Blu-Ray Review: Big Ass Spider!

Dat is inderdaad een enorm grote spin.

Regie: Mike Mendez | Cast: Lin Shaye (Mrs. Jefferson), Ray Wise (Major Braxton Tanner), Greg Grunberg (Alex Mathis), Clare Kramer (Lieutenant Karly Brant), Patrick Bauchau (Lucas) e.a. | Speelduur: 81 minuten | Bioscooprelease: 20 november 2013 | FilmTotaal recensie: Big Ass Spider

Als er naar de acteerprestaties, het verhaal en zo nog wat dingen wordt gekeken, dan stellen de meeste films met grote monsters maar weinig voor. Zeker in het b-genre. Toch weten dit soort films soms nog best te vermaken, aangezien humor en het gegeven al voldoende is om de aandacht voor zo'n anderhalf uur vast te houden. Dit geldt ook zeker voor de komedie Big Ass Spider!, met een cast die voornamelijk bestaat uit Facebook-vrienden van regisseur Mike Mendez. De super low budget sci-fi komedie, ook bekend onder de titels Dino Spider en Mega Spider, verscheen verleden jaar en had vooraf al een aanlokkelijke trailer. Want ja, zo'n enorm grote spin is toch best cool!

Opvallend genoeg werd Big Ass Spider! meer dan goed ontvangen door de critici. Een recensent van Variety noemde de film zelfs "an exceedingly good-natured Z-grade creature feature." Na 23 recensies staat de komedie op een uiterst hoge 78% op Rotten Tomatoes. De film wist - logischerwijs - de wereldwijde bioscoopzalen niet in volle kracht te bereiken. Afgelopen maand zorgde Splendid Film ervoor dat we Big Ass Spider!, zonder uitroepteken, kunnen bekijken op Blu-Ray.

Synopsis

Een gigantische spin ontsnapt uit een militair laboratorium en terroriseert de stad Los Angeles. Als het leger probeert in te grijpen blijkt al snel dat normale wapens de spin niets doen. Het leger staat machteloos terwijl de vernietiging doorgaat. Er breekt paniek uit en alle hoop lijkt verloren. Een team van wetenschappers, vergezeld door een slimme en ervaren verdelger, zijn de enigen die tussen de spin en totale vernietiging durven te staan.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Big Ass Spider! ruimschoots "Fresh" met maar liefst 78% bij 23 recensies. De IMDb noteert een veel lagere 5,2 bij ruim twee duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi komedie met -- , dus breng je stem uit!. Aangezien de film niet - of slechts heel beperkt - in de Nederlandse bioscoop heeft gedraaid, is er geen recensie op FilmTotaal verschenen.

Box Office

Over het productiebudget van Big Ass Spider! en de opbrengsten in de wereldwijde bioscoopzalen is niets bekend. In beide gevallen zullen de bedragen niet enorm indrukwekkend zijn geweest.

Blu-Ray: Big Ass Spider| Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels, 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Duits | Extra's: Interviews | SXSW Premiere | EAN: 4013549038225 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Splendid Films

De Blu-Ray van Big Ass Spider! wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin ruimte voor de Blu-Ray schijf. De vormgeving van de cover zoomt in op de 'kontgrote' spin en laat de cast volledig achterwegen. Op het officiële affiche kregen die nog wel een rol. De subtitel 'Don't Be A Pussy' geeft aan dat het zichzelf niet al te serieus neemt.

Beeld & geluid

De scherpte van deze Blu-Ray uitgave is nog best netjes. Vooral de close-ups zien er vrij scherp uit, al valt vaak op dat de film wel erg snel opgenomen moet zijn. Snellere scènes zijn namelijk niet altijd even scherp. Aangezien er met een beperkt budget is gewerkt en er voldoende visual effects in de film voorkomen, mag er vooraf al weinig verwacht worden. Veelal zijn de VFX dan ook erg mager. Sommige scènes laten echter een goede indruk achter en tonen aan visuele effecten niet altijd een enorme bak met geld hoeven te kosten. De DTS-HD track is ook aanwezig, met de nodige surround effects. Al met al beter dan verwacht!

Extra's

Splendid Film heeft zowaar enkele extra meegenomen op deze uitgave! Veel stellen ze echter niet voor. De extra 'Interviews' laat een aantal korte interviews zien, aan elkaar geplakt met beelden uit de trailer. Leuker zijn de beelden van voor de première van Big Ass Spider! tijdens het South by Southwest Film Festival op 12 maart 2013. Er zijn onder meer reacties van het publiek te zien.

Conclusie: Verstand VOLLEDIG op nul en je kunt nog goed genieten van 'Big Ass Spider!'

Met een beetje fantasie is Big Ass Spider! best vermakelijk en sommige scènes pakken erg goed uit. De scène waarin de spin al moordend door het park heen rent, is toch heel aardig gedaan. Het doet afvragen wat regisseur Mike Mendez had gedaan met een hoger budget. Deze Blu-Ray van Big Ass Spider is netjes. Het heeft redelijk beeld en geluid en bevat zelfs wat extra's.

Afgelopen jaar verscheen overigens ook het veel slechter ontvangen en prijzigere Spiders 3D. Voor de fun hieronder de trailer: