Time Warner neemt MGM niet over

Het Amerikaanse mediaconcern Time Warner heeft zich maandag teruggetrokken uit de race om de overname van MGM. Daarmee is voor het Japanse Sony de weg vrijgemaakt om de legendarische film- en televisiestudio's in te lijven.

Time Warner en MGM konden geen overstemming bereiken over de prijs voor een overname. Time Warner had ongeveer 4,5 miljard dollar over voor de filmstudio's van MGM (Metro-Goldwyn-Mayer). Het besluit om af te zien van een eventuele overname komt na een bericht in de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Die meldde eerder op de dag dat Sony zijn bod had verhoogd tot tegen de 5 miljard dollar.

Bestuursvoorzitter Richard Parsons van Time Warner zegt het te betreuren dat zijn bedrijf en MGM er niet uit zijn gekomen. Hij voegde eraan toe dat hij zijn aandeelhouders heeft beloofd bij elke mogelijke overname ,,financiële discipline'' in acht te nemen.

Sony is bekend van de elektronica, maar ook actief in de muziek- en filmindustrie. Bij het overnamebod werkt het concern volgens The Wall Street Journal samen met een groep investeerders. In het bod is volgens de krant ook 2 miljard dollar schulden van MGM begrepen. Eerder zou Sony hebben laten weten 11,25 dollar per aandeel ofwel een totale prijs van 4,7 miljard over te hebben voor MGM.

MGM is nu grotendeels eigendom van de 86-jarige Kirk Kerkorian. Hij bezit driekwart van de aandelen. Kirkorian zette de Hollywood-icoon enkele jaren geleden in de etalage. Toen liepen gesprekken met overnamekandidaten echter op niets uit.

De twee particuliere investeringsmaatschappijen die Sony bij de overnamepoging steunen, Providence Equity Partners en Texas Pacific Group, zijn vooral geïnteresseerd in de mogelijkheden speelfilms op dvd te verkopen. MGM beschikt over 's werelds grootste filmbibliotheek. Sony bezit met Columbia Pictures en TriStar al over eigen filmstudio's.

MGM, bekend van de brullende leeuw bij de introductie van zijn films, beleefde zijn hoogtijdagen in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw met films als Gone with the Wind en de Wizard of Oz. De afgelopen jaren richtte de directie zich vooral op het vermarkten van de eigen bibliotheek. In nieuwe films werd weinig geïnvesteerd, afgezien van de succesvolle James Bond-reeks.



NieuwsFilm

meest populair