Blu-Ray Review: The Last Stand vs. Bullet in the Head

Arnold Schwarzenegger vs. Sylvester Stallone.

Regie: Ji-woon Kim | Cast: Arnold Schwarzenegger (Ray Owens), Forest Whitaker (John Bannister), Jaimie Alexander (Sarah Torrance), Luis Guzmán (Mike Figuerola), Johnny Knoxville (Lewis Dinkum), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 28 februari 2013 | Retail release: 24 juni 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2: 35) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Engels | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: A-Film | EAN: 8716777944561 | FilmTotaal RecensieRegie: Walter Hill | Cast: Sylvester Stallone (Jimmy Bobo), Sung Kang (Taylor Kwan), Jason Momoa (Keegan), Jon Seda (Louis Blanchard), Adewale Akinnuoye-Agbaje (Robert Nkomo Morel), Christian Slater (Marcus Baptiste), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2012 | Bioscooprelease: 7 maart 2013 | Retail release: 22 januari 2012 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Entertainment One | EAN: 8713045239183 | FilmTotaal Recensie
The Last Stand Bullet in the Head

Zowel Sylvester Stallone als Arnold Schwarzenegger trachten komende jaren hun carrière nieuw leven in te blazen. Stallone was jaren uit beeld, aangezien hij niet verder kwam dan een aantal matige misdaad-/actiefilms en sequels op oude successen. Schwarzenegger keerde terug na een jarenlange afwezig, aangezien hij zich zo nodig moest profileren in de politiek. Stallone wist de terugkeer van Schwarzenegger gelijk een mooi duwtje te geven door zijn slimme zet om de ouderwetse actiefilm The Expendables (2010) te maken met daarin een hele reeks "oude" en ook wat nieuwe actiehelden in hoofd- en bijrollen en cameo's. Na de snelle opvolger The Expendables 2 (2012) waren de spierbundels op leeftijd eerder dit jaar te zien in "eigen" actiefilms. Schwarzenegger pakte na zo'n tien jaar weer een hoofdrol, namelijk in de actiefilm The Last Stand van I Saw the Devil-regisseur Ji-woon Kim, en Stallone moest het waarmaken in Bullet in the Head van 48 Hrs.-regisseur Walter Hill. Ook Stallone was al flink wat jaren op zoek naar nieuw materiaal, aangezien hij alleen echte successen wist te boeken met de sequels Rocky Balboa (2006) en Rambo (2008). Zijn laatste "originele" kaskraker, de actiefilm Daylight, stamt alweer uit 1996. Voor beide actiegoden uit de jaren '80 pakte het eindresultaat mager uit. Waar Schwarzenegger nog enigszins in de smaak viel bij critici en publiek, maar The Last Stand toch licht zag floppen aan de wereldwijde box office, moest Stallone de grootste flop in 30 jaar incasseren. Bullet in the Head kwam namelijk niet verder dan een kleine $10 miljoen aan de wereldwijde bioscoopkassa, terwijl het zo'n $55 miljoen kostte om te maken. Beide films verschenen enige tijd terug in het Blu-Ray schap.

SYNOPSIS & TRAILERS
In The Last Stand heeft voormalig LAPD-agent Owens (Schwarzenegger) zich overgegeven aan het simpele leven in het kleine dorpje Sommerton Junction na een gefaalde operatie die zijn partner gehandicapt achterliet. Owens verdrijft zijn tijd daar door zich met kleine overtredingen bezig te houden als de aangewezen sheriff. Hij wordt uit zijn dagelijkse routine gehaald als er vlakbij een spectaculaire ontsnapping plaatsvindt, waarbij een drugsbaron samen met zijn bendeleden en een aantal gijzelaars in een gepantserde wagen ontsnappen. De drugsbaron besluit richting Mexico te reizen om aan de Amerikaanse autoriteiten te ontsnappen. Het enige dat hem nog in de weg staat om de grens te bereiken, is het dorpje Sommertown Junction, bewaakt door sheriff Owens.

In Bullet to the Head gaan de keiharde huurmoordenaars Jimmy Bobo en Louis Blanchard na een klus hun geld ophalen. Ze worden onaangenaam verrast door huurmoordenaar Keegan. Louis overleeft deze onverwachte en best wel laffe aanval helaas niet. Ondertussen onderzoekt politieagent Taylor Kwan de moord op zijn partner. Hij denkt uiteindelijk dat de twee moorden met elkaar verband houden. Als Taylor vervolgens aan Jimmy voorstelt om samen de daders te vinden, besluit Jimmy om Louis' dood te wreken. Samen, al gaat dit niet van harte, dompelen deze twee natuurlijke vijanden zich onder in de wereld van de corruptie.

Waardering & Box Office

Op Rotten Tomatoes is The Last Stand net aan "Fresh" met 60%. De IMDb noteert een vergelijkbare 6,5 bij ruim 56 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm ook met een 6,5 (Stem zelf!). FT recensent Bart Snoek gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Een reactie van FT bezoeker DashX:
Leuk ouderwetse actiefilm. Veel actie, mooie autoscenes en veel droge humor ertussen. Gewoon zonder hoge verwachtingen kijken. Prima actiefilm.

Het productiebudget van The Last Stand bedroeg circa $45 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Jee-woon Kims eerste Engelstalige film circa $6,3 miljoen en eindigde op een teleurstellende $12,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller op een betere, maar nog steeds lage $37,2 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot een kleine 1,5 ton in dollars.

Op Rotten Tomatoes krijgt Bullet to the Head een nog best redelijke 46%. De IMDb noteert een hogere 5,7 bij ruim 19 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een vergelijkbare 5,4 (Stem zelf!). FT recensent Yara Plasman gaf 3 sterren naar aanleiding van haar recensie.

Een reactie van FT bezoeker Angelater: Vond de film een beetje tegenvallen; voornamelijk vanwege de CGI bloedspetters, maar hij kon er mee door. Stallone en de agent hadden niet echt chemie naar mijn smaak, dus dat maakte hun relatie ook niet al te bijzonder...

Het productiebudget van Bullet to the Head bedroeg circa $55 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Walter Hills 20e film circa $4,5 miljoen en eindigde op een uiterst magere $9,5 miljoen. Wereldwijd kwam de teller niet verder dan zo'n $15 miljoen. De bioscoopopbrengst in Nederland kwam tot een kleine drie ton in dollars.
The Last Stand Bullet to the Head

BLU-RAYS
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgaven van The Last Stand en Bullet to the Head. De film met Schwarzenegger zit verpakt in een sierlijke steelcase verpakking - met de Nederlandse beschrijving helaas op een vastgeplakt "los" papiertje op de achterzijde - en laat een afbeelding zien die overeenkomt met de eerste filmposter. De schijf van Bullet to the Head zit in een standaard Blu-Ray keepkase en maakt gebruik van de eerste promotionele foto van Stallone. Bekijk hieronder de recensie-exemplaren (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S

Not in my Town: Making The Last Stand | Cornfield Chaos: Scene Breakdown | The Dinkum Firearm & Historic Weaponry Museum Tour | Actor-Cam Anarchy: with Johnny Knoxville and Jaimie Alexander | Deleted Scenes | Extended Scenes

De Blu-Ray uitgave van The Last Stand bevat bijna 1,5 uur aan extra's. De meest inhoudelijke extra is de Making of-docu "Not in my Town: Making The Last Stand", waarin flink wat details over de film voorbijkomen. Eigenlijk duurt het allemaal wat te lang en had het makkelijk een kwartier kunnen duren. De extra "Cornfield Chaos: Scene Breakdown" is ook aardig, aangezien het inzoomt op de specifieke redelijk aardige scene. Van de overige extra's zijn de verwijderde en verlengde scenes te behappen, jammer alleen dat er geen commentaar is van de regisseur. Bij alle extra's ontbreekt helaas de ondertiteling.

Bullet to the head: Mayhem inc.

De Blu-Ray uitgave van Bullet to the Head bevat slechts één extra, die nog geen 10 minuten duurt. De featurette "Bullet to the Head: Mayhem Inc." is een wat kortere Making of, die jammer genoeg niet enorm informatief is. Helaas ontbreekt ook hier de ondertiteling.

The Last Stand Bullet to the Head

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van The Last Stand wint met vlag en wimpel, aangezien de schijf van A-Film prima scherp en gedetailleerd is. Ook de kleuren in de soms wat grauwe setting pakken prima uit. Het beeld van Bullet to the Head is helaas erg donker en dat komt de details niet ten goede, zeker niet aangezien de film redelijk wat donkere scenes bevat. Uiteraard neemt dit niet weg dat er zo nu en dan prima scherpe scenes zichtbaar zijn. Voor beide schijven geldt dat de audiotrack het naar wens doet. Mogelijk zal de echte audiofiel verschillen merken, maar in beide gevallen worden voldoende surroud-effecten ingezet en barst het van de vol klinkende actiescènes.

CONCLUSIE
Zowel The Last Stand als Bullet to the Head zijn geen titels van de bovenste plank. Dit hoeft echter ook niet, aangezien veel van de bekende oudere actiefilms met Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone ook geen enorme hoogvliegers waren. The Last Stand is zeker wel een aardige terugkeer van Schwarzenegger. De film is mogelijk geflopt doordat het huidige publiek niet zo enorm meer zit te wachten op de 66-jarige spierbundel. Ditzelfde geldt waarschijnlijk voor Stallone, die zelfs een jaartje ouder is als zijn "concurrent". Beide heren geven echter niet op. Naast een derde deel in de Expendables reeks, heeft Schwarzenegger sequels gepland op onder meer Terminator, Conan en Twins en is hij te zien in vele andere (actie)titels en zien we Stallone terug in vele nieuwe actiefilms, waaronder mogelijk wederom sequels in de Rambo en Rocky filmreeks. Samen zijn ze binnenkort te zien in de gevangenis-/actiefilm Escape Plan, die vanaf 17 oktober in Nederland draait.
De Blu-Ray uitgaven van The Last Stand wint het met gemak van die van Bullet to the Head. Er is duidelijk meer aandacht besteed van de film met Schwarzenegger. Naast een prima beeld en geluid staan er voldoende extra's op de schijf van The Last Stand, die helaas niet zijn ondertiteld. Ook zit de schijf verpakt in een nette steelcase verpakking. Bullet to the Head is een dertien in een dozijn uitgave. Het enige voordeel wat de uitgave van eOne heeft, is dat het op dit moment de bonusschijf van de prima misdaad-/politiefilm Copland bevat, welke helaas niet terug was te vinden in het recensie-exemplaar. Geheel raar is het verschil overigens niet. The Last Stand deed het een stuk beter in de bioscoop.

POLL

De poll is geëindigd, je kan niet meer stemmen.
online survey