Blu-Ray Review: Machete Kills vs. Zombie Hunter

Danny Trejo, koning van de pulp.

Regie: Robert Rodriguez | Cast: Danny Trejo (Machete), Demian Bichir (Mendez), Sofia Vergara (Desdemona), Amber Heard (Miss San Antonio), Charlie Sheen (President), Mel Gibson (Voz), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Bioscooprelease: 24 oktober 2013 | FilmTotaal recensie:Machete KillsRegie: K. King | Cast: Danny Trejo (Jesús), Martin Copping (Hunter), Clare Niederpruem (Alison), Terry Guthrie (Jerry), Michael Monasterio (Casanova), Amy Savannah (Sexy Zombie), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Bioscooprelease: geen | FilmTotaal recensie: Geen

Machete Kills Zombie Hunter

Door de jaren heen speelde Danny Trejo aanzienlijk wat rollen in grote Hollywoodfilms, soms nog best verdienstelijk ook. Denk maar aan zijn optredens in Heat (1995), Desperado (1996), From Dusk Till Dawn (1996), Halloween (2007) en Predators (2010). Uit zijn filmografie blijkt dat hij veel heeft te danken aan filmmaker Robert Rodriguez, die Trejo in bijna al zijn films een kleine of grotere rol geeft. De samenwerking voor Grindhouse (2007) resulteerde zelfs in Machete (2010) en de recente sequel Machete Kills. Het vervolg, boordevol grote namen, haalde helaas niet het niveau van het aardige 'origineel'. Het wist zelfs maar beperkt de vele b- en c-films van Trejo te ontstijgen.

En juist in het veelal vluchtigere videosegment heeft Trejo een veel groter aandeel. Elk jaar duikt de karakteristieke acteur / oud-crimineel op in een reeks magere actie-/horrortitels die de meeste filmliefhebbers met veel plezier aan zich voorbij laten gaan. Eén van die titels is Zombie Hunter, een soort actie-/thrillerkomedie waarin Trejo doet waar hij goed in is: moorden. Dit keer als een priester met de naam Jesus. De box office-flop Machete Kills en de direct-to-dvd uitgave Zombie Hunter verschenen afgelopen maand op Blu-Ray.

Synopsis: Machete Kills

Machete wordt gerekruteerd door de Amerikaanse overheid voor een missie die onmogelijk is voor elke sterveling. Machete moet zijn weg door Mexico vechten om het gestoorde hoofd van een drugskartel en een excentrieke wapenhandelaar aan te pakken. Vooral die laatste is daarbij belangrijk, want de wapenhandelaar wil met behulp van een wapen in de ruimte de wereld onderdompelen in oorlog. Aan Machete dus de taak om een leger van Mexicanen aan te pakken om een plan voor wereldwijde anarchie tegen te houden.

Synopsis: Zombie Hunter

Een nieuwe mysterieuze straat drug genaamd NATAS ontketent een zombie apocalypse die zich als wildvuur verspreidt en haar gebruikers muteert in vleeseters. Met niks anders dan een aftandse Chevrolet Camaro en een kofferbak vol wapens en drugs trekt Hunter door deze post-apocalyptische woestijn heen en jaagt hij op alle vleeseters die zijn pad kruisen. Ook op de vlucht voor zijn eigen verleden crasht Hunter met zijn auto midden in de woestijn en komt hij in contact met een groep overlevenden (strippers, rednecks en een onschuldige schoonheid), geleid door de met een bijl bewapende priester Jesus. De groep heeft een groot tekort aan voedsel en water en ze vragen Hunter om zijn hulp. Mede door de aanwezigheid van al het vrouwelijk schoon helpt hij ze. Maar een verrassingsaanval van een nieuw gemuteerd ras vleeseters onder aanvoering van een kettingzaag zwaaiende psychotische clown dwingt hun op de vlucht en stellen Hunter's kwaliteiten op de proef!

Op Rotten Tomatoes is Machete Kills flink "Rotten" met 26%. De IMDb noteert een betere 5,8 bij zo'n 29 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen Machete's tweede avontuur met een lagere 5,1 (Stem zelf). FT recensent Arjan Welles gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.