Blu-Ray Review: Captain Phillips

Tom Hanks steelt de show in wederom een uitstekende thriller van Paul Greengrass.

Regie: Paul Greengrass | Cast: Tom Hanks (Captain Richard Phillips), Barkhad Abdi (Muse), Barkhad Abdirahman (Bilal), Faysal Ahmed (Najee), Mahat M. Ali (Elmi), Michael Chernus (Shane Murphy), Catherine Keener (Andrea Phillips), e.a. | Speelduur: 134 minuten | Bioscooprelease: 21 november 2013 | FilmTotaal recensie: Captain Phillips

Filmmaker Paul Greengrass is bij het grote publiek vooral bekend van de twee laatste Bourne-films met Matt Damon. De regisseur leverde echter ook de twee uiterst goed ontvangen ware verhalen Bloody Sunday (2002) en United 93 (2006) af. Afgelopen jaar verscheen van Greengrass wederom een film gebaseerd op ware gebeurtenissen. In Captain Phillips zoomde hij in op de Afrikaanse zeerovers die de afgelopen jaren regelmatig het nieuws wisten te halen. Acteur Tom Hanks speelde de hoofdrol als kapitein Richard Phillips. Deze Amerikaanse zeevaarder zag zijn schip in 2009 daadwerkelijk overvallen worden door Somalische piraten.

Captain Phillips werd niet alleen goed ontvangen door de critici en het publiek. Het kreeg ook flink wat (nominaties voor) filmprijzen. Zo kreeg de thriller zes Oscarnominaties, waaronder voor Beste FIlm en Beste Acteur in een Bijrol. De laatste was voor de Somalisch-Amerikaanse acteur Barkhad Abdi, die opviel als de karakteristieke slechterik Muse. Hij werd bij meerdere prijzenfestivals genomineerd en won uiteindelijk een BAFTA voor zijn aandeel. Wereldwijd noteerde Captain Phillips bijna $220 miljoen. Eerder deze maand bracht Sony Pictures de biopic/thriller uit op een nette Blu-Ray schijf.

Synopsis

Het Amerikaanse vrachtschip MV Maersk Alabama werd in 2009 vlak voor de Somalische kust overvallen door een kleine boot met piraten die uit het niets opdook. De bemanning kon de aanval niet afweren, maar de kapitein zette alles op alles om zijn bemanningsleden te beschermen. De focus van de film ligt op het samenspel tussen Captain Phillips en Muse, de piraat die de rol van kapitein overneemt wanneer hij het schip kaapt. Wanneer de situatie steeds verder uit de hand loopt en het schip steeds dichter bij de kust komt, zien de mannen in dat deze krachtmeting voor beide partijen grote gevolgen zal hebben.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Captain Phillips heerlijk "Fresh" met 93%. De IMDb noteert een prima 8,0 bij ruim 178 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de thriller met een iets hogere 8,3 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau gaf 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...in Captain Phillips 'overtreft' Tom Hanks alles wat er 'qua acteren' te overtreffen is. Ongelooflijk sterk spel in een van vrijwel het begin tot aan het zinderende eind ongelooflijk spannende en intrigerende film. Niets ten nadelen van de totale cast; sterk acteerwerk - en waar vooral ook de andere hoofdrolvertolkers (bemanning en Somaliërs) echter dan echt zijn. - Yari

Box Office

Het productiebudget van Captain Phillips bedroeg zo'n $55 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een nette $25,7 miljoen en eindigde op een prima $107,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nog sterkere $217,8 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op een redelijke $2,3 miljoen.

Blu-Ray: Captain Phillips | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels, 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Extra's: Audiocommentaar | Capturing Captain Philips | EAN: 8712609603323| Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De Blu-Ray van Captain Phillips wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin uiteraard de Blu-Ray schijf. De vormgeving van de cover is redelijk uniek. Naast afbeeldingen van de twee voornaamste hoofdrolspelers is er veel ruimte voor tekst, met o.a. drie citaten uit recensies.

Beeld & geluid

Zoals te verwachten is de beeld- en geluidskwaliteit van de bovenste plank. Ook in de vele donkere scènes blijven de details redelijk zichtbaar. Deze schijf weet zich vooral te onderscheiden via de geluidstrack. De prima geluidseffecten en goed waarneembare achtergrondgeluiden komen via de DTS-HD 5.1 helemaal tot hun recht. Ook de muzikale ondersteuning is erg fraai. Nette schijf op dit punt.

Extra's

Naast het audiocommentaar met regisseur Paul Greengrass heeft Sony Pictures drie featurettes op de schijf geplaatst. Onder het kopje 'Capturing Captain Phillips' zijn de korte docu's 'Embarkation', 'Full Ahead' en 'Stand Fast' terug te vinden. 'Embarkation' en 'Full Ahead' lopen een beetje in elkaar over. Ze zoomen in op de ware gebeurtenissen, de aanloop naar de film, de aanpak van de Greengrass en de cast en ook allerlei andere zaken, zoals het opnemen op zee en de boot waarop de film deels afspeelt. 'Stand Fast' zoomt vooral in op het slotstuk op de reddingsboot. Zowel Greengrass, de cast en de echte kapitein Phillips bespreken hoe dit deel is opgenomen. Opvallend is dat er geen script voor was. Prima extra's in behapbare en nette docu's.

Conclusie: Tom Hanks steelt wederom de show; degelijke Blu-Ray uitgave.

Regisseur Greengrass wist van de biopic een spannende thriller te maken. Vooral tweevoudig Oscarwinnaar Tom Hanks weet de show te stelen, al mag de rest van de cast niet vergeten worden. Dat het uiteindelijk geen van de verdiende Oscarnominaties wist te verzilveren, is vooral te wijten aan de flinke concurrentie. De film Captain Phillips is namelijk top entertainment. Greengrass werkt op dit moment aan de docu Barca en de thriller The Fear Index. Daarna zou hij aan de slag gaan met Chicago Seven, een film naar een script van Aaron Sorkin. Ook de Martin Luther King-biopic Memphis lijkt nog levend te zijn.

Deze Blu-Ray van Captain Phillips is meer dan redelijk. De schijf heeft een prima beeld en een opvallend goed geluid. Ook de extra's zijn te behappen, met een mooie aantal featurettes over het maken van één van de betere thrillers van 2013. Hieronder misschien wel de fraaiste scène: