Nederlanders kijken liever thuis op de bank naar een film dan in de bioscoop. Dat concludeert Philips vrijdag op basis van een internationaal onderzoek dat onderzoeksbureau Harris Interactive in opdracht van de electronicagigant verrichtte.
Sinds de introductie van de dvd-speler, zeven jaar geleden, transformeren steeds meer mensen wereldwijd hun woonkamer tot thuisbioscoop. Daardoor wordt de gang naar de bioscoop steeds minder interessant, constateert Philips. Het onderzoek werd wereldwijd in dertien landen gehouden. Van alle respondenten in Europa blijken Nederlanders het meeste plezier te hebben in het thuis bekijken van films.
Vooralsnog hebben bioscopen niet te lijden onder deze trend. Het bioscoopbezoek stijgt en er komen regelmatig nieuwe filmzalen bij. Toch zeggen filmliefhebbers in het Philips-onderzoek dat ze meer genieten, als ze thuis kijken. Ze vinden dat ook leuker, gezelliger en socialer. Nederlanders zeggen dat, omdat ze het leuk vinden vrienden uit te nodigen als ze thuis een filmpje gaan bekijken.
Andere Europese landen zijn het niet met Nederlanders eens. De inwoners van andere landen zijn van mening dat de bioscoop wel degelijk zijn sociale aantrekkingskracht heeft behouden. In Spanje bijvoorbeeld vindt 55 procent van de ondervraagden dat thuis kijken minder sociaal is dan in de cinema. In Nederland ligt dat aantal op 22 procent.