Blu-Ray Review: The Philosophers

Intrigerende film die meer budget had verdiend voor een meer pakkende uitvoering.

Regie: John Huddles | Cast: James D'Arcy (Mr. Zimit), Sophie Lowe (Petra), Dary Sabara (Chips), Freddie Stroma (Jack), Rhys Wakefield (James), Bonnie Wright (Georgina), Jacob Artist (Parker), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Bioscooprelease: 12 juni 2014 | FilmTotaal recensie: The Philosophers

Al in 2011 werden de opnames voor de film The Philosophers afgerond en het duurde uiteindelijk tot midden 2013 voordat het toch best intrigerende eindproduct van parttime filmmaker John Huddles in première ging op een filmfestival. De regisseur gaf aan dat de sci-fi film zich vooral zou focussen op 'multiculturalisme'. Hij verdeelde de hoofdrollen in de film dan ook onder studenten van over de hele wereld en gaf een bepalende rol aan James D'Arcy, bekend uit menig Hollywood-film. De uiteraard vooraf verschenen trailer liet aanlokkende beelden zien, maar uiteindelijk kon de afwijkende film het niet waarmaken bij het grote publiek.

Begin 2014 verscheen de film onder de titel After the Dark zeer beperkt in de Amerikaanse bioscoopzalen en de ontvangst is gezien het percentage op Rotten Tomatoes nog best redelijk. Toch kreeg de film uiteindelijk nergens ter wereld een grote landelijke release. Ook in Nederland was de film slechts tijdelijk in tien zalen te zien. De originele 'tienerfilm', die elementen in zich heeft die we kennen uit het recente The Maze Runner, verscheen onlangs ook Blu-Ray en Dvd.

Synopsis

Mr. Zimit heeft een bijzonder experiment in petto voor zijn klas van twintig internationale studenten in Bangkok. Filosofie is hun laatste college voor de vakantie en hij heeft een heftige gedachteoefening bedacht. Een opdracht die het uiterste van hun morele besef en overlevingsdrang vergt. Wat als er een atoombom valt en er is slechts ruimte voor 10 van hen in een schuilkelder? Welke keuzes maak je; wie moet er naar binnen en wie laat je buiten. Kies je de student die later concertpianist wordt? Of de econoom? Of toch degene die neurowetenschapper wordt? Wat is er nodig om de beschaving weer op te bouwen na de apocalyps? En welke rol speelt Zimit en waar past hij in de keuzes die de studenten moeten maken?

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Philosophers misschien wat vertekenend "Fresh" met 77%, aangezien er slechts dertien recensies zijn meegenomen. De IMDb noteert een lagere 5,7 bij ruim elfduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi film met een vergelijkbare 5,5 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.