Blu-Ray Review: Reasonable Doubt

Geen twijfel mogelijk: Samuel L. Jackson en Dominic Cooper in overduidelijke B-film.

Regie: Peter Howitt | Cast: Dominic Cooper (Mitch Brockden), Samuel L. Jackson (Clinton Davis), Ryan Robbins (Jimmy Logan), Gloria Reuben (Detective Blake Kanon), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Bioscooprelease: 1 mei 2014 | FilmTotaal recensie: Reasonable Doubt

Er zijn flink wat bekende acteurs die elk jaar in een groot aantal B-films opduiken. Ook Samuel L. Jackson is zo'n acteur. Het enige verschil met zijn 'soortgenoten' is dat Jackson B-films weet af te wisselen met de nodige toptitels. Dit jaar zagen we Jackson al in de blockbusters RoboCop en Captain America: The Winter Soldier en krijgen we hem nog te zien in de minder grote titels Kite, Big Game, Barely Lethal en Cell. Het jaar trapte hij af met de kleine titel Reasonable Doubt, een misdaadthriller van Johnny English-regisseur Peter Howitt en met een tweede hoofdrol voor Dominic Cooper, een acteur die zijn rollen toch wat zorgvuldiger lijkt te kiezen.

De combo Jackson/Cooper bleek geen succes. Het werd zelfs een afgang. In de States kreeg de film niet eens een bioscooprelease en ondanks dat het één week in de Nederlandse bioscoop heeft gedraaid, lijkt de film vooral een direct-to-dvd titel te zijn. Het ontvangst bij de critici doet vermoeden waarom. Op Rotten Tomatoes komt Reasonable Doubt niet verder dan 13% en de enkele ster die FT-recensent Michelle Iwema gaf, neemt bij menigeen waarschijnlijk iedere twijfel weg. De Samuel L. Jackson-fans kunnen de film toch in High Definition bekijken. DFW onthulde eerder deze maand de Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Mitch is een jonge assistent-aanklager vol beloftes. Maar een verkeerde inschatting na een avondje drinken dreigt zijn carrière in één klap te ruïneren. Dronken achter het stuur raakt hij een voetganger. Mitch schrikt zich lam, maar bedenkt zich nog wel anoniem het alarmnummer te bellen voordat hij het slachtoffer bloedend op straat achterlaat. De volgende dag ziet hij tot zijn verbijstering dat ene Clinton Davis is gearresteerd voor de dodelijke aanrijding. Hij kan diens onschuld niet bewijzen zonder zelf verdachte te worden, maar Mitch werpt zich wel op om Clinton vrij te krijgen. Als kort daarop een ernstig verminkt lijk opduikt en de verdenking weer op Clinton valt, slaat de twijfel echter toe.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Reasonable Doubt hartstikke "Rotten" met 13%. De IMDb noteert een betere, maar nog steeds matige 5,7 bij ruim achtduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadthriller met een 4,2 (Stem zelf). FT-recensent Michelle Iwema gaf een bedenkelijke één ster naar aanleiding van haar recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Jackson doet het op zich prima maar de film heeft gewoon weinig te bieden en het is aftellen naar het voorspelbare einde... ...De gemiddelde Law & Order-afleveringen zijn al beter dan dit. - Frietgezicht

Box Office

Het productiebudget van Reasonable Doubt bedroeg zo'n $8 miljoen. In de States heeft de misdaadthriller niet in de bioscoop gedraaid en cijfers over opbrengsten elders in de wereld zijn niet bekend. De opbrengst in Nederland is wel bekend, maar zijn niet denderend. Het kwam tot slechts € 78.482.

Blu-Ray: Reasonable Doubt | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Geen | EAN: 8715664111536 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: DFW

Deze Blu-Ray uitgave van Reasonable Doubt bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase en uiteraard de Blu-Ray-schijf. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van de filmposter.Op de hoes is een stickertje geplakt dat deze uitgave de eerste aflevering van de tv-serie Copper bevat.

Beeld & geluid

In High Definition pakt de hoofdfilm, met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1, prima uit. De scherpte lijkt iets minder dan het zou kunnen zijn en ondanks dat het zwartniveau redelijk op orde is, vallen details soms net iets te veel weg. Dit zijn echter details, want - zoals gezegd - het HD-beeld overtuigt. De DTS-HD track is redelijk in orde. Er zijn hier en daar wat surround effects, maar het ontbreekt wat aan achtergrondgeluiden.

Extra's

Er zijn geen gerelateerde extra's meegeleverd bij deze Blu-Ray uitgave van Reasonable Doubt. Wel is de eerste aflevering van de tv-serie Copper terug te vinden. Een rare zet van DFW, maar misschien marketingtechnisch juist wel slim. Het betreft een serie uit 2012 met onder meer Tom Weston-Jones en Kevin Ryan. De serie van BBC America speelt zich af in het Ierse Five Points buurt van New York City in de jaren 60 van de 19e eeuw. Een ruige jonge Ierse politieagent wordt gedwongen om zijn onhandelbare en gevaarlijke allochtone wijk te navigeren tijdens de interactie tussen een uptown Manhattan menigte en de zwarte gemeenschap in Harlem. Hieronder de trailer:

Conclusie: Misschien leuk als je die-hard Samuel L. Jackson-fan bent? De Blu-Ray is helaas ook wat leeg...

Mocht je Reasonable Doubt al hebben gezien, dan zal deze waarschijnlijk geen enorme indruk bij je hebben achtergelaten. De acteurs klaren de klus in auto-pilot en vooral Dominic Cooper leek er weinig zin in te hebben. Regisseur Peter Howitt, ooit verantwoordelijk voor de kaskraker Johnny English, lijkt zijn kruid te hebben verschoten met deze behoorlijke B-film die voor menigeen zal dienen als snel tussendoortje, enkel en alleen omdat Samuel L. Jackson er een rol in heeft.

Deze Blu-Ray uitgave van Reasonable Doubt is basic. Beeld en geluid doen het redelijk, maar er zijn geen extra's terug te vinden op de schijf. Het meeleveren van de eerste aflevering van de serie Copper is vast een experiment van distributeur Dutch Film Works. Hieronder een clip uit Reasonable Doubt, met waanzinnig acteerwerk van de hoofdrolspelers...