Blu-Ray Review: Cloud Atlas

De Wachowski's en Tom Tykwers weten weer te overtuigen, maar helaas had het net geen 'The Matrix'-achtige impact.

Regie: Andy Wachowski, Lana Wachowski en Tom Tykwer | Cast: Tom Hanks, Halle Berry, Jim Broadbent, Jim Sturgess, Hugo Weaving, Ben Wishaw, James Darcy, Hugh Grant, Keith David, Susan Sarandon (allemaal diverse rollen), e.a. | Speelduur: 152 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 29 november 2012 | Retail release: 25 september 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: A-Film / BFD Home Entertainment | EAN: 8716777948293 | FilmTotaal.nl recensie

In 1999 wisten de The Wachowski Brothers de gehele filmwereld te verrassen met de sci-fi klassieker The Matrix. Na de twee bekritiseerde vervolgen en het bedenkelijke Speed Racer (2008) bleef het lange tijd erg stil rond het duo. Tijdens de productiefase van de ambitieuze verfilming Cloud Atlas, die de Wachowski's samen opnamen met The International-regisseur Tom Tykwer, werd al afgevraagd of het ooit een financieel succes kon worden. Ondanks een prima ontvangst bij zowel critici als publiek, wist het wat ingewikkeld-geachte sci-fi drama het productiebudget van zo'n $100 miljoen niet helemaal goed te maken. De film lag al enige tijd klaar om op Blu-Ray te verschijnen, maar door de krachtenbundeling van A-Film Distribution en Benelux Film Distributors kwam het pas afgelopen maand uit.

SYNOPSIS
Cloud Atlas vertelt zes verhalen die zich in een verschillende tijd en op verschillende plaatsen afspelen en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het eerste verhaal speelt zich rond 1850 af, terwijl het laatste verhaal zich honderden jaren in de toekomst afspeelt. Het is een episch verhaal van menselijkheid waarin de acties en de gevolgen van onze levens impact hebben op een ander door middel van het verleden, het heden en de toekomst wanneer één ziel omgevormd wordt van een moordenaar tot een verlosser en één enkele daad van vriendelijkheid ervoor zorgt dat eeuwen later een revolutie ontketend wordt.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van Cloud Atlas:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Cloud Atlas redelijk "Fresh" met 66%. De IMDb noteert een veel betere 7,6 bij ruim 173 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi drama met een prima 7,2 (Stem zelf). FT recensent Arjan Welles gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Roger: Ongelooflijk mooie film. De beelden een 10, de prestaties van de acteurs zijn fenomenaal, soundtrack is aansluitend, ik zou zeggen een nieuw standaardwerk in de film. Ik moest in het begin even inkomen met die verschillende verhalen, maar de snelheid en de overeenkomsten van de scènes zijn erg goed gemonteerd...
Het productiebudget van Cloud Atlas bedroeg circa $100 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een magere $9,6 miljoen en eindigde op een bedenkele $27,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een iets betere, maar nog steeds te magere $130,5 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam uit op ruim $1,0 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Cloud Atlas. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is een samenvoeging van vele eerdere (personage)posters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
A Film Like No Other | Everything is Connected | The Impossible Adaptation | The Essence of Acting | Spaceships, Slaves & Sextets | The Bold Science Fiction of Cloud Atlas | Eternal Recurrence: Love, Life, and Longing
Deze Blu-Ray uitgave van Cloud Atlas bevat een klein uur aan extra's. Helaas raken veel van de featurettes, die nooit langer duren dan tien minuten, elkaar qua onderwerp. De meest opvallende docu is The Impossible Adaptation, waarin de regisseurs discussiëren over het bronmateriaal, het gelijknamige boek van David Mitchell. Verder zijn er veel interviews en achter-de-schermen beelden te zien.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Visueel gezien is Cloud Atlas een hoogstandje. In High Definition pakt dit ook zeker zeer sterk uit en het is daarom ook aan te raden deze film in de beste kwaliteit te bekijken. Door de verschillende verhaallijnen, met verschillende uitstralingen in afspelend op verschillende tijdstippen, wordt de prima beeldkwaliteit met goede scherpte, kleuren en details ook meer benadrukt. De DTS-HD track is niet altijd even aanwezig, maar de fraaie soundtrack ondersteunt de prima film van broer en zus Wachowski ruim voldoende.

CONCLUSIE
Cloud Atlas is duidelijk geen doorsnee sci-fi film en het valt de Wachowski's en Tom Tykwer te prijzen dat ze deze uitdaging zijn aangegaan. Met een aantal opvallende rollen van grote namen en een aantal visueel prachtige scenes is het echter niet helemaal de topper geworden die het had kunnen zijn. Dat Cloud Atlas het financieel niet waar kon maken, was op basis van de trailer ook wel een beetje te verwachten. Overigens houden de studio's vertrouwen in het duo, aangezien ze op dit moment werken aan een volgend sci-fi project. In de zomer van 2014 moet namelijk Jupiter Ascending met namen als Channing Tatum, Mila Kunis, Sean Bean en Terry Gilliam (!) verschijnen.
Deze Blu-Ray uitgave van Cloud Atlas is redelijk uitgave, waarbij vooral de nette beeldkwaliteit opvalt. De extra's zijn voornamelijk korte featurettes, die niet heel erg diepgaand zijn. Hier had meer mee gedaan kunnen worden.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze single disc Blu-Ray uitgave van Cloud Atlas is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur A-Film / BFD Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.