Nymphomaniac: Vol. I

Nymphomaniac: Vol. I (2013)

Forget About Love

Alle ophef blijkt nogal overtrokken bij het zien van de nieuwe Von Trier. De film bevat voor een drama over een nymfomane ondanks confronterend naakt opvallend weinig expliciete seks.
play

6,7 details

  • 117 Min
  • Drama
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Frankrijk
  • België
  • Verenigd Koninkrijk
117 Min Denemarken

Joe (Charlotte Gainsbourg) is een zelfverklaarde nymfomane. Op een dag wordt ze in elkaar geslagen in een steegje. Ze wordt door Seligman (Stellan Skarsgård), een oude, charmante vrijgezel meegenomen naar zijn huis, die haar verzorgt. Joe vertelt hem het verhaal van haar erotische leven, van geboorte tot haar vijftigste levensjaar.

Regie
Lars von Trier
Cast
Uma Thurman, Christian Slater, Anders Hove, Connie Nielsen, Stellan Skarsgård, Shia LaBeouf, Charlotte Gainsbourg, Charlie Hawkins, James Northcote, Stacy Martin, Sophie Kennedy Clark, Ronja Rissmann, Maja Arsovic, Sofie Kasten, Ananya Berg.
Opbrengst
$ 10.285.896
Release
25.12.2013
Release NL
26.12.2013
Release DVD
27.05.2014

Filmtotaal Recensie

Regie: Lars von Trier | Cast: Charlotte Gainsbourg (Joe), Stellan Skarsgård (Seligman), Stacey Martin (jonge Joe), Shia LaBeouf (Jerôme), Christian Slater (Joes vader), Connie Nielsen (Joes moeder), Uma Thurman (Mrs. H.), Sophie Kennedy Clark (B), Willem Dafoe (L), Jamie Bell (K), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Jaar: 2013

Om maar meteen met de deur (en conclusie) in huis te vallen: voor het relaas van een jonge vrouw met een onstilbare zin in seks bevat Nymphomaniac (I) verrassend - of wellicht voor sommigen teleurstellend - weinig seks. Deze slotsom is tekenend voor het recente werk van Lars von Trier. Naast het maken van krachtige films is het enfant terrible van de Deense cinema namelijk vooral goed in het veroorzaken van relletjes en het creëren van veel ophef over niets. Bij het in tweeën geknipte Nymphomaniac ging het gedoe over de expliciete seks, waarbij de intieme delen van pornoacteurs op die van hun Hollywoodcollega's waren geplakt. Von Trier is een meester in het spelen met de aannames van een sensatiebelust arthousepubliek. Vergeleken met zijn indringende en beklemmende Antichrist is Nymphomaniac (I) echter maar een tamme bedoening.

Het begin van Von Triers 'dagboek van een nymfomane' is nog wel zo ongemakkelijk. Na het verschijnen van de titel blijft het beeld net een tikkeltje te lang op zwart staan. Maken we ons hier op voor een nare doch onvergetelijke ervaring met onuitwisbare indrukken? De camera glijdt vervolgens wonderschoon over de details van een binnenplaats, waar de volwassen vrouw Joe bewusteloos op de grond ligt. Dan wordt het stilzwijgen doorbroken en schalt Rammstein door de speakers. Als voorbijganger Seligman haar van de straat raapt en een kop thee met melk aanbiedt, voelt de vrouw voldoende vertrouwen om haar levensgeschiedenis uit de doeken te doen. In de voor de Deense cineast kenmerkende hoofdstukken komen we in flashbacks meer over Joe en haar seksuele escapades te weten. Seligman doet vervolgens zijn uiterste best om er een intellectueel sausje overheen te gieten. Hij sleept er van alles bij, variërend van vliegvissen tot de Fibonacci-getallen en Bach.

alle artikelen (23)

Nymphomaniac: Vol. I Nieuwsberichten