Blu-Ray Review: Into the Storm

In ieder geval de beste natuurrampenfilm van 2014.

Regie: Steven Quale | Cast: Richard Armitage (Gary), Sarah Wayne Callies (Allison), Matt Walsh (Pete), Max Deacon (Donnie), Nathan Kress (Trey), Alycia Debnam Carey (Kaitlyn), Arlen Escarpata (Daryl), Jeremy Sumpter (Jacob), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Bioscooprelease: 28 augustus 2014 | FilmTotaal recensie: Into the Storm

Rampenfilms doen het bijna altijd goed en in 1996 wist de Nederlandse regisseur Jan de Bont al grote successen te boeken met een film rond tornado's. In het verleden jaar verschenen Into the Storm gooit Final Destination 5-regisseur Steven Quale de allesverwoestende wervelwinden in een found footage-jasje. Met dit in ogenschouw genomen, pakt de rampenfilm toch nog redelijk aardig uit, al schaart deze zich niet tussen de grootste natuurrampenfilms ooit.

Into the Storm waaide volledig langs de critici, aangezien de film niet verder kwam dan een schamele 21% op Rotten Tomatoes. Het publiek bleek verdeeld, al neemt dit niet weg dat er alsnog $160,0 miljoen werd opgehaald aan de wereldwijde bioscoopkassa's. Het is ook een slimme zet geweest om geen grote namen aan te trekken. Het productiebudget bleef namelijk met $50 miljoen verhoudingsgewijs beperkt. Warner Bros. bracht de rampenfilm onlangs uit op Dvd en Blu-Ray.

Synopsis

In het tijdsbestek van één enkele dag wordt het stadje Silverton in puin gelegd door de hevigste serie tornado's sinds mensenheugenis. De hele stad is slachtoffer van de onvoorspelbare en dodelijke cyclonen, maar tornadojagers voorspellen dat het ergste nog moet komen. De meeste bewoners zoeken de beschutting op, maar anderen haasten zich juist naar de wervelwinden om de ultieme grens op te zoeken.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Into the Storm verre van "Fresh" met 21 procent. De IMDb noteert een magere 5,9 bij ruim 35 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de waaierige actiefilm met een vergelijkbare 5,7 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Ik vond de film heel spectaculair, veel beter dan bijvoorbeeld de film Twister. Er was helemaal niets aan te merken op de special effects. Het was buitengewoon realistisch voor zover ik dat kan beoordelen. Het verhaal en acteren vond ik ook prima en goed gecast. Al met al een geslaagd filmpje... - Longshot

Box Office

Het productiebudget van Into the Storm bedroeg zo'n $50 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een nette $17,3 miljoen en eindigde uiteindelijk op een wat beperkte $47,6 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een veel betere $159,7 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op zo'n $1,3 miljoen.

Blu-Ray: Into the Storm | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78:1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Into The Storm: Tornado Files | Titus: The Ultimate Storm Chasing Vehicle | Fake Storms: Real Conditions | EAN: 5051888169551 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

Deze Blu-Ray uitgave van Into the Storm bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin een gewone Blu-Ray-schijf en een ticket om de digitale HD-versie te bemachtigen. De vormgeving van de cover is nagenoeg een kopie van een van de filmposters waarop uiteraard de tornado's een grote rol hebben.

Beeld & geluid

Visueel valt er weinig te klagen over deze uitgave. De beeldvullende transfer (1.78:1) is goed scherp en toont vaak wat grauwe (realistische) beelden. De kleur is desondanks fraai doordat het wordt onderbroken door felle kleuren, zoals vuur. De details blijven ook in het donker goed zichtbaar en dat is maar goed ook aangezien een deel van de film in het donker afspeelt. De visual effects zijn - ondanks dat deze High Definition uitgave ze extra bloot legt - redelijk netjes. De DTS-HD surround-track suist tijdens de stormen door je huiskamer en mag uiteraard een tandje harder. Prima uitgave!

Extra's

Warner heeft een drietal extra's toegevoegd. De meest uitgebreide is Into the Storm: Tornado Files, waarin een blik wordt gegeven op échte tornado's en de soorten die er zijn. In Titus: The Ultimate Storm-Chasing Vehicle zoomt in op het robuuste voertuig waarin de stormjagers oog in oog komen te staan met de tornado's. De laatste featurette Fake Storms: Real Conditions laat zien hoe de cast omging met de speciale effecten die gecreëerd werden, met onder meer flink wat regen en hevige wind.

Te makkelijke, maar ook vermakelijke natuurrampenfilm; prima Blu-Ray uitgave

Zoals geschreven zal Into the Storm zich niet scharen tussen de bekendere natuurrampenfilms, zoals het enigszins vergelijkbare Twister (1996) en de kaskrakers Armageddon (1998) en The Day After Tomorrow (2004). Toch zitten er in de film vermakelijke scènes die genoeg visueel spektakel bieden. Dit jaar verschijnt de $100 miljoen kostende natuurrampenfilm San Andreas van regisseur Brad Peyton en met namen als Dwayne Johnson, Alexandra Daddario en Paul Giamatti.

Deze Blu-Ray uitgave van Into the Storm biedt een prima beeld en geluid en de extra's zijn aardig om te kijken. Een iets uitgebreider kijkje achter de schermen had geen overbodige luxe geweest, vooral een goede blik op de CGI ontbreekt. Leuk is wel dat er ook échte stormjagers aan het woord komen. Hieronder een fraaie online VFX Breakdown: