Blu-Ray Review: Gooische Vrouwen 2

Meer dan twee miljoen bezoekers bekeken het vervolg in de bioscoop.

Regie: Will Koopman | Cast: Linda de Mol (Cheryl Morero), Tjitske Reidinga (Claire van Kampen), Susan Visser (Anouk Verschuur), Lies Visschedijk (Roelien Grootheze), Peter Paul Muller (Martin Morero), Leopold Witte (Evert Lodewijkx), Derek de Lint (Dr. Rossi), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Bioscooprelease: 4 december 2014 | FilmTotaal recensie: Gooische Vrouwen 2

Na vijf succesvolle tv-seizoenen en een klapper van een speelfilm verscheen eind verleden jaar Gooische Vrouwen 2. Ondanks dat je mogelijk zou denken dat het gegeven ondertussen genoeg uitgediept is, wist de komedie van bedenker Linda de Mol en regisseur Will Koopman opnieuw records neer te zetten. Het tweede deel trok namelijk meer dan twee miljoen bezoekers, tegenover zo'n 1,87 miljoen bij het eerste deel uit 2011.

Financieel was er dus ook een vooruitgang. De $2,7 miljoen kostende film rond voornamelijk Cheryl en Martin Morero en de vriendinnen van Cheryl kwam uit op een waanzinnige €16,8 miljoen. Het wisselend ontvangen Gooische Vrouwen 2 was uiteraard de best bezochte film van 2014 en won onlangs drie Rembrandt Awards. Dutch FilmWorks bracht de komedie uit op Blu-Ray.

Synopsis

Als Claire totaal veranderd terugkomt uit Burkina Faso herkennen haar vriendinnen haar amper. De wereld van Cheryl stort in als ze ontdekt dat Martin haar voor de zoveelste keer bedriegt: hoe moet ze deze klap nu weer te boven komen? Anouk, ook ongelukkig in de liefde, klampt zich vast aan een ongezonde relatie (en aan een ongezond eetpatroon). Roelien gaat juist in op het huwelijksaanzoek van Evert, maar haar geluk is van korte duur. Een even noodlottig als bizar ongeval voert de vriendinnen naar de besneeuwde bergtoppen van Oostenrijk.

Waardering

Gooische Vrouwen 2 won afgelopen maand drie Rembrandt Awards, voor Beste Film, Beste Actrice (Linda de Mol) en Beste Filmhitsong (Nothing Really Matters, Mr. Probz). De IMDb noteert een 6,1 bij een kleine zeshonderd stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de komedie met een veel lagere 4,6 (Stem zelf). FT-recensent Bart Snoek kwam tot maar liefst vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...het doel Gooische Vrouwen; grappig, toegankelijk en amuserend. Gooische Vrouwen is en blijft een goede mix van komedie, drama en romantiek. Koopman en de Mol hebben bewezen dat ook vrouwen in de filmindustrie goed werk af kunnen leveren. ... - Scheerzeep

Box Office

Het productiebudget van Gooische Vrouwen 2 bedroeg zo'n €2,7 miljoen. In het eerste weekend in de Nederlandse bioscoop verdiende de komedie een uitstekende €1,8 miljoen en eindigde uiteindelijk op een enorme €16,8 miljoen. Dit dankzij ruim twee miljoen bezoekers.

Blu-Ray: Gooische Vrouwen 2 | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: 4 sneak previews | Bloopers | EAN: 8715664115299 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch Filmworks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Gooische Vrouwen 2 zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de toch wel erg matige filmposter.

Beeld & geluid

De fans van Gooische Vrouwen zijn waarschijnlijk niet het meest kritisch op dit punt. Toch ziet het High Definition-beeld - met een bijna beeldvullende verhouding van 1.85 : 1 - er helemaal niet verkeerd uit. De beelden zijn haarscherp, met fraaie kleuren en een redelijke zwartwaarde. De DTS-HD 5.1 track doet ook zijn best en valt vooral op tijdens de muzikale ondersteuning. Voor wie wat moeite heeft met het volgen van de Nederlandse dialoog kan de meegeleverde Nederlandse ondertitels aanzetten.

Extra's

De toch wat beperkte extra's starten met een leuke reeks bloopers; zeker even kijken als je het genoten van de hoofdfilm. Daarnaast zijn er vier korte RTL sneak peeks te kijken over de personages, de sfeer (op de set en in de film), de terugkeer naar het Gooi en trip naar Lech. In alle featurettes zijn er beelden van achter de schermen en interviews te zien met cast & crew. Niet enorm spannend eerlijk gezegd.

Waardig vervolg met voldoende lachmomentjes, op een iets wat karige Blu-Ray uitgave

Voor wie de serie en de films kent weet dat de bijfiguren zoals Peter Paul Mullers Martin Morero en Susan Vissers Anouk Verschuur de show vaker stelen dan Linda de Mols Cheryl Morero. Ook in Gooische Vrouwen 2 is dit weer het geval en voegt De Mol zich weer prima in de rol van gebeten hond. Vooral de eindscène, die mogelijk niet eens dient als definitief slot, is knap gemaakt en doet zelfs denken aan de laatste - ontroerende - optredens van Ramses Shaffy.

Deze Blu-Ray uitgave laat een prima beeld en geluid zien, maar je hoeft niet enorm veel extra's te verwachten. Hieronder een blik op de première van de Nederlandse kaskraker: