Blu-Ray Review: Hoe Duur was de Suiker

Fraaie Nederlandse productie waar het geld eerder in aankleding en decor zat dan in acteertalent.

Regie: Jean van de Velde | Cast: Gaite Jansen (Sarith), Yootha Wong-Loi-Sing (Mini-Mini), Kees Boot (Julius), Yannick van de Velde (Rutger le Chasseur), Benja Bruijning (Nathan), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Bioscooprelease: 26 september 2013 | FilmTotaal recensie: Hoe Duur was de Suiker

Regisseur Jean van de Velde, bekend van films als All Stars (1997) en Wit licht (2008), nam met de verfilming van de - op het vraagteken na dan - gelijknamige bestseller uit 1987 van de Surinaamse schrijfster Cynthia McLeod een behoorlijk ambitieus project op zich. De film over de slavernij in Suriname vertelt namelijk niet alleen een dieptepunt uit de Nederlandse geschiedenis, maar het is ook een historisch drama die veel eist van de opnamelocatie, kledij, de taal en uiteraard de acteerprestaties. Met de eerste drie punten is overwegend weinig mis. De film met o.a. actrices Yootha Wong-Loi-Sing en Gaite Jansen scoort minder op de acteerprestaties en dat is best jammer. Ook jammer is dat de film wat weinig aandacht kreeg en ondanks dat het meer dan 100.000 mensen warm wist te krijgen om naar de bioscoop te gaan, had de visueel prima film wat meer naar voren geschoven mogen worden. Distributeur Entertainment One bracht met de Blu-Ray uitgave, die onlangs in het schap verscheen, gelukkig een prima schijf op de markt.

Synopsis & trailer
In Hoe Duur was de Suiker leven de blanke Sarith en haar slavin Mini-Mini in het achttiende eeuwse Suriname. Terwijl Sarith langzaam verbitterd raakt door het harde leven in de kolonie, krijgt Mini-Mini een kans op eigen geluk. De vraag is alleen, of ze die kans durft te grijpen, als deze ten koste van haar meesteres gaat?

Waardering & Box Office
De IMDb noteert een goede 6,6 bij ruim 300 stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een redelijke 7 (Stem zelf). FT recensent Frank Stol gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT-bezoeker SanderDeWijs: Dit is een schitterend ogende film, de hoge productiewaarde zie je er duidelijk aan af... ...Vooral nieuwkomer Yootha Wong-Loi-Sing is bedrieglijk natuurlijk, zoals dat heet. Maar Boot en Jansen halen gewoon hun niveau, vooral voor Boot is dit een goede afwisseling van zijn gebruikelijke 'karakter' rollen. Dit wil niet zeggen dat het soap gehalte van de film niet te hoog is, het is te hoog en er hadden wel wat meer scenes tussen slavenprinses Jansen en haar half-zus Yootha Wong-Loi-Sing, de twee vrouwen in gemogen... ...Maar de grote waarde van deze film is dat ze gemaakt is, en dat het grote publiek in Nederland in aanraking komt met een weggedrukte, vergeten bladzij van de Nederlandse geschiedenis, die toch zo'n periode van 300 jaar beslaat van 1660 tot 1975. Ook, of juist bij de Surinaamse bevolking in Nederland, is dit hard nodig.
Het productiebudget van Hoe Duur was de Suiker is onbekend. Het drama dat het 33e Nederlands Film Festival opende trok uiteindelijk meer dan 100.000 bioscoopbezoekers en werd daarmee een Gouden Film.

Blu-Ray Hoe Duur was de Suiker | Retail release: 15 januari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Engels | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Extra's: Verwijderde scenes | Cast en crew over Jean van de Velde | Masterclass regisseur Jean van de Velde | Special effects | Trailer | Achter de schermen | EAN: 8713045237783 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De single disc Blu-Ray uitgave van Hoe Duur was de Suiker wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een vergelijkbare sleeve. De vormgeving van de cover is een iets ruimere versie van de nette filmposter en er is op de hoes een andere tagline te lezen dan op het affiche. Het drama oogt prima via deze Blu-Ray uitgave. Het beeld is goed scherp en de kleuren van het (Zuid-Afrikaanse en dus niet Surinaamse) landschap ogen erg fraai. De extra's wijzen aan dat er nog best wat visual effects zijn gebruikt en dat is eigenlijk niet zichtbaar. Goed gedaan dus! Aangezien dialoog de boventoon voert, is de DTS-HD track iets ondergeschikt.

Extra's
Entertainment One heeft zo'n uur aan extra's toegevoegd van de schijf van deze Nederlandse speelfilm. Er zijn een viertal kortere docu's te zien. Twee daarvan zoomen in op de regisseur Jean van de Velde. Enerzijds krijgt de cast & crew de mogelijkheid om iets over hem te zeggen en anderzijds geeft Van de Velde een masterclass, waarin hij vertelt hoe hij tot het maken van de hoofdfilm is gekomen en geeft hij zijn visie op filmmaken. Daarnaast wordt er een forse blik achter de schermen gegeven, waarin de cast en crew allerlei details geven over de film. Via de korte docu 'Special (?) effects' kun je kijken naar een indrukwekkende VFX breakdown van de Nederlandse studio Planet X. Erg netjes! Ook zijn er acht verwijderde scenes te zien.

Conclusie: juiste uitgave voor deze film, die betere acteerprestaties had mogen laten zien.
Dat Hoe Duur was de Suiker niet enorm wist te scoren in de bioscopen was een beetje te voorspellen. Het onderwerp slavernij is nou niet iets wat het grote publiek direct zal trekken en de film had ook wat minder bekende namen op het affiche prijken. Dat de acteerprestaties uiteindelijk iets te mager zijn om echt op te vallen, is vooral jammer te noemen. Het drama oogt namelijk prima.
De Blu-Ray uitgave van Hoe Duur was de Suiker is top. Voor deze Nederlandse titel heeft Entertainment One een redelijk aantal extra's toegevoegd. De echte liefhebber zal de film waarschijnlijk wel weten te vinden.

Méér Blu-Ray Reviews van FilmTotaal? Deze vind je op deze pagina.