Blu-Ray Review: Pain & Gain

Michael Bays kleurrijke 'Pulp Fiction' is vooral anders dan Transformers.

Regie: Michael Bay | Cast: Mark Wahlberg (Daniel Lugo), Dwayne Johnson (Paul Doyle), Anthony Mackie (Adrian Doorbal), Tony Shaloub (Victor Kershaw), Ed Harris (Ed DuBois) e.a. | Speelduur: 130 minuten | Bioscooprelease: 15 augustus 2013 | FilmTotaal recensie: Pain & Gain

In 2009 kondigde regisseur Michael Bay aan dat hij aan de slag wilde gaan met een Pulp Fiction-achtige film voordat hij werk zou gaan maken van Transformers 3. Uiteindelijk koos hij toch voor de robot-franchise en leverde hij in 2011 de kaskraker Transformers: Dark of the Moon af. Daarna ging hij wel direct aan de slag met de kleinere film en afgelopen zomer wist hij zelfs enigszins te verrassen met het snelle en toch redelijk afwijkende Pain & Gain. De $26 miljoen kostende misdaad-/actiekomedie, met grote namen als Mark Wahlberg, Dwayne Johnson en Anthony Mackie en zelfs met een piepkleine rol voor onze eigen Yolanthe, kon uiteraard niet tippen aan het box office geweld van Bays blockbusters, maar het deed het zeker niet onaardig. Het meest verrassende aan de kleurrijke film was dat Bay liet zien dat hij naast hersenloos entertainment toch best aardige films kan afleveren, zonder enorm te leunen op vliegensvlugge visual effects. De fan van The Rock en Bad Boys zal dan ook wat meer verrast zijn, dan de die-hard Transformers-liefhebber. Onlangs verscheen een nette Blu-Ray uitgave in het schap.

Synopsis & trailer
In Pain & Gain kiezen twee bodybuilders het pad van de misdaad en raken betrokken bij een afpersingszaak en een ontvoering die helemaal uit de hand loopt en in moord eindigt. Detective Ed Du Bois krijgt de taak om de zaak op te lossen wanneer de politie van Miami hier niet in slaagt.

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes is Pain & Gain redelijk "Rotten" met 49%. De IMDb noteert een matige 6,5 bij ruim 90 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actie/misdaadfilm met een iets lagere 6,2 (Stem zelf). FT recensent Thierry Verhoeven gaf vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT-bezoeker Kamehameha: Leuke popcorn film. Ik ken het originele verhaal niet en deze film zal zoals vele "waargebeurde" verhalen wel flink overtrokken zijn maar dat mocht de pret niet drukken...
Het productiebudget van Pain & Gain bedroeg zo'n $26 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een nette $20,2 miljoen en eindigde op een toch wat magere $49,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een redelijke $86,2 miljoen. De opbrengst in de Nederland kwam tot bijna zes ton in dollars.

Blu-Ray Pain & Gain | Retail release: 15 januari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40: 1) | Geluid: Engels 7.1 Dolby TrueHD | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Extra's: The A game: Michael Bay's Pain & Gain, met: Still a true story: Ripped from the headlines | Back to basics: Michael Bay's vision | American Dreamer: Daniel Lugo | Passion Player: Paul Doyle | Dirty Work: Adrian Doorbal | Victimless Crime: Victor Kershaw | Diamonds in the Rough: Locations | The Real Deal: Law Enforcement | EAN: 5050582938753 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Universal Pictures / Paramount Pictures

De single disc Blu-Ray uitgave van Pain & Gain wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover komt grotendeels overeen met een van de filmposters. Het is eerlijk gezegd wel een van de mindere posters van de film. Michael Bay brengt zijn kleine misdaadkomedie uiteraard op z'n Bays: snel, kleurrijk en veel mooie en weidse shots van auto's, gebouwen en uiteraard (vrouwelijke) lichamen. In High Definition pakt dit voortreffelijk uit. De kleuren zijn prachtig en de scherpte is zoals het hoort, waardoor de close-ups echt erg fraai ogen. Enig minpuntje is dat het zwart wat overheerst, waardoor details nog wel eens willen wegvallen. Uiteraard barst de film van ondersteunende filmmuziek en muziekeffecten en dat is ook duidelijk te merken via de prima 7.1 Dolby TrueHD track.

Extra's
Paramount Pictures heeft bijna een uur aan extra's aan de hoofdfilm toegevoegd. De extra's zijn allen ondergebracht onder de titel The A game: Michael Bay's Pain & Gain. Het zijn acht kortere featurettes die inzoomen op verschillende aspecten van de hoofdfilm. Een viertal van de featurettes zoomt in op de rollen van Mark Wahlberg (American Dreamer: Daniel Lugo), Dwayne Johnson (Passion Player: Paul Doyle), Anthony Mackie (Dirty Work: Adrian Doorbal) en Tony Shaloub (Victimless Crime: Victor Kershaw). Ook wordt er gekeken naar de vele locaties - waaronder Michael Bays eigen huis en Miami -. Erg aardig. Ook de regisseur zelf komt in beeld en er wordt kort gekeken naar het ware verhaal achter de film. Prima extra's!

Conclusie: Prima uitgave van Michael Bays Pulp Fiction.
Pain & Gain is duidelijk geen topper in het genre, maar Bay weet na drie Transformers-films weer eens wat leuks af te leveren voor mensen die hebben genoten van bijvoorbeeld zijn Bad Boys films. De cast is ook lekker op dreef en vooral Dwayne Johnson laat zich helemaal meeslepen in zijn rol. Dat het geen topper als Pulp Fiction is geworden is makkelijk te verklaren, maar dat het Bays persoonlijke Pulp Fiction is, kan op zich nog wel gezegd worden. Van Bay verschijnt aankomende zomer de vierde Transformers-film Transformers: Age of Extinction en daarna zou hij aan de slag gaan met de game-verfilming Ghost Recon.
Deze Blu-Ray van Pain & Gain is een prima uitgave, die zich onderscheid in een meer dan prima beeld en voldoende extra's!