Blu-Ray Review: Ninja: Shadow of a Tear

Voor de martial arts fans: Scott Adkins in de opvolger van het prijzige Ninja (2009).

Regie: Isaac Florentine | Cast: Scott Adkins (Casey Bowman), Kane Kosugi (Nakabara), Mika Hijii (Namiko), Shun Sugata (Goro), Vithaya Pansringarm (General Sung), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Bioscooprelease: geen | FilmTotaal recensie: geen

De martial arts-filmhoek heeft flink wat fans en daarom verschijnen er doorlopend behoorlijk wat nieuwe titels in het genre. De kleine Indonesische film The Raid (2011) was één van de opvallende titels van de afgelopen jaren. Een andere grote titel was Ninja (2009) van regisseur Isaac Florentine (Undisputed II en III) en met de Britse actieheld Scott Adkins (The Expendables 2). De ninja-film kostte maar liefst $10 miljoen om te maken. Ondanks dat Ninja maar weinig indruk op de critici en het publiek wist te maken, kreeg het verleden jaar toch een vervolg; wederom van de hand van Florentine en opnieuw met Adkins in de hoofdrol. Het budget van Ninja: Shadow of a Tear werd flink bijgesteld, waardoor de sequel gemaakt moest worden met "slechts" $2,6 miljoen.

Als er gekeken wordt naar de acteerprestaties en het verhaal, dan stelt Ninja: Shadow of a Tear maar weinig voor. Des te indrukwekkender zijn vele vechtscènes. Adkins en zijn tegenstanders vliegen namelijk zonder enige moeite door de lucht in scènes die geregeld beter zijn dan de gemiddelde vechtscènes in een grote Hollywoodfilm. Splendid Film bracht Shadow of a Tear uit op Blu-Ray, inclusief twee korte extra's met fraaie blikken achter de schermen.

Synopsis

Het leven van martial-arts meester Casey Bowman verwoest door een daad van geweld. In zijn zoektocht op wraak op de sinistere drugsbaron Goro moet hij een onzichtbare maar keiharde strijder worden.

Waardering

Op Rotten Tomatoes heeft Ninja: Shadow of a Tear een score van 32% onder de bezoekers. De IMDb noteert een nog best redelijke 6,2 bij ruim vier duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de martial arts-film met een iets hogere 6,5 (Stem zelf). Aangezien de film niet in de Nederlandse bioscoop heeft gedraaid, is er geen recensie geschreven op FilmTotaal.

Reactie bezoeker FilmTotaal

De eerste film was ontzettend cheesy, bevatte teveel CGI bloed en had een te hoog Power Ranger gehalte. Dit vervolg is een stuk beter. Geen CGI bloed meer, wel indrukwekkende martial arts scenes en het Power Ranger gehalte is ook verdwenen. En hoewel Scott Adkins misschien geen briljante acteur is schopt hij wel weer ontzettend kont. Echt een van de betere direct to dvd films... - Jaime91

Box Office

Het productiebudget van Ninja: Shadow of a Tear bedroeg zo'n $2,6 miljoen. Dit is een stuk minder dan het eerste deel, dat $10 miljoen kostte om te maken. Verdere gegevens over opbrengsten zijn niet bekend.

Blu-Ray: Ninja: Shadow of a Tear | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels, 5.1 DTS-HD | Ondertitels: Nederlands, Duits | Extra's: Featurette | B-Roll | EAN: 4013549055765 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Splendid Film

De Blu-Ray van Ninja: Shadow of a Tear wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin uiteraard de Blu-Ray schijf. De vormgeving van de cover is vergelijkbaar met de originele filmposter, alleen dan met een stad op de achtergrond. Fraai is dat de disc-art van de schijf afwijkt.

Beeld & geluid

Ninja: Shadow of a Tear is erg netjes gefilmd en de veelal snelle beelden pakken prima uit in High Definition. Ook in de donkere beelden blijven de details gelukkig goed zichtbaar. Uiteraard mag de DTS-HD 5.1 track een tandje harder, pas dan komen de vele vuistslagen en high kicks extra hard aan.

Extra's

Veel extra's zijn er niet te bekijken. Splendid heeft namelijk twee korte - ondertitelde - docu's toegevoegd met als eerste een featurette waarin cast & crew uitleg geven over hoe de film is gemaakt. Dit gaat aan de hand van veel filmbeelden en beelden van achter de schermen. Uiteraard gaat het veelal over één ding: vechten! De B-Roll laat een enorme reeks beelden zien vanaf de set. Vermakelijk, aangezien er veel actiescènes in beeld worden genomen.

Conclusie: Ben je martial arts fan? Dan is dit waarschijnlijk een prima schijf voor jou.

Net zo goed als The Raid geen mainstream film is, zijn Ninja en de besproken opvolger Ninja: Shadow of a Tear dat ook niet. Toch kunnen flink wat mensen zich prima vermaken met een goede martial arts-film. De tweede Ninja-film laat voldoende goed in beeld gebrachte gevechten zien en doet ook beter aan dan het duurdere eerste deel uit 2009. Hoofdrolspeler Adkins heeft regelmatig bijrollen in grote films, zoals The Bourne Ultimatum, The Expendables 2, Zero Dark Thirty en onlangs The Legend of Hercules. De vechtersbaas werkt ondertussen aan Boyka: Undisputed IV, uiteraard met regisseur Isaac Florentine.

Deze Blu-Ray van Ninja: Shadow of a Tear is zeker niet onaardig. Het beeld en geluid zijn prima en het is erg netjes dat Splendid twee extra's heeft toegevoegd, zodat je een beeld krijgt van het vele werk dat in de vechtscènes gaat zitten. Hieronder de trailer van de eerste Ninja uit 2009: