Blu-Ray Review: 'The Wind Rises'

Geweldige uitgave van Hayao Miyazaki's zwanenzang.

Regie: Hayao Miyazaki | Cast: Hideaki Anno (Jirô Horikoshi), Hidetoshi Nishijima (Honjô), Miori Takimoto (Naoko Satomi), Masahiko Nishimura (Kurokawa), Mansai Nomura (Giovanni Battista Caproni) | Speelduur: 125 minuten | Bioscooprelease: 1 mei 2014 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Sinds in 2008 Ponyo uitkwam, regisseerde de anime-legende Hayao Miyazaki geen film meer. Toch begon hij datzelfde jaar nog met werken aan een nieuwe film, die zou handelen over het leven van Jiro Horikoshi, een van de beroemdste Japanse vliegtuigontwerpers, The Wind Rises. Al vroeg tijdens de ontwikkeling werd bekend dat de film de zwanenzang van Miyazaki zou zijn.

Hij liet namelijk weten dat hij ditmaal definitief met pensioen wilde gaan, iets wat Miyazaki al sinds Princess Mononoke in 1997 uitkwam zegt te zullen doen. Het is ondertussen al de zesde keer dat Miyazaki zijn pensioen aankondigde en mogelijk is het ditmaal definitief het geval. Toch werkt hij op dit moment nog altijd voor Studio Ghibli als adviseur, en schrijft hij nog altijd manga's. Het zou dus zomaar kunnen dat deze prachtige film niet zijn laatste is...

Synopsis

De laatste film van Hayao Miyazaki, de Japanse grootmeester van de animatie, is een kijk op het leven van de visionaire vliegtuigingenieur Jiro Horikoshi. Jiro droomt ervan piloot te worden. Maar omdat zijn ogen niet goed genoeg zijn, besluit hij ingenieur te worden en vliegtuigen te ontwerpen. Zijn talent wordt al snel erkend, en hij groeit uit tot 's werelds meest baanbrekende en innovatieve vliegtuigontwerper. The Wind Rises volgt Jiro gedurende zijn leven. Terwijl hij de luchtvaart de toekomst in leidt en de liefde leert kennen, volgen we ook de grote historische gebeurtenissen die Japan in het algemeen en Jiro in het bijzonder beïnvloed hebben, zoals de Depressie, de tuberculose-epidemie, en de Japanse deelname aan WOII. Een episch verhaal over liefde, doorzettingsvermogen en de uitdagingen van het leven, en keuzes maken in een turbulente wereld. Een prachtige afsluiter van de rijke carrière van Miyazaki.

Waardering

Jullie geven The Wind Rises een acht (stem zelf!), bijna hetzelfde cijfer als de film op IMDb scoort. Daar staat de zwanenzang van Hayao Miyazaki op een 7.9, op basis van 21,361 stemmen.

Op RottenTomatoes doet de film het nog beter. Van de 157 getelde recensies was maar liefst 89 procent positief, waarmee de film absoluut fresh is. "The Wind Rises is een passend bitterzoete zwanenzang van regisseur Hayao Miyazaki" valt er te lezen.

Onze recensent Fabian Melchers geeft de film in zijn recensie tot slot vier sterren. " The Wind Rises is als afscheidsfilm dan niet direct kenmerkend voor het oeuvre van Miyazaki, maar illustreert wel zijn krachtige visie en liefdevolle werkhouding."

Box Office

Voor het maken van The Wind Rises kreeg Hayao Miyazaki 30 miljoen dollar mee. Dat bedrag werd meer dan terugverdiend door Studio Ghibli, want in totaal bracht de film maar liefst 117,9 miljoen dollar op. Een substantieel deel daarvan komt uit Japan, waar de film bijna honderd miljoen dollar verdiende. Daarmee werd de laatste film van Miyazaki, ondanks dat deze niet helemaal oncontroversieel is, de best verdienende in Japan.

Wat de film in Nederland opbracht is helaas niet bekend. Het zal geen gigantisch bedrag geweest zijn, want eerdere films kwamen nooit boven de 130.000 euro uit.

Blu-ray: The Wind Rises | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080/24p 16 : 9 (1.85.1) | Geluid:: Japans DTS-HD 1.0 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5-425019-008543 | Met dank aan: Lumière

The Wind Rises tref je aan in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant staat de hoofdposter van de film, met daarop de twee hoofdpersonen. In het groot zie je ook de naam van Oscar-winnend regisseur Hayao Miyazaki staan, waarmee Lumière waarschijnlijk hoopt meer exemplaren te verkopen.

Kijk je naar de achterkant van de keepcase, zie je een viertal beelden uit de animatiefilm. Daarnaast staan er twee citaten uit zeer positieve recensies (van De Morgen en de Volkskrant). Ook vind je een synopsis en tref je logo's aan van de filmfestivals waar de film gedraaid heeft. Tot slot is er nog de standaard technische informatie.

Beeld, geluid & extra's

Heel belangrijk bij dit soort films is dat de beeldkwaliteit haarscherp is. Dat is gelukkig het geval bij deze film. De lijnen zijn haarscherp en de prachtige tekeningen van Hayao Miyazaki en zijn (waarschijnlijk) gigantische productieteam komen helemaal tot hun recht. De ontwerpen zijn verder prachtig, wat de film tot een genot voor het oog maakt. Qua geluid zit het verder ook goed. Van ronkende vliegtuigmotoren, tot dialoog en de muziek van Joe Hisaishi... het komt allemaal perfect uit de boxen. De uitgave is overigens alleen in het Japans.

Tot slot zijn er geen extra's beschikbaar op deze uitgave. Dat vinden we jammer, want er had bijvoorbeeld een mooie mini-documentaire bij gekund over de gigantische hoeveelheid werk die verzet moet worden bij het maken van een animatiefilm zoals deze. Of wat te denken van een featurette over het werk van regisseur Miyazaki?

Conclusie: Mooie uitgave van een geweldig afscheidscadeau

Ondanks het ontbreken van extra's, is deze uitgave van Miyazaki's The Wind Rises prachtig. De animaties zien er schitterend uit en het geluid komt subtiel uit de boxen. De uitgave van Lumière is dus prachtig. Hieronder kun je nog een interview bekijken met Joseph Gordon-Levitt over de film. Hij spreekt in de Engels-gesproken versie van e film de rol van hoofdpersoon Jiro in.