Blu-Ray Review: La Vie d'Adèle

Een van de weinige niet-Engelstalige films die het grote publiek wist te bereiken.

Regie: Abdellatif Kechiche | Cast: Adèle Exarchopoulos (Adèle), Léa Seydoux (Emma), Salim Kechiouche (Samir), Jérémie Laheurte (Thomas), e.a. | Speelduur: 180 minuten | Bioscooprelease: 10 oktober 2013 | FilmTotaal recensie: La Vie d'Adèle

Afgelopen jaar wist weer een aantal niet-Engelstalige films het grote publiek te vinden. De twee grootste titels waren het Italiaanse La Grande Bellezza en het Deense Jagten, onlangs nog de grote kanshebbers op de Oscar voor Beste Buitenlandse Film. De Franse film La Vie d'Adèle, één van de hoogst gewaardeerde films van 2013, was de opvallendste afwezige bij het bekendste filmprijzencircus. De film kreeg namelijk pas na de deadline van de Academy een publieke release in het thuisland. Het opvallende romantische drama van Abdel Kechiche (La graine et le mulet, 2007) viel vooral op door de sterke rollen van de jonge actrice Adèle Exarchopoulos en de bekendere Léa Seydoux (Midnight in Paris, Mission: Impossible - Ghost Protocol).

Met een speelduur van drie uur is het $4 miljoen kostende Blue Is the Warmest Colour, de internationale titel, overigens geen wegkijkertje als de recente Franse kraker Intouchables (2011). Opvallend genoeg wist de verfilming van het stripverhaal 'Le bleu est une couleur chaude' van Julie Maroh toch bijna $20 miljoen te noteren aan de mondiale bioscoopkassa's. Ook in Nederland deed de film het verhoudingsgewijs meer dan redelijk. Afgelopen maand verscheen de Blu-Ray uitgave.

Synopsis
De 15-jarige Adèle droomt van de liefde. Wanneer ze de geheimzinnige, blauwharige Emma ontmoet, neemt haar leven een andere wending. Door Emma leert ze zichzelf beter kennen en zo ontdekt ze langzamerhand dat ze op meisjes valt.

Waardering

In mei 2013 won Blue Is the Warmest Color de Palme d'Or tijdens het Cannes Film Festival. Later werd het bij de Golden Globes, de European Film Awards en de BAFTA's genomineerd voor Beste (Buitenlandse) Film. Tot een Oscarnominatie kwam het uiteindelijk niet. Ook bij de César Awards greep het naast de belangrijkste prijzen. Van de acht nominaties won alleen Adèle Exarchopoulos de "Franse Oscar". Op Rotten Tomatoes is La Vie d'Adèle ruimschoots "Fresh" met 90%. De IMDb noteert een prima 8,0 bij ruim 29 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het romantische drama met een 7,8 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers gaf de volle vijf sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...ik vond het een erg sterk liefdesdrama. Vooral door de fantastisch acteerprestaties van Exarchopoulos en Seydoux... ... het gevoel van meeleven is echt bijzonder sterk in deze film en voelt het alsof Adèle een bekende van je is. Zo sterk heb ik dat zelden bij een film gevoeld... - Orangey

Box Office

Het productiebudget van La Vie d'Adèle bedroeg zo'n $4 miljoen. Vooral in het thuisland Frankrijk wist het met zo'n $8,4 miljoen een prima omzet neer te zetten. Ook in Italie noteerde het netjes met zo'n $2,0 miljoen. In de States kwam het tot $2,2 miljoen en in Nederland scoorde het een prima zes ton in dollars. Wereldwijd bleef de teller stilstaan op een keurige $19,4 miljoen.

Blu-Ray: La Vie d'Adèle - Chapitres 1 & 2 | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: 28 februari 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Frans 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Deleted Scenes | Interviews | EAN: 5414939624810 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Twin Pics / Cinéart

De Blu-Ray uitgave van La Vie d'Adèle wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is niet gekozen voor een van de vele fraaie affiches, maar voor de eerst verschenen poster, die duidelijk wat standaard is.

Beeld & geluid

Deze High Definition uitgave behoudt de realistische manier waarop de film is geschoten. Ondanks dat er waarschijnlijk geen gebruik is gemaakt van prijzige Hollywood-camera's, is het beeld mooi scherp en pakken de kleuren prima uit. De DTS-HD 5.1 track doet zijn werk prima als het gaat om dialoog en omgevingsgeluiden, maar heel opvallende prestaties levert de track uiteraard niet.

Extra's

Cinéart heeft drie verwijderde scènes toegevoegd, die bij elkaar zo'n acht minuten duren. Aangezien de hoofdfilm zelf al flink de tijd neemt, zijn dit scènes die aardig zijn om even te bekijken maar verder een beperkte toegevoegde waarde hebben. Voor de liefhebber van de film zijn de interviews met actrice Adèle Exarchopoulos en vooral regisseur Abdellatif Kechiche een stuk interessanter. Mede aan de hand van filmbeelden legt de regisseur uit wat zijn ideeën vooraf en tijdens het filmen waren. Met dertig minuten is deze aanpak veel beter dan een vaak te langdradig audiocommentaar.

Conclusie: Franse topper, waar je wel even voor moet gaan zitten.

Met La Vie d'Adèle haal je niet direct de meest actierijke film in huis. Dat is duidelijk. Het is wel een prachtig menselijk verhaal met prachtige rollen van twee prachtige actrices. De aandacht die film uiteindelijk kreeg is ook zeker verdiend en op zich is het best raar dat deze film ontbrak in het lijstje Beste Buitenlandse Film van de Academy. Actrice zien we deze week in The Grand Budapest Hotel en later dit jaar in La belle et la bête. De jonge actrice Adèle Exarchopoulos duikt binnenkort vast op in de Engelstalige film. Hieronder een clip met beide dames.

Deze Blu-Ray van La Vie d'Adèle is een basic uitgave, met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Bij de extra's valt vooral het uitgebreide interview met regisseur Abdellatif Kechiche op. Duidelijk een must-have voor de liefhebbers.