Blu-Ray Review: We're the Millers

Na 'The Hangerover Part III' de succesvolste komedie van 2013.

Regie: Rawson Marshall Thurber | Cast: Jason Sudeikis (David Clark), Jennifer Aniston (Rose O'Reilly), Will Poulter (Kenny Rossmore), Emma Roberts (Casey Mathis), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Bioscooprelease: 29 september 2013 | FilmTotaal recensie: We're the Millers

Afgelopen jaar was de redelijk ontvangen komedie We're the Millers van Easy A-regisseur Rawson Marshall Thurber financieel gezien erg succesvol. Met hoofdrollen voor Jason Sudeikis, een strippende Jennifer Aniston, Emma Roberts, Will Poulter en Ed Helms noteerde het een prima $270 miljoen aan de wereldwijde bioscoopkassa. Alleen de sequel The Hangover Part III - ook met Ed Helms - wist beter te scoren. Eerder deze maand verscheen de R-rated komedie op Blu-Ray, waarop redelijk wat extra's terug te vinden zijn.

Synopsis & trailer
In We're the Millers is David Burke (Sudeikis) is een kleine hasjdealer, die aan koks en voetbalmoeders verkoopt. Maar niet aan kids, want hij heeft natuurlijk wel een geweten. Dus wat kan er nou fout gaan? Alles. Door schade en schande leert David dat goede daden vaak keihard afgestraft worden. Als hij een paar tieners helpt, wordt hij overvallen. Hij wordt beroofd van al zijn geld en zijn voorraad en blijft achter met een enorme schuld bij zijn leverancier Brad (Helms). Om die schuld af te lossen, en zijn leven te redden, moet David van Brad een grote partij drugs vanuit Mexico het land in smokkelen. Met hulp van zijn buren, de cynische stripdanseres Rose (Aniston), wannabe klant Kenny (Poulter) en de met tattoos en piercings uitgedoste tiener Casey (Roberts) bedenkt David een waterdicht plan.

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes is We're the Millers redelijk "Rotten" met 47%. De IMDb noteert een veel betere 7,1 bij ruim 150 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de komedie met een iets hogere 7,3 (Stem zelf). FT recensent Fabian Melchers gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT-bezoeker Fakfilm: Geen film met moeilijk plot. Niet één waar je van te voren je moet verdiepen in het verhaal oid. Gewoon een grappige film met simpel verhaal. Voorspelbare, soms flauwe, humor. Leuke cast (ging ze steeds sympathieker vinden naarmate de film vorderde). Grappige personages. Kortom onbezonnen avondje uit. Lachen maar niet bulderen.
Het productiebudget van We're the Millers bedroeg zo'n $37 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een prima $26,4 miljoen en eindigde op een sterke $150,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nog sterkere $270,0 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam tot een mooie $3,8 miljoen.

Blu-Ray We're the Millers | Retail release: 22 januari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40: 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Frans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Extra's: Verlengde versie van de film | Featurette: Millers Unleashed - Outtakes Overload | Behind the Scenes: Stories from the Road | Behind the Scenes: Livin' It Up with Brad | Behind the Scenes: When Paranoia Sets In | Deleted Scenes | Gags & More Outtakes | EAN: 5051888168943 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De single disc Blu-Ray uitgave van We're the Millers wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover komt grotendeels overeen met een van de filmposters. Deze komedie oogt prima in High Defintion. De kleuren komen goed over en er is geen grain te ontdekken. De verschillende omgevingen werken prima in de film. Keurig dus! Ook netjes is de DTS-HD 5.1 track met voldoende krachtige muzikale ondersteuning en er zijn soms zelfs wat surround effects waarneembaar in deze komedie.

Extra's
Warner heeft zo'n drie kwartier aan extra's toegevoegd. Het is allemaal wat mager wat er voorgeschoteld wordt. Het zijn veel korte featurettes over specifieke onderwerpen, die allemaal niet zo boeien. Een film als deze behoeft eerlijk gezegd ook niet zo diepgaande extra's. Al met al erg leuk dat er toch wat extra's opstaan, waarvan de featurette 'Millers Unleashed - Outtakes Overload' en de kwartier verwijderde scenes (vooral over de 'blowjob'-scene) het interessants zijn. Wat er zo speciaal aan de verlengde versie is, wordt niet echt duidelijk gemaakt. Waarschijnlijk zijn er een aantal scenes verlengd en wat (andere) verwijderde scenes toegevoegd zodat de film bijna 10 minuten langer duurt dan de bioscoopversie.

Conclusie: Prima schijf van de komedie met een aantal zeer vermakelijke scenes.
Heel spannend is We're the Millers zeker niet en het valt te betwijfelen of deze lang zal blijven hangen bij de liefhebber van dit soort hardere komedies. Er valt gelukkig voldoende te glimlachen en soms zitten er toch best sterke scenes tussen. Ook leuk is om Ed Helms eens niet te zien als zijn personage uit The Hangover en uiteraard blijft Jennifer Aniston grappig en opvallend om te zien in haar zoveelste (r-rated) komedie. Eind 2013 verschenen er enkele berichten over een sequel, maar deze is nog niet officieel aangekondigd.
Deze Blu-Ray van We're the Millers is een redelijk nette uitgave. Naast een prima beeld en geluid heeft de schijf ook een aantal redelijke - niet heel bijzondere - extra's.