Blu-ray recensie - 'Boyhood'

Prima uitgave van één van de beste films van het jaar.

Regie: Richard Linklater | Cast: Ellar Salmon (Mason), Patricia Arquette (Mom), Lorelei Linklater (Samantha), Ethan Hawke (Dad), Elijah Smith (Tommy) | Speelduur: 165 minuten | Bioscooprelease: 31 juli 2014 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Boyhood is een van die unieke films, die eens in een generatie verschijnen. Regisseur en schrijver Richard Linklater begon twaalf jaar geleden met de productie van deze film, waarin een jongetje vanaf zijn kindertijd tot zijn studententijd gevolgd werd. Niet gek dus dat Boyhood als één van de belangrijkste geldt voor de grote prijzengala's die binnenkort van start gaan

Ook de productie van de film was bijzonder. De acteurs mochten geen contracten tekenen voor de complete opnameperiode van twaalf jaar, dus de cast was helemaal niet verplicht terug te keren. Gelukkig deed iedereen dat wel en met passie, want de scenario's voor een jaar werden vaak samen geschreven, met de hoofdrolspelers en de regisseur. Het resultaat mag er wel zijn en ligt nu in de winkel.

Synopsis

Boyhood werd gefilmd over een periode van 12 jaar met dezelfde acteurs, en vangt tot in verbazingwekkend detail de jeugd van Mason. In een ontroerend coming-of-age verhaal zien we Mason voor onze ogen opgroeien van jongen tot man. We volgen ook zijn zus Samantha en hun gescheiden ouders. Terwijl de jaren voorbij glijden, zien we hoe elk van hen omgaat met nieuwe fases in hun leven en hoe hun banden onderling veranderen. Een prachtige en hartverwarmende ode aan het opgroeien, het familieleven en het verstrijken van de tijd. Een instant klassieker die niemand onberoerd laat.

Waardering

Uit RottenTomatoes blijkt dat recensenten bijna unaniem positief zijn over de film. Van 212 getelde recensies, waren er slechts drie negatief, waarmee de film op een uitzonderlijke 99 procent staat. "Episch in technische schaal en adembenemend intiem in zijn schaalgrootte. Boyhood is een bijzonder onderzoek van de menselijkheid."

Onze recensent Thierry Verhoeven gaf de film in zijn recensie vier sterren. Hij dat Boyhood "een zeer fijne film is die lof verdient om zijn ambitieuze aanpak. Een Oscar voor beste regie zou Linklater dan ook niet misstaan."

Op onze filmpagina blijkt dat jullie de film ongeveer net zo goed waarderen als recensenten, met een 7.9, gebaseerd op 16 stemmen. Bezoekers van de IMDb beoordelen nog beter, met gemiddeld een 8.5 op 70.765 stemmen.

Box Office

Dat IFC Films de productie wilde maken is bijzonder. Vier miljoen dollar ging er in zitten naar verluidt en dat zonder een directe teruggaaf van investering. Een risicovol project ook, gezien het feit dat de acteurs geen contract hoefden te tekenen voor de complete twaalf jaar. Maar terug verdiend is de investering dubbel en dwars.

Op dit moment staat de film wereldwijd op een opbrengst van zo'n 43.193.000 dollar. Niet verkeerd dus, voor een film die 4 miljoen dollar kostte om te maken. In Nederland draaide de film twaalf weken in de bioscoop en verdiende deze 1.905.185 euro. Daarmee is het de best verdienende film van distributeur Lumière en de 35ste film op de toplijst van dit jaar.

Blu-ray: Boyhood | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080/24p 16 : 9 | Geluid:: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Featurette | EAN: 5-425019-008574 | Met dank aan: Lumière

Normaliter tref je een Blu-ray uitgave van een film aan in een reguliere keepcase, zonder iets speciaals. Ditmaal heeft Lumière gekozen voor een mooie slipcover, die om de reguliere keepcase heen zit. Daardoor komen de kleuren van de filmposter, die voorop staat, beter tot hun recht. Het geeft ook net iets meer bij een film van dit statuur, om er zo'n hoesje om heen te hebben.

Op de voorkant dus de poster van de film, met net iets groter dan de naam van regisseur Linklater, de woorden De film van het jaar, waarmee Lumière vast de verkopen nog groter zal maken. Verder staan er wat acteurs vermeld op de voorkant en zie je op de achterkant flink wat beoordelingen, die de claim op de voorkant bevestigen. Boyhood is wellicht inderdaad dé film van het jaar.

Beeld, geluid & extra's

Geen wonder dus dat Lumière er ook een prachtige uitgave van heeft gemaakt. Op het kleine scherm is die wellicht niet zo bijzonder als op het witte doek, maar toch moet gezegd worden dat Boyhood ook op het televisiescherm niet teleur stelt. De kleuren zijn helder en het moet gezegd worden: ondanks dat er twaalf jaar geleden begonnen is met de opnames, zie je dat niet aan de beelden. Die zijn gewoon mooi, zo hier en daar kunstzinnig en verder vooral niet té mooi.

Het geluid is verder ook prima, maar springt niet boven de rest uit. De audio is verder wel helder en nergens overheerst de achtergrondmuziek. Het geheel is dus gewoon goed om naar te kijken en het is fijn om te merken dat Lumière er echt voor gezorgd heeft dat het bijzondere project van Linklater ook op het kleine scherm tot zijn recht komt.

Tot slot zit er nog één featurette op de film, maar verder niets. Dat had ook niet gehoeven, want je krijgt al een film van bijna drie uur aangeleverd, waar alleen over de ervaring van het maken iets te vertellen valt. En verder natuurlijk niet teveel en dat is fijn.

Conclusie: Prima uitgave van één van de beste films van het jaar

Boyhood is een uniek project van regisseur Richard Linklater. Gelukkig heeft distributeur Lumière dat wel door en gezorgd voor een mooie Blu-ray uitgave, waar ook nog een slipcover omheen zit. De beelden zijn mooi en het geluid is van goede kwaliteit, waarmee het project over het opgroeien van de jonge Mason helemaal tot z'n recht komt. Dus de film is niet alleen in de bioscoop een genot, maar ook op televisie.