Blu-Ray Review: After Earth

M. Night Shyamalan samen met Will Smith? Het had zo mooi kunnen zijn!

Regie: M. Night Shyamalan | Cast: Will Smith (Cypher Raige), Jaden Smith (Kitai Raige), Sofie Okonedo (Faia Raige), Zoë Kravitz (Senshi Raige), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2013 | Bioscooprelease: 13 juni 2013 | Retail release: 11 oktober 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: Sony Pictures Home Entertainment | EAN: 8712609653465 | FilmTotaal.nl recensie

Will Smith was de afgelopen jaren in weinig films te zien. Voor zijn optreden in After Earth zagen we hem nog wel in de sequel Men in Black 3 (2012), maar daarvoor was hij enkele jaren van het toneel verdwenen. Met de sci-fi avonturenfilm After Earth moest zijn "comeback" flink kracht bijgezet worden. Smith kwam zelf met het idee van de film, trad op als producent, speelde een belangrijke hoofdrol en gaf zijn zoon Jaden Smith de andere hoofdrol. Het betekende na The Pursuit of Happyness (2006) de tweede film voor vader en zoon Smith. Voor de regie werd M. Night Shyamalan aangesteld, die na het bekritiseerde The Last Airbender (2010) op zoek ging naar revanche. In tegenstelling tot de redelijk ontvangen trailer, wordt de film zelf met de grond gelijk gemaakt door de critici. Ook de bioscoopbezoeker is weinig positief, al weet de sci-fi avonturenfilm alsnog bijna $250 miljoen te noteren aan de wereldwijde bioscoopkassa. Dat de naam van papa Smith op het affiche prijkt, zal hier waarschijnlijk de nodige invloed op hebben gehad. Verleden maand verscheen After Earth op Blu-Ray.

SYNOPSIS
In After Earth is - duizend jaar na rampzalige gebeurtenissen op aarde, waardoor de mensheid gedwongen is de planeet te verlaten - Nova Prima het nieuwe thuis. De legendarische generaal Cypher Raige keert na een lange dienstplicht terug naar zijn vervreemde familie, klaar om vader te zijn van zijn 13-jarige zoon Kitai. Wanneer een asteroïdenstorm het schip van Cypher en Kitai beschadigt, crashen ze op de nu onbekende en gevaarlijke aarde. Kitai moet door het bedreigende landschap trekken om hun schip te herstellen en om zijn vader van de dood te redden. Zijn hele leven wilde hij al soldaat worden, net als zijn vader.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlands ondertitelde trailer van After Earth:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is After Earth flink "Rotten" met 11%. De IMDb noteert een betere 5,0 bij ruim 77 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm met een nog iets betere 5,7 (Stem zelf). FT recensent Bart Snoek gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Glennekeeeee: Afgekraakt door de critici, een flop aan de wereldwijde bioscoopkassa. Dan zou je denken dat je een flutfilm voorgeschoteld krijgt... Maar After Earth bewijst toch het tegendeel. Niet dat het een topfilm is geworden of bij het betere werk van Night Shyamalan hoort maar het is zeker geen flop, creatief gezien. De film heeft vooral een eigenaardig sfeertje dat een beetje bengelt tussen een blockbuster en een drama. Op sommige momenten werkt dit erg goed maar vaak is dit het grootste pijnpunt van de film. In het begin lijkt het een mooie opbouw, wordt er gezorgd voor veel spanning maar als je een echte actie-blockbuster verwacht word die spanning nooit omgezet in echte actie of thrill-momenten...
Het productiebudget van After Earth bedroeg circa $130 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke $27,5 miljoen en eindigde op een zwakke $60,5 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een sterke $243,8 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam uit op nette $2,2 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van After Earth. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is redelijk uniek, maar bevat elementen uit een van de weinige filmposters die er voorafgaand aan de bioscooprelease van de film werden vrijgegeven. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
A Father's Legacy | Alternate Opening | Building A World | Pre-Visualizing the Future | The Animatics of After Earth | 1000 Years in 300 Seconds | The Nature Of The Future | Previews
Deze Blu-Ray uitgave van After Earth bevat zo'n drie kwartier aan extra's. Alle extra's zijn kortere featurettes en er is een alternatieve openingsscène te zien van zo'n twee minuten. De meest boeiende extra is misschien wel Pre-Visualizing the Future, waaruit duidelijk wordt dat zo'n beetje de gehele film eerst is gemaakt met computerbeelden. Tevens is het aardig om te zien hoe vader en zoon over elkaar spreken in A Father's Legacy. De verdere extra's laten veel zien en horen over de totstandkoming van de sci-fi film via storyboards en visual en special effects. Aardig, als je van de film hebt genoten.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Visueel gezien springt deze schijf van het scherm. Het beeld ziet er overwegend scherp uit en de kleuren zijn door de verschillende omgevingen fraai te noemen. Ook is het beeld ruim voldoende scherp, al komt het beeld soms ook iets wat donker over. Veel minder fraai zijn de matige visual effects in een aantal scenes, die duidelijk niet passen bij een film van een dergelijk formaat en met een budget van een luttele $130 miljoen. Vooral dit laatste is toch een beetje jammer voor de liefhebber van de film.

CONCLUSIE
De liefhebber van de vroegere films van M. Night Shyamalan zal waarschijnlijk met stomme verbazing kijken naar zijn enorme terugval. Will Smith zal zich enigszins verkeken hebben op de regisseur, want After Earth heeft in beginsel prima ingrediënten om uit te groeien tot een vermakelijke sci-fi film. Helaas is het eindproduct nu veel te mager.
Deze Blu-Ray uitgave van After Earth is nette uitgave. Ondanks de matige prestaties heeft Sony Pictures een flinke reeks extra's op de schijf geplaatst die de fan zal waarderen. Beeld en geluid laten uiteraard prima indrukken achter.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze single disc Blu-Ray uitgave van After Earth zijn er een 1 disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.