Blu-Ray Review: Hartenstraat

De zoveelste Nederlandse romkom, dit keer van debutant Sanne Vogel en met een flinke dosis onnozele / vermakelijke humor.

Regie: Sanne Vogel | Cast: Marwan Kenzari (Daan), Bracha van Doesburgh (Katje), Tygo Gernandt (Bas), Benja Bruijning (Thomas), Nadia Koetje (Saar), Susan Visser (Mirjam), Georgina Verbaan (Mara), Egbert Jan Weeber (Rein), Sieger Sloot (Jacob), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Bioscooprelease: 13 maart 2014 | FilmTotaal recensie: Hartenstraat

De afgelopen periode worden de Nederlandse romkoms à la de vaderlandse genretopper Alles is Liefde (2007) werkelijk uit de grond gestampt. In anderhalf jaar tijd zagen we films als Toscaanse Bruiloft, Verliefd op Ibiza, Valentino, Leve Boerenliefde, Smoorverliefd, Soof en Mannenharten aan ons voorbijkomen. Niet geheel onvoorspelbaar wisten een aantal van deze titels goed te presteren aan de Nederlandse bioscoopkassa's. Zo ook de meest recente Nederlandse romkom Hartenstraat, met namen als Marwan Kenzari (Bloedlink, 2014), Bracha van Doesburgh (De eetclub, 2010), Tygo Gernandt (Oorlogswinter, 2008) en - uiteraard in een typisch rolletje - Georgina Verbaan (Alles is familie, 2012).

Met een totaalomzet van ruim drie miljoen euro deed de debuutfilm van actrice/regisseur Sanne Vogel het erg netjes. Zeker als dit vergeleken wordt met het grootschaligere Toscaanse Bruiloft - de Nederlandse romkom-topper van 2014 tot op heden -, die bleef steken op circa €4,4 miljoen. Ondanks dat Hartenstraat best een aardige poging is, met ook zeker een eigen sfeer, weet het zich niet enorm te onderscheiden van de bulk. Onlangs verscheen de romkom op een nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis

In de Negen Straatjes in Amsterdam lijkt iedereen op zoek naar liefde. Zoals de onverbeterlijke rokkenjager Bas, de senioren Bep en Aart en het gesettelde stel Rein en Jacob. De enige die niet op zoek is naar liefde, is Daan. Hij woont hier met zijn dochter Saar in de Hartenstraat, waar hij zijn een eigen zaak als traiteur heeft. Dan verschijnt Katje in zijn leven. De knappe modeontwerpster opent naast zijn winkel in de Hartenstraat een hippe modezaak. Als vlak voor het openingsfeest de catering onverwachts afbelt, moet Katje wel een beroep doen op Daan.

Waardering

Op Rotten Tomatoes heeft Hartenstraat een gemiddelde beoordeling van 3.4/5. De IMDb noteert een 6,3 bij ruim zeshonderd stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de romkom met een lagere 5,2 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van Hartenstraat is onbekend. De film opende redelijk aan de Nederlandse bioscoopkassa's. In het eerste weekend noteerde de romkom een recette van €446.585 om na tien weken te eindigen op een totaalomzet van een prima €3,1 miljoen. Het voerde twee weken de Nederlandse box office Top 10 aan.

Blu-Ray: Hartenstraat | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid:: Nederlands 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: geen | Extra's: Teaser | TV Commercials | Making of | Videoclip Niels Geusebroek "Street of Hearts" | Bioscoopbon commercial | EAN: 8717344754170 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Just Bridge Entertainment

Deze single disc Blu-Ray uitgave van Hartenstraat bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray schijf en daaromheen een vergelijkbare sleeve. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van filmposter, met daarop uiteraard Bracha van Doesburgh in haar opvallende jurkje.

Beeld & geluid

Het High Definition beeld is mooi scherp en laat fraaie kleuren zien. Er is ook geen grain terug te vinden. Het beeld toont wel iets minder filmisch dan de gemiddelde film, maar dat zien we wel vaker in het subgenre. De DTS-HD 5.1 track is op de muzikale ondersteuning en wat achtergrondgeluiden redelijk basic. Al met al een degelijke schijf.

Extra's

Naast heel wat promotioneel materiaal (de teaser, vier voor 99% dezelfde tv-spotjes en de Bioscoopbon-commercial) is er een 'Making of' te zien. Deze ruim tien minuten durende featurette is best leuk om even te kijken, aangezien het een blik geeft op hoe de opnames tot stand zijn gekomen. Het geheel wordt afgewisseld met wat interviews met cast & crew. Misschien wat rommelig, maar wel leuk. Als laatste kun je de titelsong van Niels Geusebroek aanklikken.

Wederom een snelle Nederlandse romkom, op een redelijke Blu-Ray uitgave

De grappen en grollen in Hartenstraat zijn soms van een bedenkelijk niveau en met de flinterdunne verhaallijn meegerekend past de debuutfilm van Sanne Vogel prima tussen de andere Nederlandse romkoms. De cast doet overigens prima zijn best en hoofdrolspelers Marwan Kenzari en Bracha van Doesburgh dragen de film zoals het hoort. De personages die om hen heen zwermen, zorgen voor de grootste - zo nu en dan zeker vermakelijke - onzin. Het is interessant om binnenkort te horen welk project Vogel gaat oppakken. De uiteindelijke romkom-topper van 2014 gaat overigens eind dit jaar in première: Gooische Vrouwen II.

Deze Blu-Ray uitgave van Hartenstraat is nog best netjes. Just Entertainment levert een schijf af met prima beeld en geluid en er zijn ook wat extra's terug te vinden, waaronder een 'making of'. Hieronder de clip van Niels Geusebroek.