Blu-ray recensie - 'The Raid 2: Berandal'

Goede uitgave van een snoeiharde actiefilm.

Regie: Gareth Evans | Cast: Iko Uwais (Rama), Arifin Putra (Uco), Tio Pakusodewo (Bangun), Oka Antara (Eka), Alex Abbad (Bejo) | Speelduur: 150 minuten | Bioscooprelease: 3 juli 2014 | FilmTotaal recensie: 3.5 ster

De snoeiharde actiefilm The Raid was in 2011 een kassucces en dus moest er wel een vervolg gemaakt worden. Dat vervolg kwam wederom van de hand van regisseur Gareth Edwards en draaide afgelopen juli in de bioscoop. Nu is de film verkrijgbaar op Blu-ray en Dvd.

Rama dacht dat hij de strijd tegen de Indonesische onderwereld had gewonnen. Niets is minder waar. De gangsters zijn uit op wraak en als hij wordt bedreigd, wordt Rama gedwongen undercover te gaan om zijn familie te beschermen. Terwijl hij zich een weg vecht door de criminele organisaties, komt hij erachter dat binnen zijn eigen korps corrupte politieagenten en politici aan de touwtjes trekken. Tijdens het daaropvolgende gevecht tegen corruptie moet Rama alles op het spel zetten om het leven van zijn vrouw, kind en hopelijk zichzelf te redden.

Waardering

De ontvangst van The Raid 2 is erg positief. Critici zijn grotendeels positief, want op RottenTomatoes krijgt de film een percentage van 79 procent toebedeeld, op basis van 154 recensies. "Ondanks dat het energetische verhaal en over-the-top geweld wellicht beter werken bij liefhebbers van het genre, levert The Raid 2 meer van alles wat het publiek geweldig vond aan zijn voorganger."

Ook onze eigen recensent Arjan Welles is positief over de film, en geeft hem 3,5 ster. De minpunten liggen vooral in het te complexe verhaaltje en de overdaad aan personages, maar volgens Arjan compenseert regisseur Gareth Evans dat "met het weergaloze actiewerk dat het eerste deel zo'n ijzersterk werkje maakte."

Verder scoort de film blijkens IMDb ook goed bij het publiek. Daar heeft de film een 8.1, op basis van 54.915 stemmen. Op onze eigen filmpagina zijn 22 stemmen uitgebracht en heeft de film een 7.2.

Box Office

Aan de ontvangst zal het niet gelegen hebben dat The Raid 2 geen hoge ogen gooide aan de internationale box office. In totaal werd er 6,5 miljoen dollar verdiend met de film, waarvan een groot deel afkomstig uit de Verenigde Staten. Daar haalde de snoeiharde actiefilm zo'n 2,6 miljoen dollar op. Dat lijkt niet veel maar gezien de kleine release van de film (op zo'n 954 schermen), valt dat eigenlijk nog reuze mee.

In Nederland zal de lage opbrengst ergens anders aan gelegen hebben. Hier draaide de actiethriller korte tijd in de bioscoop en ging deze op de 17de plek in première. De opbrengst eindigde uiteindelijk op 87.972 euro, waarmee de film op de 165ste plek van het jaar staat.

Blu-ray: The Raid 2: Berandal | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080p (16 : 9) | Geluid:: Indonesisch, Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 8-716777-950159 | Met dank aan: A-Film

De Blu-ray van The Raid 2 zit in een standaard keepcase met voorop een van de vele filmposters. We zien hoofdpersoon Rama in twee gedaanten, en dan vooral als een man die uit is op wraak. Hij is, zo staat er voorop, Father, Brother, Cop, Criminal, waarmee zijn karakter inderdaad mooi samengevat wordt. Verder zie je bovenop nog de logo's van Sundance en het SXSW festival waar de film gedraaid heeft. Tot slot nog een quote van Collider, die de film een van de beste actiefilms ooit noemde.

Achterop lees je nog meer recensies waaruit blijkt dat het een snoeiharde actiefilm betreft en een synopsis. Verder wat foto's van de hoofdpersonen en shots uit enkele actiescènes en tot slot nog de gebruikelijke technische details Extra's zijn er helaas niet toegevoegd aan deze uitgave dus daarover vind je niets op de achterkant.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van de film is mooi. Regisseur Evans heeft er bewust voor gekozen om de beelden erg duister te maken en dat gevoel komt goed over in deze uitgave. Het geheel is wat grijs, maar op momenten dat er veel kleur te zien is, lijken die weer wat onnatuurlijk kleurrijk. Heel erg problematisch is dat niet, en waarschijnlijk zijn de keuzes bewust gemaakt.

Je kunt de film in het Indonesisch en in het Frans bekijken. De standaardoptie is de Indonesische versie van de film en het geluid is verder niets op aan te merken. De harde klappen die uitgedeeld worden komen perfect uit de boxen. Het moment dat de actie begint, vergeet je even dat je thuis zit en dat wijst op geweldige geluidskwaliteit.

Conclusie: Goede uitgave van een snoeiharde actiefilm

De Blu-ray uitgave van The Raid 2 mag dan wel geen extra's bevatten, maar tegenvallen doet deze op geen enkele manier. Het beeld en geluid komen goed tot hun recht al ziet het geheel er soms wel heel erg grijs uit. Dat is natuurlijk een bewuste keuze van de filmmaker en dat het goed op televisie overkomt is dan het belangrijkste. Daarin is A-Film wel geslaagd. Een echte aanrader voor fans van actiefilms.