Interview met Mikkel Nørgaard

De regisseur van The Keeper of Lost Causes, de verfilming van Jussi Adler-Olsens bestseller De Vrouw in de Kooi, leverde in eigen land een ware hit af.

Mikkel Nørgaard verfilmde Jussi Adler-Olsens bestseller De Vrouw in de Kooi en maakte de hooggespannen verwachtingen meer dan waar. In eigen land was de film een enorm succes, met het grootste aantal bezoekers voor een Deense film ooit. Nørgaard sprak met FilmTotaal over deze film, zijn keuzes in de casting en Deense cinema.

Waarom besloot je deze boekenreeks te gaan verfilmen?
"Mijn producent had de rechten van de eerste vier boeken een aantal jaar terug gekocht. Ik ben dus min of meer gedwongen om deze films te doen!"

Is er bij de totstandkoming van het scenario nauw samengewerkt met de auteur van de boeken?
"We hebben dat gescheiden gehouden. De schrijver was toen wij hier mee aan de slag gingen bezig met het schrijven van nieuwe boeken in de reeks. Hij wilde niet teveel bezig zijn met de manier waarop wij de personages gingen neerzetten en wij wilden niet beïnvloed raken door de latere karakterontwikkelingen. Ik heb de schrijver wel een paar keer ontmoet in het beginstadium, maar we hebben elkaar niet geraadpleegd over het scenario."

Qua leeftijd komt Nikolaj niet overeen met het personage uit het boek. Waarom besloot je hem toch te casten?
"Ik wilde in eerste instantie een ouder iemand casten, zodat het klopte met het boekpersonage. Ik had een aantal hele goede oudere acteurs hiervoor in gedachten, maar bij allen had ik toch het gevoel dat ik iets miste. Toen besefte ik ineens dat het niet moest gaan om de fysieke leeftijd, maar dat ik de levenservaring van het personage moest overbrengen, aan de hand van zijn sarcasme en bittere instelling. Het kon dan een jonge man zijn, die door zijn houding ouder overkwam dan zijn leeftijd. Toen ik Nikolaj ontmoette wist ik dat ik de juiste persoon had gevonden. Hij had de perfecte combinatie van een donkere ironische kant en een expressief gezicht."

Hoe kwam de casting van Fares tot stand?
"Ik wist vanaf het allereerste begin dat ik hem wilde voor de rol van Ahmed. Maar Fares heeft het druk. Het duurde dus nog vijf maanden voor ik hem eindelijk te pakken kreeg om het erover te hebben. Hij vond het project meteen interessant en stemde in. Fares heeft een natuurlijke warmte, die het personage nodig heeft om tegenwicht te bieden aan het personage van Nikolaj."

Was je voorafgaand aan de première nerveus hoe de boekenfans zouden reageren op de film?
"Ik had het van me afgezet tijdens het filmen, maar twee weken voor de film uitkwam begon het te knagen. We hadden ons best gedaan en je hoopt dan dat mensen het ook mooi vinden. Gelukkig waren ze erg positief over de manier waarop we het boek hadden vertolkt naar het doek."

Hoe voelt het om nu de best bezochte Deense film aller tijden te hebben geregisseerd?
"Ik hoopte op een aardig bezoekersaantal, maar wat er nu is gebeurd is werkelijk fantastisch. De bezoekersaantallen zijn gewoonweg ongelooflijk. Het is iets groots in de carrière van iedereen die mee heeft gewerkt aan de totstandkoming hiervan. Het was voor ons ook erg belangrijk, omdat we inmiddels al bezig waren met het verfilmen van het tweede boek. Nu wisten we dat daar zeker een publiek voor zou zijn. Was de film niet zo succesvol geweest, dan zouden we erg onzeker zijn geworden over het vervolgproject. Aan de andere kant moeten we die toekomstige bezoekers ook weer een geweldige film leveren. Dat zorgt ervoor dat we de lat nog hoger moeten leggen. Dat levert extra druk op, maar uiteraard blijft dit wel een hele fijne uitgangspositie."

Kun je iets vertellen over het vervolg?
"Het gaat weer om dezelfde personages, alleen is de setting ditmaal de high society van Kopenhagen. In de eerste film heeft het publiek de detectives leren kennen, in de tweede film bouwen we daarop voort en introduceren we meer personages."

Deense televisie en cinema is al jaren overal ter wereld razend populair. Wat is het geheim van dit succes?
"Ongeveer tien jaar geleden hebben de Deense televisiemakers gekeken hoe ze hun kwaliteit naar een hoger niveau konden tillen. In Amerika hadden ze de special effects en grote actiescènes, daar was geen budget voor in Denemarken. Dus keken ze naar de dingen die ze op goedkope manier wel konden doen. Een goed verhaal en uitgewerkte personages vormden een relatief goedkope manier om een kwalitatief hoogwaardig product te maken. Na een paar jaar sloeg dit ook over naar de cinema. Zo is het balletje gaan rollen."

Lees ook de recensie van The Keeper of Lost Causes en het interview met hoofdrolspeler Nikolaj Lie Kaas.

NieuwsFilm

meest populair