Blu-Ray Review: Dorsvloer vol Confetti

Een van de betere Nederlandse films van 2014.

Regie: Tallulah Hazekamp Schwab | Cast: Hendrikje Nieuwerf (Katelijne), Suzan Boogaerdt (moeder), Tom van Kessel (Rogier), Steven van Watermeulen (vader), Genio de Groot (opa), Yannick de Waal (Christiaan), Marie Louise Stheins (oma), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Bioscooprelease: 18 september 2014 | FilmTotaal recensie: Dorsvloer Vol Confetti

De Nederlandse filmpers bestempelde Aanmodderfakker, Jongens en Oscarinzending Lucia de B. eind verleden jaar tot de beste drie Nederlandse films van 2014. Een van de films die net niet de top 3 behaalde was Tallulah Hazekamp Schwabs Dorsvloer vol Confetti, een verfilming van de gelijknamige debuutroman en bestseller van schrijfster Franca Treur. De kleine film over een gelovige boerenfamilie in Zeeland wist de nodige aandacht te trekken, al niet helemaal van het grote publiek.

Op 12 september 2014 ging het drama in première op het Film by the Sea Film Festival en het werd prima ontvangen door de critici. Het publiek liet de vermoedelijk voor 2 miljoen euro gemaakte film, die op veel kritiek stuitte vanuit de gereformeerde gemeenschap, een beetje links liggen. De film met Hendrikje Nieuwerf als het hoofdpersonage Katelijne kreeg overigens geen grootschalige release. Het draaide namelijk op maximaal 44 schermen. Entertainment One bracht Dorsvloer Vol Confetti alsnog uit op Blu-Ray.

Synopsis

De 12-jarige Katelijne groeit eind jaren tachtig op in een strenggelovig boerengezin in Zeeland. Als enig meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks bij het boerenwerk betrokken. Hierdoor gaan ook de gesprekken aan tafel grotendeels aan haar voorbij. Terwijl haar verlangen om mee te doen onverminderd groot blijft, gaan haar gedachten hun eigen gang. Daarbij laat ze zich meeslepen door verhalen. Familieverhalen, dorpsroddels, Bijbelverhalen, bekeringsgeschiedenissen. Ook sprookjes, al mag ze die eigenlijk niet lezen, omdat het leugens zijn die haar maar afhouden van de waarheid. Ze geeft daarmee blijk van een sterke drang om het dagelijkse bestaan te ontstijgen. Voor haar is lezen, en leren, dé manier om haar leven op de boerderij achter zich te kunnen laten. Katelijne moet haar eigen weg gaan om te worden wie ze wil zijn.

Waardering

De IMDb noteert een 6,9 bij ruim 150 stemmen. Drie bezoekers van FilmTotaal beoordeelden Dorsvloer Vol Confetti, met gemiddeld een 7,0 (Stem zelf). FT-recensent Yara Plasman gaf vier sterren naar aanleiding van haar recensie.

Box Office

Het productiebudget van Dorsvloer Vol Confetti bedroeg naar verluidt zo'n 2 miljoen euro en is mede tot stand gekomen door een bijdrage vanuit het Nederlands Filmfonds. In het eerste landelijke weekend in de Nederlandse bioscopen verdiende het drama een magere 64 duizend euro en sloot na acht weken af op 358.271 euro.

Blu-Ray: Dorsvloer Vol Confetti | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid:: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Engels | Extra's: geen | EAN: 8713045243777 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Entertainment One

Deze Blu-Ray uitgave van Dorsvloer Vol Confetti bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray-schijf. De vormgeving van de cover komt overeen met de filmposter.

Beeld & geluid

Het beeld van deze Blu-Ray uitgave is erg netjes. Het is zeer scherp en de kleuren oog filmisch en natuurlijk, al is er gebruikgemaakt van een kleurfilter om enige sfeer/tijdsgeest mee te geven. De zwartwaarden zijn ook prima en er is nagenoeg geen grain zichtbaar. De film focust zich vooral op dialoog, maar via de muzikale ondersteuning laat de DTS-HD track zo nu en dan van zich horen. Prima schijf.

Extra's

Distributeur Entertainment One heeft géén extra's toegevoegd aan deze uitgave van één van de Nederlandse toppers van 2014. Online zijn er echter ook geen featurettes te vinden, dus het is maar de vraag of er in extra's is geïnvesteerd. In deze valt het eOne te prijzen dat ze de goed ontvangen film een Blu-Ray uitgave gunnen.

Kleine, maar vermakelijke Nederlandse speelfilm, op een standaard Blu-Ray uitgave.

Tallulah Hazekamp Schwab levert zeker een mooi Nederlands drama af en de film geeft vermoedelijk een mooie afspiegeling van 'een streng protestants boerengezin'. Voor wie de film een kans wil geven zal niet bedrogen uitkomen, aangezien de luchtigheid er goed in wordt gehouden met leuke humor en fantasie van het levendige hoofdpersonage Katelijne, prima gespeeld door Hendrikje Nieuwerf.

Hieronder een reportage van EO Netwerk over Franca Treur, de schrijfster van het boek Dorsvloer vol confetti uit 2009: