Blu-Ray Review: Nymphomaniac - Part 1 & 2

Het voorproefje op de Lars von Triers eigen versie van vier en een half uur.

Regie: Lars von Trier | Cast: Charlotte Gainsbourg (Joe), Stellan Skarsgård (Seligman), Stacey Martin (jonge Joe), Shia LaBeouf (Jerôme), Christian Slater (Joes vader), Connie Nielsen (Joes moeder), Uma Thurman (Mrs. H.), Sophie Kennedy Clark (B), Willem Dafoe (L), Jamie Bell (K), e.a. | Speelduur: 117 / 123 minuten | Bioscooprelease: 26 december 2013 / 9 januari 2014 | FilmTotaal recensie: Nymphomaniac Volume I | Volume II

De Deense filmmaker Lars von Trier weet al jaren de gemoederen flink bezig te houden. Enkele jaren geleden leek het hoogtepunt wel bereikt met zijn discutabele uitspraken tijdens het Cannes Film Festival, die hem een levenslange verbanning opleverden. Al snel volgde een nieuw hoofdstuk in Von Triers controversiële uitspattingen met de tweeluik Nymphomaniac Volume I en Volume II. Met grote namen als Shia LaBeouf, Charlotte Gainsbourg, Uma Thurman, Stellan Skarsgård en Willem Dafoe stond dit keer het levensverhaal van een seksverslaafde vrouw centraal. De bioscoopversies was overigens niet de definitief genoeg, aangezien Von Trier nog een vier en half durende versie klaar heeft liggen.

De complete film, na Antichrist (2009) en Melancholia (2011) het afsluitende deel in de "Depression Trilogy", wist flink wat aandacht te trekken bij de critici, en werd uiteindelijk redelijk ontvangen. Financieel gezien deed de $5 miljoen kostende productie het matigjes. Na een opbrengst van zo'n $12 miljoen voor Volume I kwam het afrondende tweede deel niet verder dan ruim $4 miljoen. Onlangs verscheen de tweeluik op Blu-Ray.

Synopsis

Op een koude winteravond wordt Joe gevonden door Seligman, in elkaar geslagen en achtergelaten in een donkere steeg. Hij neemt Joe mee om haar wonden te verzorgen. Eenmaal thuis luistert hij aandachtig naar Joe die haar erotische levensverhaal met hem deelt en daarbij haar diepste geheimen blootgeeft.

Waardering

Op Rotten Tomatoes zijn beide Nymphomaniac-delen voldoende"Fresh" met 76% voor Volume I en 60% voor Volume II. De IMDb noteert eveneens redelijke cijfers met respectievelijk een 7,3 (30 duizend stemmen) en een 7,0 (17 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de erotische drama's met een 6,7 (Stem zelf) en een 4,5 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf Part 1 drie sterren naar aanleiding van zijn recensie en Kaj van Zoelen kwam uit op 4,5 ster voor Part 2.