Blu-Ray Review: Grudge Match

Rocky vs. The Bull... Alleen dan niet op het niveau waar ze ooit stonden.

Regie: Peter Segal | Cast: Robert De Niro (Billy 'The Kid' McDonnen), Sylvester Stallone (Henry 'Razor' Sharp), Kim Basinger (Sally), Alan Arkin (Louis 'Lightning' Conlon'), Kevin Hart (Dante Slate), Jon Bernthal (B.J.), Camden Gray (Trey), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Bioscooprelease: 20 maart 2014 | FilmTotaal recensie: Grudge Match

Hollywood lijkt maar geen afscheid te kunnen nemen van hun oude helden, en andersom waarschijnlijk ook. Afgelopen periode wisten weer heel wat oudgedienden hoofd- en bijrollen te scoren in allerlei films die uiteindelijk allemaal niet even succesvol bleken. Een overduidelijk voorbeeld hiervan is Grudge Match, een komedie waarin Robert De Niro (Raging Bull) en Sylvester Stallone (Rocky) twee boksbejaarden spelen die opnieuw de ring betreden. Een weinig verrassend concept wat gelukkig nog een erg vermakelijke rol van komiek en Ride Along-acteur Kevin Hart opleverde.

Ondanks dat de critici niet onder de indruk waren van Grudge Match was het ontvangst bij het publiek een stuk beter. Overigens werd de komedie niet in grote aantallen bezocht. Het productiebudget van $40 miljoen werd maar net terugverdiend aan de wereldwijde bioscoopkassa. Onlangs bracht Warner Bros. de bokskomedie uit op de High Definition-thuisversie.

Synopsis

De bokspromotor Dante Slate Jr. doet een aanbod aan twee oude boksrivalen - die elkaar niet kunnen uitstaan - die ze niet kunnen weigeren: nog één keertje in de ring voor de definitieve eindzege.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Grudge Match flink "Rotten" met 27%. De IMDb noteert een 6,5 bij ruim 27 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de komedie met een vergelijkbare 6,7 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Hoewel het leuk is om Hollywood giganten Sylvester Stallone en Robert De Niro eindelijk eens tegenover elkaar te zien, en ze het helemaal niet onaardig doen in deze film zijn die 2 niet diegene die deze film voor mij gemaakt hebben. Dat zijn namelijk Kevin Hart en Alan Arkin. Bijna alles wat uit hun mond kwam deed me vaak zelfs hardop glimlachen. Die 2 zijn echt onwijs grappig in deze film... ...Wat mij betreft is dit dus een geslaagde feelgood film... - Jaime91

Box Office

Het productiebudget van Grudge Match bedroeg zo'n $40 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een matige $7,0 miljoen en eindigde uiteindelijk op een zwakke $29,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een niet veel betere $44,9 miljoen. De opbrengst in Nederland kwam niet uit boven een ton in dollars.

Blu-Ray: Grudge Match | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: The Bull & The Stallion | In the Ring with Kevin Hart | | Kevin Hart Unedited | Ringside with Tyson & Holyfield | Blow by Blow with Larry Holmes | Alternative opening and endings | Deleted Scenes | EAN: 5051888169759 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De single disc Blu-Ray uitgave van Grudge Match wordt aangeleverd in een standaard blauwe keepcase, met daarin uiteraard de Blu-Ray disc en een code om de Ultraviolet HD-versie te downloaden op verschillende devices. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van de redelijk aangepaste filmposter die een stuk meer old school aandoet.

Beeld & geluid

Bij deze komedie is de beeldkwaliteit niet van het allergrootste belang. De film heeft namelijk maar weinig visueel goede scènes. Desondanks kan je met deze schijf genieten van een prima High Definition-kwaliteit die voldoet aan de eisen m.b.t. bijvoorbeeld scherpte en kleuren. Net als de geluidstrack een nette schijf, maar duidelijk geen demo-materiaal.

Extra's

Warner Bros. heeft een aantal redelijke extra's toegevoegd aan de Blu-Ray uitgave. Er zijn twee 'achter de schermen'-featurettes aan te klikken en nog eens drie korte docu's. Twee van de toevoegingen focussen zich op Kevin Heart en dit zorgt voor de nodige grappige momenten. Ook zie je een setbezoek van bokslegende Larry Holmes. In een andere korte video kan je kijken naar een gesprek tussen Mike Tyson en Evander Holyfield. Ook kun je door de regisseur ingeleide alternatieve openings- en slotscenès bekijken en een reeks verwijderde scènes.

Conclusie: Redelijke komedie die vooral opvalt door Kevin Hart; de Blu-Ray is netjes

Ondanks dat Grudge match het een redelijk luchtige komedie met de nodige goede grappen is geworden, doet het zo nu en dan wat geforceerd aan. Zeker de rollen van De Niro en vooral Stallone zijn wankel. Erg positieve toevoegingen zijn Kevin Hart en de eigenlijk altijd goed presterende Alan Arkin. Maar dan nog: volgende keer liever een treetje hoger.

Deze Blu-Ray uitgave van Grudge Match wordt, ondanks de tegenvallende prestaties in de bioscoop, netjes afgeleverd met - zoals te verwachten - prima beeld en geluid en een leuke selectie extra's. Hieronder de speciale 'Kevin Hart'-trailer voor Grudge Match: