigd zijn dat hij de grote tovenaar is waarop iedereen heeft gewacht. Oscar moet erachter zien te komen wie goed is en wie kwaad is voordat het te laat is. Met zijn magische krachten verandert Oscar zichzelf niet alleen in de grote en machtige tovenaar van Oz, maar wordt hij ook een beter mens.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Oz The Great And Powerful:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Oz The Great And Powerful net aan "Rotten" met 59%. De IMDb noteert een niet veel betere 6,5 bij ruim 95 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de fantasyfilm met een 6,7 (Stem zelf!). FT recensent Fabian Melchers gaf 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Glennekeeeee: Leuke familiefilm die vrijwel nooit enige spanning brengt en vooral focust op de mooie plaatjes en de verschillende personages. Franco speelt zijn rol goed en zelfs als hij evolueert, behoudt hij het personages karakter wat ik sterk vind want vaak vergeet men dit dan. Leuk dat sommige personages veranderen tijdens het verhaal zodat er toch nog enige wending in zit. De plaatjes zijn echt zeer mooi, al moet ik zeggen dat sommige scènes (dan vooral de actiescènes) er wat nep uitzagen...
Het productiebudget van Oz The Great And Powerful bedroeg circa $215 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Sam Raimi's veertiende bioscoopfilm circa $79,1 miljoen en eindigde op een redelijke $234,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een prima $491,9 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam uit op $2,2 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de dubbel disc 3D Blu-Ray uitgave van Oz The Great And Powerful. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een iets dikkere Blu-Ray keepcase met daaromheen een vergelijkbare rood getinte sleeve. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is gebaseerd op de personageposter van de Wicked Witch. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Bloopers | Met het oog op de set: Van Kansas tot Oz | Mijn reis door Oz van James Franco | Mila's metamorfose | Mr Elfmans muzikale verzinsels | Porseleintje en het willen geloven | Walt Disney en de weg naar Oz
Deze Blu-Ray uitgave van Oz The Great And Powerful bevat een ruim uur aan extra's. Er zijn zes featurettes terug te vinden, die tussen de vijf tot 20 minuten duren. Met de extra "Walt Disney en de weg naar Oz" krijgen we een korte blik op de historie rond Walt Disney en haar versies van de Oz-verhalen. De docu "My Journey in Oz by James Franco", geregisseerd door hoofdrolspeler Franco, is een toch best aardige Making Of van 20 minuten. De andere kortere featurettes geven een blik op het personages China Girl, Theodora en de Wicked Witch. Ook de sets en de filmmuziek komt aanbod. Voor beperkte lachspieren-oefeningen kan men de "Bloopers" aanzetten.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ | 3D-versie beken op een ander systeem.
Oz The Great And Powerful is in alle opzichten een lust voor het oog. Na de zwart-wit openingsscène spatten de kleuren van je scherm en zoals we van Walt Disney gewend zijn, gaat dit gepaard met een perfecte scherpte, ook tijdens de donkere scenes. Uiteraard zorgt de scherpte weer voor een klein nadeelt, aangezien de CGI er soms te veel uitspringen. Zeker als er veel kleur aan te pas komt. Met de 3D-bril op wordt de film er uiteraard niet heel veel anders op. Wel is duidelijk dat het bekijken van een 3D-film thuis toch een heel andere dimensie is dan in de bioscoop. In beide gevallen werkt het 3D effect redelijk goed, maar op het kleinere thuisscherm lijkt het een stuk meer de aandacht te trekken. In het geval van het juist visueel erg sterke Oz The Great And Powerful werkt dit overigens niet enorm nadelig, waar dit bij films die minder op CGI rusten toch anders is. De DTS-HD 7.1 geluidstrack doet uiteraard niet onder aan de kwaliteit van het beeld. Wederom een prima schijf van de entertainmentreus!

CONCLUSIE
Met Oz The Great And Powerful bewijst Raimi dat hij ook goed kan omgaan met een sprookjesfilm. Dit ondanks dat het niveau van Alice in Wonderland toch niet helemaal wordt gehaald. Het hoogtepunt van de film zit zeker in de staart als het enigszins doet denken aan de insteek van Martin Scorsese's Hugo. Regisseur Raimi zou komende tijd werken aan de comic-verfilming Earp: Saints For Sinners en de sequel Army of Darkness 2. Raimi keert in ieder geval niet terug voor de sequel op Oz the Great and Powerful.
Deze Blu-Ray van Oz The Great And Powerful is in alle opzichten een prima uitgave. Het (3D) beeld en geluid zijn van Disney-niveau en de extra's zijn aardig om eens te bekijken. Uiteraard zal de verzamelaar de fraaie hoes kunnen waarderen.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze 2 disc 3D Blu-Ray uitgave van Oz The Great And Powerful zijn er een 1 disc Blu-Ray en een 1 Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur Walt Disney Studios Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.