Blu-Ray Review: I, Frankenstein

Aaron Eckhart verzuipt in VFX-rijke Underworld-kloon.

Regie: Stuart Beattie | Cast: Aaron Eckhart (Adam), Yvonne Strahovski (Terra), Miranda Otto (Leonore), Bill Nighy (Naberius), Jai Courtney (Gideon), e.a.| Speelduur: 93 minuten | Bioscooprelease: 30 januari 2014 | FilmTotaal recensie: I, Frankenstein

Nadat eerder Kevin Greviouxs Underworld-films een groot succes werden, verscheen begin dit jaar een verfilming van Greviouxs comic I, Frankenstein. De trailer gaf er duidelijk blijk van dat de actiefilm flink zou leunen op het Underworld-succes. Dit keer kreeg de film uiteraard geen vampier in de hoofdrol, maar het aangepaste 'monster van Frankenstein', gespeeld door Aaron Eckhart (The Dark Knight, 2008). Ook Bill Nighy, in Underworld nog te zien als de vampier-overste Viktor, accepteerde een rol.

Een groot succes werd de film van de onbekende regisseur Stuart Beattie, co-schrijver van onder meer het script van de eerste Pirates of the Caribbean, zeker niet. Met een budget van maar liefst $65 miljoen wist I, Frankenstein op slechts 4% uit te komen op Rotten Tomatoes en aan de Noord-Amerikaanse bioscoopkassa kwam het niet verder dan zo'n $19 miljoen euro. Afgelopen maand bracht Splendid Film de CG-actiefilm uit op een 2D+3D Blu-Ray schijf.

Synopsis

Adam is twee eeuwen geleden tot leven gewekt door Dr. Frankenstein. Sinds die tijd heeft hij zich maar met één ding bezig gehouden: zoveel mogelijk demonen terugsturen naar de hel. Ondertussen wordt hij argwanend in de gaten gehouden door waterspuwers die strijden in dienst van de hemel. Wanneer onderzoekster Terra steeds dichter bij de ontdekking van het geheim van Adams onsterfelijkheid komt, escaleert de oorlog tussen hemel en hel volledig met Adam er tussenin.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is I, Frankenstein bijna volledig "Rotten" met slechts 4%. De IMDb noteert een betere 5,2 bij ruim 31 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actie/fantasyfilm met een vergelijkbare 5,1 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Mooie film hoor. Alles goed behalve het script. Er is te weinig gedaan om een band te creëren tussen de kijker en het hoofd-personage. Het gevolg is dat het me geen moer kon schelen wat er gebeurde. Ik vond het helemaal niet spannend en ik denk wel dat dat de bedoeling was. Ik zie dat telkens weer dat er beschikking is over goede acteurs, goede effecten en een goed budget en dan komt het toch niet goed uit te verf. Jammerrrr..... - Longshot

Box Office

Het productiebudget van I, Frankenstein bedroeg zo'n $65 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een matige $8,6 miljoen en eindigde op een zwakke $19,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een betere $71,2 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op bijna vier ton in dollars.

Blu-Ray: I, Frankenstein | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2:40 : 1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Duits | Extra's: Audiocommentaar | Creating the monster | Frankenstein's creatures | Zes interviews | I, Frankenstein: Genesis | EAN: 4013549030847 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Splendid

De Blu-Ray van I, Frankenstein wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin uiteraard de Blu-Ray schijf met daarop de film in 2D en 3D. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van een redelijke originele uiting, die slechts beperkt iets wegheeft van de eerdere filmposters.

Beeld & geluid

De High Definition-beelden stemmen zeker niet teleur, ondanks dat de film flink wat donkere beelden bevat. Hier en daar lijken details wel wat weg te vallen, maar heel storend is het niet. Storender zijn de vele magere - en toch ook vaak overbodige - visual effects... De DTS-HD track doet verder prima zijn werk. De 3D-versie is niet bekeken.

Extra's

Naast twee audiocommentaar-tracks van ten eerste regisseur Stuart Beattie en ten tweede Gary Lucchesi, Richard Wright, James McQuaide en Kevin Grevioux heeft distributeur Splendid ook twee featurettes toegevoegd aan de schijf. "Creating a Monster" is daarvan nog het aardigst, aangezien het veel beelden van achter de schermen, inclusief make-up en visual effects. Leuk! "Frankenstein's creatures" gaat een stapje verder en zoomt in op het verhaal en de verschillende personages. Ook zijn er enkele snelle interviews aan te klikken en kun je de drie delen bekijken van de motion comic I, Frankenstein: Genesis. Nederlandse ondertitels zijn overigens niet toegevoegd aan de extra's.

Conclusie: Vond je de laatste Underworld-film nog vermakelijk, dan gaat deze er vast ook wel in

Heel veel soeps is I, Frankenstein helaas niet geworden. Ondanks dat de producenten eerder een aantal aardige Underworld-films wisten af te leveren, is deze poging ondermaats. Voor acteur Aaron Eckhart is het helaas de zoveelste matige rol na TDK en voor top-acteur Bill Nighy was het waarschijnlijk weer goed verdienen. Voorafgaand aan de première werd er nog gesproken over een mogelijk cross-over met de Underworld-franchise, maar dit lijkt er waarschijnlijk niet meer van te komen.

Deze Blu-Ray uitgave is netjes. Naast een redelijk beeld en geluid zijn er ook een flink aantal extra's terug te vinden. Helaas ontbrekend hierbij de Nederlandse ondertitels. Hieronder een clip uit de film: