Blu-ray recensie - 'Tracks'

De beste film in z'n soort sinds Into the Wild.

Regie: John Curran | Cast: Mia Wasikowska (Robyn Davidson), Adam Driver (Rick Smolan), Emma Booth (Marg), Jessica Tovey (Jenny), Melanie Zanetti (Annie) | Speelduur: 112 minuten | Bioscooprelease: 8 mei 2014 | FilmTotaal recensie: 3,5 ster)

In 1977 besloot Robyn Davidson dat ze van Alice Springs naar de Indische oceaan zou wandelen. Een reis van maar liefst 2,700 kilometer, dus niet iets dat je zomaar even doet. Vooral niet als je dat zoals haar in je eentje zou doen, met alleen een hond en vier kamelen als gezelschap. Davidson begaf zich op een bijzonder avontuur, dat al snel de aandacht van de National Geographic trok. Er werd een fotograaf naar haar gestuurd en nadat ze haar reis succesvol afgelegd had, schreef ze een artikel over haar avonturen. Het succes daarvan leidde tot Davidsons boek over het avontuur, Tracks. Al in de jaren '80 en '90 probeerden mensen het boek te verfilmen, maar zonder succes.

Voor één van die pogingen was niemand minder dan Julia Roberts gecontracteerd om de rol van Robyn te maken. Die film kwam er uiteindelijk niet, want (in de woorden van Davidson zelf): "Het was een vreselijk script." Zo zou "Robyn op een gegeven moment naakt door Aboriginals naar een kampvuur gedragen worden, tijdens een initiatieritueel." Uiteindelijk werd in 2012 nog een poging gewaagd om de film te maken, ditmaal met succes én met de zegen van Davidson. Van die film, die door John Curran geregisseerd werd, is nu de Blu-ray uitgegeven.

Synopsis

In de zeventiger jaren trekt Robyn Davidson (Wasikowska) in het gezelschap van haar hond en vier kamelen solo door de Australische outback. Om de financiële middelen en de kamelen bij elkaar te krijgen, werkt ze eerst een tijd op een kamelenranch, waar ze leert hoe ze met de dieren moet omgaan. Als ze aan deze bijzondere reis begint, wordt ze bekend als de 'camel lady' en al snel wordt ze 1 van de meest fascinerende reizigers van haar tijd. De zoektocht naar haarzelf wordt herhaaldelijk verstoord door toeristen en journalisten. Het enige contact dat ze toelaat is met fotograaf Rick Smolan (Driver) die vanuit New York invliegt om haar ongelofelijke reis vast te leggen op camera voor de National Geographic. Er ontstaat een bijzondere band tussen de twee.

Waardering

Onze recensent Arjan Welles geeft de film in zijn recensie 3,5 ster. Hij schrijft: "Ondanks de wat onevenwichtige toon is Tracks een intrigerend portret van een bevlogen vrouw." Getuige de score van 81 procent op RottenTomatoes, zijn veruit de meeste internationale collega's van Arjan het met hem eens. De consensus is volgens de site als volgt: "Wat Tracks in spanning mist, wordt meer dan goedgemaakt met prachtige cinematografie en Mia Wasikowska's geweldige acteerwerk."

Ook de gewone filmkijker waardeert de productie wel, blijkens de 7.2 die de film heeft op de IMDb. Op FilmTotaal krijgt de film tot slot een 7.5, op basis van 2 stemmen.

Box Office

Tracks kostte een kleine twaalf miljoen dollar om te maken. Of dat budget terugverdiend wordt is maar de vraag. Internationaal draaide de film tot nu toe in dertien landen, waar in totaal 4,3 miljoen dollar verdiend werd. De Nederlandse bijdrage daaraan bedraagt exact 340.575 euro. Dat zou wel eens meer kunnen zijn dan er in totaal in de Verenigde Staten wordt verdiend met de film. Daar ging de film op 4 schermen in première om daar in totaal 28,826 dollar te verdienen (omgerekend zo'n 22.612 euro). Daardoor staat de film in totaal wereldwijd nu op 4.397.061 dollar.

Blu-ray: Tracks | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2014 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.35 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD Masters 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: - | EAN: 8-716777-95016-6 | Met dank aan: A-Film

De Blu-ray uitgave ligt sinds 9 september in de schappen en springt qua vormgeving niet bepaald boven de rest uit. Op de cover staat een mooie poster van de film, met daarop hoofdrolspeelster Wasikowska. Verder zien we daarop de vier kamelen die haar in de film vergezellen en de hond Diggity. Op de achterkant tref je wat informatie aan over de film (een Nederlandse en een Franse synopsis) en de gebruikelijk technische details. Niets uitzonderlijks dus, wat dat betreft. Maak je het hoesje open, tref je rechts de Blu-ray disc aan. Binnen in verder nog enkele andere releases van A-Film.

Beeld & geluid

Tracks ziet er schitterend uit op het Blu-ray formaat. De opnames van cinematograaf Mandy Walker zijn ronduit prachtig en komen goed tot hun recht in deze uitgave. Vooral de kleuren van de laatste twintig minuten springen eruit en zijn schitterend om te zien. Zo is er een shot van de zonsopgang en die ziet er bijzonder mooi uit.

Ook het geluid komt goed uit de boxen. Je hoeft bij deze film geen harde gewelddadige geluiden te verwachten. Daar is het immers niet het type film voor. Op de achtergrond hoor je veelal zachte pianomuziek en als die muziek er niet is, klinken krekels en andere dieren uit de boxen. Verder is het dialoog goed en helder te volgen.

Extra's

Helaas bevat deze uitgave geen featurettes of blikken achter de scènes. Dat is jammer, want er waren wat ons betreft genoeg interessante zaken geweest om uit te lichten. Denk allereerst maar aan het maken van de film: waarom slaagde deze poging wel en andere pogingen niet? En hoe ging het tijdens de opnames met de kamelen? Er zijn meerdere scènes waarin je Mia Wasikowska kamelen ziet kalmeren en dat ziet er erg overtuigend uit. Hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen?

Nog een interessante featurette zou over het vinden van de prachtige locaties en settings kunnen gaan. Hoe zijn die gevonden? En was het moeilijk om de kamelen en de hond mee te krijgen naar al die locaties die mogelijk ver van de beschaving af lagen? Hier was dus uiterst veel te winnen voor de Blu-ray uitgave en dat vinden we jammer. Nu tref je enkel de trailer van de film en drie trailers van andere releases van A-Film aan.

Conclusie: standaarduitgave van een mooie film

Het verhaal van Robyn Davidson is prachtig naar het witte doek gebracht. De Blu-ray uitgave van de film biedt verder een geluids- en beeldkwaliteit die van het hoogste niveau zijn en dat zien we uiteraard het liefst bij dit soort films. Het enige minpunt van de uitgave, is het ontbreken van échte extra's. Ter compensatie hebben we hieronder een video waarin acteurs Mia Wasikowska en Adam Driver aan het woord komen, en ook Robyn Davidson zelf en fotograaf Rick Smolan vertellen over de reis.