Blu-Ray Review: The Expendables 3 (Special Extended Edition)

Het derde deel dat het niveau van de franchise kracht bij zet.

Regie: Patrick Hughes | Cast: Sylvester Stallone (Barney Ross), Jason Statham (Lee Christmas), Harrison Ford (Drummer), Arnold Schwarzenegger (Trench), Mel Gibson (Stonebanks), Wesley Snipes (Doc), Dolph Lundgren (Gunner), Terry Crews (Caesar), Kelsey Granner (Bonaparte), Antonio Banderas (Galgo), Kellan Lutz (Smilee), Ronda Rousey (Luna), Victor Ortiz (Mars), e.a. | Speelduur: 131 minuten | Bioscooprelease: 14 augustus 2014 | FilmTotaal recensie: The Expendables 3

In vier jaar tijd zijn er maar liefst drie Expendables-films verschenen, waarin Sylvester Stallone een cast om zich heen verzamelt die voornamelijk bestaat uit "oude" actiehelden. Afgelopen zomer verscheen met The Expendables 3 het derde deel, opnieuw met wat bekende oude rotten, die back-up kregen van een nieuwere garde. De release ging niet onopgemerkt aan ons voorbij, aangezien de titel een kleine maand voor verschijning online lekte. Naast dat de opbrengst ten opzichte van het voorgaande deel flink kelderde, bleek het derde deel ook het slechtst ontvangen avontuur.

Met een budget van maar liefst $90 miljoen en nieuwe gezichten als Harrison Ford, Mel Gibson, Wesley Snipes en Antonio Banderas flopte de actieheldenfilm behoorlijk aan de Noord-Amerikaanse bioscoopkassa. Gelukkig voor de investeerders trok de wereldwijde kaartverkoop de totale recette naar een bedrag boven de $200 miljoen, overigens ruim honderd miljoen minder dan het beter ontvangen tweede deel uit 2012. Entertainment One stelde onlangs een fraaie dubbel disc Special Extended Edition Blu-Ray uitgave ter beschikking.

Synopsis

Barney, Christmas en de rest van het team komen oog in oog te staan met Conrad Stonebanks, die jaren geleden samen met Barney The Expendables oprichtte. Stonebanks werd vervolgens een meedogenloze wapenhandelaar en heeft nu als missie om the Expendables uit te schakelen, maar Barney heeft andere plannen. Barney beslist dat hij oud bloed met nieuw bloed moet mengen en komt opdraven met een nieuw tijdperk van expendables-teamleden. Hij gaat op zoek naar personen die jonger en sneller zijn.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Expendables 3 flink "Rotten" met 32 procent. De IMDb noteert een nog redelijke 6,2 bij ruim 67 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een vergelijkbare 6,4 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf 2,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Het was misschien een beter verhaal door de Youngsters in het verhaal te voegen, maar daar komen we niet voor als we vette, debiele actie willen zien van een paar oude knollen. Mensen komen voor een échte Expendable-film en krijgen misschien maar een klein uurtje hun zin. Grote afwezigen zijn humor en over the top actie... - Secret1994goesFilm

Box Office

Het productiebudget van The Expendables 3 bedroeg zo'n $90 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een wat magere $15,9 miljoen en eindigde uiteindelijk op een zwakke $39,3 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een veel betere $206,2 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op zo'n $1,9 miljoen.

Blu-Ray: The Expendables 3 | Discs 2 x Blu-Ray | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Behind the Scenes Documentary on the making of The Expendables 3 (50 min.) | New Blood: Stacked and Loaded featurette (15 min.) | The Total Package: Brains, Brawn and Absolutely Badass (6 min.) | Audio Commentary with cast & crew | Deleted scenes | Gag reel | EAN: 8713045243371 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 1 disc Blu-Ray | Met dank aan: Entertainment One

Deze dubbel disc Blu-Ray Special Extended Edition uitgave van The Expendables 3 bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin twee Blu-Ray-schijven. Om de keepcase zit een kartonnen hoes met een Lenticular 3D hologram afbeelding. De alternatieve vormgeving van de cover wijkt weinig af van de uitingen van de eerste twee films en laat uiteraard een gedeelte van de cast zien.

Beeld & geluid

Visueel gezien heeft deze Blu-Ray uitgave flink wat te bieden. Het beeld is mooi scherp en laat qua kleuren een uitstekende indruk achter. Ook de scherpte en de zwartwaarden stellen niet teleur en dit is extra fraai, aangezien uitgaven van Entertainment One hierin wel eens tekort schieten. De DTS-HD track zorgt ervoor dat de actiescènes je kamer goed vullen en dit maakt deze schijf tot een mooi geheel. Netjes.

Extra's

De eerste schijf herbergt alleen de verlengde versie, die slechts enkele minuten langer duurt en geen opvallende extra beelden laat zien. De meest omvangrijke extra op de tweede schijf is het nette en vermakelijke The Expendables 3' Documentary waarin interviews met cast en crew, beelden van achter de schermen en stuntwerk te zien zijn. Erg uitgebreid en leuk dat de nodige sterren aan het woord en in het beeld komen. Ook het bijna twintig minuten durende New Blood: Stacked and Jacked is leuk om te bekijken, aangezien er wordt ingezoomd op de jongere deelnemende acteurs en actrices.

De rest van de extra's duren korter, maar zijn nog steeds erg aardig. Zo kunnen je kijken naar Total Action Package, waarin de focus ligt op de stunts en de visual effects, en de Gag Reel, waarin de uiteenlopende cast het moeilijk heeft met de one-liners. Als laatste kun je kijken naar een uitgebreide scène met voornamelijk Jason Stathams personage Christmas.

Derde deel bevestigt het niveau van de franchise; op een prima Blu-Ray uitgave

Dat het ontvangst minder is dan bij de voorgaande delen is niet onlogisch aangezien de actiescènes en vooral de humor minder aanwezig zijn dan in de vorige delen. Mogelijk komt dit doordat de films in een moordend tempo worden geproduceerd en er voor het derde deel werd gekozen voor een PG-13 rating. Het laatste moest ervoor zorgen dat de film door een breder publiek bezocht kon gaan worden. Dit laatste is overduidelijk niet gelukt, mogelijk ook te danken aan de online lek.

Een vierde en vijfde deel in de reeks zijn hoe dan ook in ontwikkeling. In The Expendables 4 zien we mogelijk oud-James Bond acteur Pierce Brosnan en actieheld Dwayne Johnson. De laatste Hollywood-ster is volgens de berichten Stallone's doelwit om de slechterik te spelen. Daarnaast werkt Millennium Films, de studio achter The Expendables, aan een vrouwelijke versie: The ExpendaBelles, geregisseerd door Robert Luketic en mogelijk met deelname van Meryl Streep, Cameron Diaz en Milla Jovovich.

Deze Blu-Ray uitgave van The Expendables 3 is top. Het geheel wordt fraai aangeleverd, het beeld en geluid zijn netjes en er zijn volop extra's te bekijken. Hieronder een interview van de Amerikaanse zender ABC met de cast: