Blu-Ray Review: Brick Mansions

De laatste volledig opgenomen film van Paul Walker.

Regie: Camille Delamarre | Cast: Paul Walker (Damien Collier), David Belle (Lino), RZA (Tremaine Alexander), Gouchy Boy (K2), Catalina Denis (Lola), Ayisha Issa (Rayzah), Carlo Rota (George the Greek), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Bioscooprelease: 8 mei 2014 | FilmTotaal recensie: Brick Mansions

Eind 2013 kwam acteur Paul Walker samen met een vriend om het leven bij een auto-ongeluk. Naast dat filmwereld logischerwijs geschokt reageerde, bleek de acteur enorm wat fans te hebben. Deze bleek hij vooral te hebben verzameld doordat hij veel mensen inspireerde met zijn rol in de Fast & Furious-films. Deze films blijken veruit de grootste titels op het CV van Walker. De meeste van de overige films waarin hij te zien is, werden vaak (zeer) mager ontvangen en aan de box office konden deze titels geen indrukwekkende cijfers laten zien. Ook Brick Mansions, de laatste film die Walker volledig opnam, behoort tot deze categorie.

Ondanks een redelijk frisse insteek ontstijgt Brick Mansions de B-film-achtige sfeer uiteindelijk niet en het ontvangst was erg matig. De film van de Franse productiemaatschappij EuropaCorp en regisseur Camille Delamarre, die de insteek jatte uit zijn eigen film District 13, wist zich wel te bewijzen aan de wereldwijde bioscoopkassa's. Dit is waarschijnlijk te danken aan Walkers overlijden. Onlangs verscheen de remake op een nette Blu-Ray schijf.

Synopsis

De criminele buitenwijken van Detroit worden overspoeld door geweld en drugs. De gevolgen van misdaad en corrupte raken ieders leven. Bijna dan. Lino levert een dagelijks gevecht om een eerlijk leven te lijden. Als zijn vriendin wordt gekidnapt door een drugsbaas, kiest hij ervoor om de politie in te schakelen. Die koppelt Lino aan undercover agent Damien, die al tijden bezig is de gangen van de criminele bende achter de ontvoering te volgen. Gezamenlijk duiken ze in de duistere wereld van de georganiseerde misdaad en knokken ze zich een weg naar de eindbaas.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Brick Mansions flink "Rotten" met 26%. De IMDb noteert een magere 5,7 na ruim vijftienduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadfilm met een vergelijkbare 5,9 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Een 7, omdat de slet van RZA een andere bitch met een ketting aan een kruisraket heeft vastmaakt, en op die raket zit weer een koffer met een atoombom of zo. GENIAAAL!! - Mark

Box Office

Het productiebudget van Brick Mansions bedroeg zo'n $28 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke $9,5 miljoen en eindigde uiteindelijk op een iets wat magere $20,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een nette $68,9 miljoen. De opbrengst in Nederland kwam tot ruim een half miljoen in dollars.

Blu-Ray: Brick Mansions | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Alternate ending | B-Roll | Featurettes | Interview with Paul Walker | EAN: 8715664111550 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Dutch Filmworks

Deze Blu-Ray uitgave van Brick Mansions bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, de Blu-Ray-schijf en een overeenkomstige sleeve. Op de sleeve zit een sticker waarop staat aangegeven dat de uitgave de eerste aflevering herbergt van de serie Transporter: The Series. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van één van de affiches.

Beeld & geluid

Visueel pakt de film met een beeldverhouding van 2.35 : 1 goed uit. De kleuren zijn er netjes en ook met de scherpte zit het goed, zeker tijdens de close-ups. Misschien vallen details soms iets teveel weg in de donkere delen van het beeld, maar heel storend mag dit niet genoemd worden. Ook is er geen storende grain zichtbaar. De DTS-HD track laat veel van zich horen. Vooral door de aanwezige soundtrack, maar ook via de nodige surround effects. Prima schijf op dit punt.

Extra's

Als eerste is er een alternatief einde te zien van zo'n twee minuten. Altijd leuk dit soort toevoegingen en ook dit keer laat het meer beelden zien. Een matig in elkaar gezet interview van zo'n zeven minuten met Paul Walker is leuk om te kijken, maar veel voegt het eigenlijk niet toe. Het enige wat wel aardig is, is hoe Walker omschrijft hoe de regisseur werkt. Daarna is er een reeks standaard promotionele featurettes te zien en kan je overschakelen naar een B-Roll van ruim tien minuten, vol beelden van achter de schermen. Deze laatste extra is eigenlijk nog het vermakelijkst. Helaas zijn er geen Nederlandse ondertitels beschikbaar voor bovenstaande misschien wat basic bonusmaterialen.

Net als op de Blu-Ray uitgave van Reasonable Doubt staat op deze schijf een eerste aflevering van een tv-serie, in dit geval van het eerste seizoen van The Transporter. De serie startte in 2012 en Chris Vance heeft de hoofdrol. Uiteraard focust de serie zich op de keiharde transporteur en ex-'Special Forces' militair Frank Martin, bekend uit de drie eerdere films. Hieronder de trailer:

Conclusie: Aardig tussendoortje op een meer dan aardige Blu-Ray schijf

Regisseur Camille Delamarre levert met Brick Mansions niet de verwachte remake op van zijn eigen veel beter ontvangen Franse versie District 13 uit 2004. De hoofdrol van Walker is redelijk, maar het is eigenlijk dezelfde Walker die we kennen uit zijn voorgaande actiefilms. De acteur zien we volgend jaar april voor het laatst op het witte doek in de zevende Fast & Furious-film. Regisseur Delamarre verblijd ons volgend jaar met de prequel-film The Transporter Legacy.

Deze Blu-Ray uitgave van Brick Mansions is redelijk in orde. Beeld en geluid stellen niet teleur en er zijn enkele extra's meegeleverd. Samen met de sleeve is het een heel complete standaard Blu-Ray uitgave geworden. De meegeleverde aflevering van The Transporter is best leuk gevonden. Hieronder een van de snelle featurettes, waarin we beelden van achter de schermen zien met een focus op de "Go-Pro"-beelden uit de hoofdfilm.